Zverejnenie nahrávky, na ktorej sa bývalý redaktor českej spravodajskej spoločnosti MF Dnes Mark Přibil rozpráva s českým ministrom financií a šéfom hnutia ANO vrhá veľmi zlé svetlo na vydavateľstvo Mafra aj na českú politické scénu.

Nahrávka, ktorá poukazuje na to, aký silný vplyv môže mať Babiš na celé vydavateľstvo Mafra je v poradí už druhá škandalózna nahrávka, ktorá sa dostala na verejnosť. V tej prvej sa Babiš veľmi vulgárne vyjadruje na adresu viacerých svojich kolegov z prostredia politiky.

Druhá nahrávka, na ktorej sa Babiš rozpráva s dnes už bývalým redaktorom MF Dnes Markom Přibilom je ešte horšia. Poukazuje na nekalé praktiky vo vydavateľstve Mafra a vplyve Babiša na tvorbu a zverejňovanie obsahu, ktorý má toto vydavateľstvo vo svojom portfóliu. V rozhovore napríklad zazneli dohady o tom, aké články budú v denníku vychádzať a koho môžu poškodiť.

Kauzou sa zaoberá viacero českých médií, medzi nimi aj týždenník Respekt, kde v článku venovanom tejto kauze, šéfredaktor Erik Tabery kriticky konštatuje, že pokiaľ bude politik vlastniť tak veľkú časť mediálnej scény, nebude možné týmto titulom dôverovať.

Andrej Babiš je dnes iba formálnym vlastníkom vydavateľstva Mafra. V rámci zákona o strete záujmov, ktorý zakazuje firmám vlastneným členmi vlády, uchádzať sa o niektoré dotácie a zákazky, bol podľa informácií Českej televízie nútený previesť svoje spoločnosti Agrofert a SynBiol do zvereneckých fondov.

Andrej Babiš, o uniknutých nahrávkach tvrdí že sú zmanipulované a, že sú to lži, ktoré voči nemu vyrobili bývalí redaktori Mafry. Na tieto aj mnohé iné otázky okolo celej kauzy sa ho pýtala redaktorka českej televízie v rozhovore ČT24. V tomto rozhovore Babiš dokonca tvrdil, že túto nahrávku, v ktorej ovplyvňuje novinára nepočul, na otázky redaktorky reagoval nahnevane a vyhýbavo.

Podľa informácii v článku, ktorý zverejnilo Aktualne.cz, Andrej Babiš podal trestné oznámenie voči zverejneniu nahrávok a vedenie redakcie MF Dnes okamžite po prevalení kauzy vyhodilo redaktora Marka Přibila. Meno a povesť novín boli týmito nahrávkami veľmi poškodené, čo donútilo niektorých novinárov MF Dnes podať výpoveď. Svoje podanie výpovede oznámil Jan Sůra, Vojtěch Srnka, Adéla Paclíková, Pavel Švec a Zdeňka Trachtová.

Novinári MF Dnes a iDNES.cz zverejnili na FB stránke denníka prehlásenie k celej kauze „Razantne sa dištancujeme od správania nášho kolegu, pretože je neprofesionálne a nemorálne. Odmietame, aby mal Andrej Babiš akúkoľvek možnosť skryto ovplyvňovať alebo manipulovať obsah našich článkov. Považujeme za neprípustné, aby sa akýkoľvek novinár stretával s politikom a ponúkal mu kompromitujúce materiály. Rovnako neprípustná je podľa nás pomoc média ktorémukoľvek politikovi v jeho činnosti. A týmito zásadami sa bezvýhradne riadime,“ píše sa v prehlásení novinárov MF Dnes.

Okrem toho odsudzujú aj konanie Andreja Babiša, ktorý ešte v roku 2013 prehlásil, že nebude využívať vlastníctvo svojich médií.

„Zlyhal tiež Andrej Babiš, ktorý opakovane prehlásil, že sa nebude snažiť využiť svojho vlastníctva k ovplyvňovaniu obsahu titulov spoločnosti Mafra. Z nahrávok vyplýva, že v tomto bode klamal,“ píšu v hromadnom prehlásení novinári MF Dnes.

V prehlásení zároveň uisťujú verejnosť, že vždy pracovali a aj pracujú v súlade s novinárskou cťou a etickým kódexom: „Ako redaktori a editori redakcií MF DNES a iDNES.cz čestne prehlasujeme, že sme vždy pracovali a pracujeme v súlade s novinárskou cťou a etickým kódexom, ku ktorého zneniu sme sa zaviazali. Veľká časť oboch redakcií je tvorená ľuďmi, ktorí v nich pôsobili ešte pred majetkovým vstupom Andreja Babiša.“

Ak bolo cieľom toho, kto stojí za zverejnením nahrávok, zdiskreditovať dôveryhodnosť tohto vydavateľstva, tak sa mu to určite podarilo. Pod vyhlásením novinárov zverejnenom na FB profile MF Dnes sú takmer všetky komentáre negatívne a kritické aj voči celej redakcii, aj voči celému prehláseniu novinárov.

„Takže vy si v kľude leta pracujete a tvoríte noviny, ktoré sa zmenili z nezávislých a investigatívnych na koblihovú (šiškovú) filiálku Agrofertu, a teraz hovoríte, že ste si nevšimli ovplyvňovania a že by to tak nešlo? Potom, keď to na vás prasklo so všetkou parádou?“ znie jeden z komentárov pod prehlásením a ostatné sú písané v podobnom kritickom duchu.

Aktualizované: Oslovili sme Vladimíra Mužíka, člena vedenia vydavateľstva Mafra či sa ku kauze nechce vyjadriť, no on to odmietol.

Andrej Babiš a jeho strana ANO sa bránia i takýmto promo vizuálom:

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu