foto: pixabay.com

Otázka či boli prezidentské voľby v USA, ktorých víťazom sa stal Donald Trump zmanipulované, je stále predmetom vyšetrovania. Pribúdajúce dôkazy stále viac potvrdzujú, že ruské skupiny mohli skutočne ovplyvniť výsledok volieb.

Spoločnosť Google po prvýkrát odhalila dôkazy, že platformy z jej portfólia mohli byť využívané ruskými agentmi na zasahovanie do amerických prezidentských volieb, ktoré sa konali v minulom roku. Informáciu s odvolaním sa na ľudí, ktorí sú informovaní o vyšetrovaní, zverejnil The Washington Post.

Technologický gigant Google, ktorí sídli tak ako mnoho iných v legendárnom Silicon Valley zistil, že ruskí agenti vynaložili tisíce dolárov na reklamy, ktorých cieľom bolo šíriť dezinformácie prostredníctvom množstva služieb, ktoré Google prevádzkuje.

Nákup reklám mal byť podľa údajov zo zdroja, ktorý nechce byť zverejnený, realizovaný na YouTube, vo vyhľadávaní cez Google, v službe Gmail a cez reklamnú sieť DoubleClick.

Vzhľadom k tomu, že Google prevádzkuje najväčší reklamný biznis na internete, zneužitie platforiem z jeho portfólia môže byť omnoho závažnejší problém ako zneužitie Facebooku alebo iných menších spoločností.

Zaujímavé je aj zistenie Google, ktoré naznačuje, že nákup reklám na Googli nebol realizovaný z tej istej troll farmy ako pri reklamách na Facebooku.

Ešte minulý mesiac hovorkyňa Google Andrea Faville pre The Washington Post uviedla, že spoločnosť Google monitoruje dodržiavanie pravidiel na svojich platformách a zatiaľ nemá žiadne dôkazy o tom, že takýto typ reklamnej kampane bol spustený na jej platformách.

Na naliehanie amerického Kongresu musel nedávno aj Google pristúpiť k hlbším kontrolám, ktorých účelom je presnejšie identifikovať ako ruskí pracovníci používali sociálne médiá, online reklamu a ďalšie digitálne nástroje na ovplyvnenie prezidentskej kampane v roku 2016 a na podnietenie sporov medzi americkou spoločnosťou.

The Washingon Post zverejnil vyjadrenie ľudí pohybujúcich sa v blízkosti prebiehajúceho vyšetrovania, ktorí uviedli, že spoločnosť preveruje sériu reklám, ktorých náklady sú menej ako 100-tisíc USD a zisťuje či všetky tieto reklamy pochádzajú z trollých fariem, alebo či aspoň časť z nich pochádza z legitímnych ruských účtov.

Google sa doposiaľ vyhýbal kritike zo strany vládnych inštitúcií, ktorá sa vzniesla na jeho súpera Facebook, o ktorej sme písali v článku s názvom „Americkí senátori požadujú, aby Facebook odhalil viac zo zákulisia nákupu reklám na svojej platforme. Američania si podľa nich zaslúžia poznať pravdu o ruskom zasahovaní do volieb v roku 2016“.

Zneužitie Google a jeho platforiem, ale môže byť podľa posledných informácií a odhalení omnoho väčšie ako bolo doteraz preukázané Facebooku.

Problémy s ruskými účtami potvrdila aj sociálna sieť Twitter, ktorá nedávno zablokovala 201 účtov súvisiacich s Internet Research Agency, ktorá je známa ako ruská trollia farma.

Spoločnosť Google zistila ruskú prítomnosť na svojich platformách prostredníctvom legálneho využitia údajov zo sociálnej siete Twitter, tak, že prepojila ruské účty na Twitteri s inými účtami, ktoré využívali služby spoločnosti Google na zakúpenie reklám.

Vyšetrovanie Google je ešte len na začiatku. Spoločnosť pokračuje v skúmaní svojich vlastných záznamov a tiež zdieľa údaje s Facebookom, naopak s Twitterom nespolupracuje vôbec. Využila iba možnosť prevziať údaje sociálnej siete a použiť ich v rámci svojho vyšetrovania.

Obe spoločnosti Facebook aj Twitter budú pred vyšetrovateľmi amerického Kongresu vypovedať o svojich zisteniach 1. novembra 2017. Či sa tejto konfrontácie zúčastní aj spoločnosť Google zatiaľ nie je známe.

Zdroj ilustračná foto: pixabay.com

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu