Písali sme už o nešťastne zvolenom koncepte kampane spoločnosti Hyza, pod názvom Pozor na ftákoviny, v ktorej komunikovala kurence dovážané z ilegálnych chovov a nazývala ich imigrantmi. Pre tento komunikačný koncept nasadila spoty v televízii a vytvorila špeciálnu webstránku imigranti.sk, ktorá dnes už síce nefunguje, ale stále je v prevádzke druhá stránka kampane pod názvom pozornaftakoviny.sk.

Hyza sa nezavinene preslávila vo svete, keď vo štvrtok 27. augusta, bol na rakúskej diaľnici A4 neďaleko slovenských hraníc nájdený odstavený kamión s desiatkou mŕtvych imigrantov, ktorý sa v ňom udusili. Na aute bolo logo spoločnosti Hyza, ktorá patrí do skupiny Agrofer Holding podnikateľa Andreja Babiša.

Firma ihneď vydala stanovisko, v ktorom uvádza, že toto auto v ktorom boli imigranti, už v minulosti vyradila z majetku a spolu s ďalšou desiatkou áut predala. Nový majiteľ si však reklamný polep neodstránil. Pre Hyzu je to nechcená negatívna reklama.

Prečítajte si celé stanovisko spoločnosti HYZA: 

„Úvodom vyjadrujeme hlbokú ľútosť nad tragédiou, ktorá sa odohrala v Rakúsku medzi obcami Parndorf a Neusiedl am See. Naša spoločnosť ani jej zamestnanci nemajú s uvedenou tragédiou nič spoločné. Všetky vozidlá spoločnosti HYZA a.s. sú monitorované GPS systémom a sú na území Slovenskej republiky. Auto s maďarskými ŠPZkami použité na trestnú činnosť bolo vyradené z majetku spoločnosti a následne odpredané v rokoch 2013-2014, kedy bolo odpredaných ďalších 20 áut siedmim súkromným spoločnostiam v rámci Slovenskej republiky. Nový vlastník neodstránil branding spoločnosti na vozidle a auto ďalej predal do Maďarska spoločnosti MASTERMOBILKER KFT. Naďalej aktívne spolupracujeme s políciou Slovenskej republiky. Je nám veľmi ľúto tragédie ktorá sa stala a vyjadrujeme hlbokú sústrasť rodinám obetí.“

Pred niekoľkými týždňami to bola však priamo Hyza, ktorá cielene spojila svoju firmu vo veľmi nešťastnom koncepte Imigranti.sk – Pozor na ftákoviny, o ktorom sme už písali  a ktorý Rada pre reklamu označila za neetický.

„Rada obdržala sťažnosť od fyzickej osoby na reklamu zadávateľa HYZA a.s., ktorá propaguje kuracie mäso. Sťažovateľ je toho názoru, že reklama obsahuje prvky xenofóbie, pretože používa paralelu s aktuálnou imigračnou situáciou a vnucuje recipientovi názor, že konkurenčné dovážané výrobky sú menejcenné, pochybné a nebezpečné, “ uviedla Arbitrážna komisia Rady pre reklamu.

„AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť (na takúto, reklamu, pozn.) je sčasti opodstatnená. Reklamná kampaň: „Imigranti“, zadávateľa: HYZA a.s. je v rozpore s ustanovením čl. 10 ods. 3 Kódexu, ktorý uvádza že „Reklama musí byť pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi,“ uviedla Arbitrážna komisia Rady pre reklamu.

Opýtal som sa dnes (28.8.) Mikuláša Šranka, marketingového riaditeľa spoločnosti Hyza či sa vzhľadom k nešťastnej udalosti rozhodli nestiahnuť koncept komunikácie Hyza – Pozor na ftákoviny (imigranti)?

„Z etických dôvodov sme stiahli stránku www.imigranti.sk. Už predtým sme kampaň upravili tak aby komunikovala výlučne preferenciu slovenských kurčiat pred dovozovými. Reklamná kampaň je o kurčatách, o preferencii pravých slovenských kurčiat a varuje pred Ftákovinami, “ povedal pre masmedialne.info Mikuláš Šranko, riaditeľ marketingu spoločnosti Hyza.

„Ftákoviny sú kurčatá neoznačeného pôvodu, ktoré sú neprávom označované za Slovenské kurčatá. Predávajú sa nelegálnym spôsobom na Slovensku. Hlavne formou ambulantného predaja koncovým spotrebiteľom, do gastronómie, do niektorých mäsiarstiev ale tiež aj cez niektoré veľkoobchody. Aktuálne približne 50% kurčiat skonzumovaných na Slovensku pochádza zo zahraničia. Toto naďalej komunikujeme na stránke www.pozornaftakoviny.sk, “ doplnil pre masmedialne.info Mikuláš Šranko.

„Televízna kampaň skončila v júny ako aj jej podlinková podpora v mieste predaja a aktuálne je komunikácia POZOR na Ftákoviny! dostupná len na internetových stránkach. Aktuálne tragédie sú hrozné a sme smutní, že sa niečo takéto deje vo svete. Reklamná kampaň však rieši ilegálny dovoz kurčiat,“ povedal na záver pre masmedialne.info pán Šranko.

Stránka pozornaftákoviny.sk na rozdiel od stránky imigranti.sk je však i naďalej v prevádzke a obsahuje aj obrázky s nešťastne zvoleným konceptom Imigranti, vrátane detského pexesa, alebo omaľovánky. Som presvedčený, že spoločnosť Hyza mala ihneď po nešťastnej udalosti celý tento koncept komunikácie stiahnuť.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu