Kampaň NEROZUMIEME, ktorá pomocou zúfalých autentických výkrikov v ruštine z roku 1968 upozorňuje mladých ľudí na význam tejto udalosti, pritiahla pozornosť na ikonickú budovu bratislavského hotela Kyjev. Na ňu organizátori z Inštitútu pre verejné otázky (IVO) premietali niektoré odkazy okupantom spred 50 rokov.

Vpádom cudzích vojsk 21. augusta 1968 bol násilne potlačený demokratizačný obrodný proces v krajine, vyhasli životy mnohých nevinných ľudí (z toho 19 na Slovensku počas prvých 2 dní) a nastalo viac ako 20 rokov „normalizácie“.

„Považujeme za potrebné sa k takýmto výročiam vrátiť, lebo podľa jedného z posledných prieskumov, ktoré sme robili na Slovensku síce väčšina ľudí odsudzuje okupáciu, ale, bohužiaľ, je veľmi veľa mladých ľudí, ktorí o tom vedia len veľmi málo alebo takmer nič,“ povedal čestný predseda Inštitútu pre verejné otázky (IVO) Martin Bútora, ktorý udalosti z augusta 1968 zažil na vlastnej koži.

„Ja som mal v tom čase 24 rokov, robili sme študentské noviny a keď sa to stalo, začal vychádzať jeden denník za druhým. My sme vydali dve čísla študentských novín. Prvé sa volalo Echo okupovaných vysokoškolákov a druhé Echo oslobodených vysokoškolákov. Bola to taká ironická prešmyčka. Ešte stále sme mali nádej, že to, čo sa spustilo nemusí byť stratené,“ dodal Bútora

Po kliknutí na obálku ECHO sa zobrazí pdf vydanie:


Kampaň Nerozumieme zameranú na tých, ktorí 21. 8. 1968 ešte nežili, vymyslela na podnet Inštitútu pre verejné otázky (IVO) reklamná agentúra Mark BBDO.

Jej jadro je v online prostredí, banneroch, natívnych článkoch, v krátkych videách známych osobností a v azbuke, ktorej už mnohí nerozumejú.

Doplnkovými médiami sú vonkajšie reklamné plochy a rozhlasový spot. Cieľom je priblížiť mladým ľudom prostredníctvom stránky www.nerozumieme.sk dôležité fakty roku 1968 a atmosféru tých dní.

„V rôznych anketách najčastejšie mladí ľudia na otázku, čo znamená August 1968, odpovedali: Neviem, nemám poňatia, nemám „šajnu“. Preto sme si povedali, že urobíme túto kampaň a za základ sme si zobrali azbuku, keďže mnoho ľudí, mladých ľudí, dnes už nepozná a nevie čítať nápisy v azbuke. Tá v tom čase bola veľmi prítomná v našich uliciach. My sme zobrali autentické fotografie, citáty z toho obdobia a tie sme modernejším spôsobom pretvorili do našich billboardov, urobili sme webstránku, oslovili sme influencerov a médiá. Hlavne také, ktoré sú zamerané na mladých ľudí. Preto pevne veríme, že medzi mladými ľuďmi sa zvýši povedomie o tom, čo je to 21. august 1968 a aké boli jeho dôsledky,“ prezradil Marián Timoracký z agentúry Mark BBDO, ktorá kampaň vymyslela a zrealizovala.

Kampaň podporil aj pamätník augustových dní Alois Bouda (86), ktorý 21. august prežil v Bratislave a bol tu svedkom viacerých tragických udalostí: „Ozvala sa paľba na Banskobystrickej ulici, rýchlo som vošiel do najbližších dverí. Schovávali sme sa tam viacerí. Prišiel k nám jeden chlap a radil nám utekať hore schodmi, lebo strieľali aj do chodby. Keď som bežal, ozval sa rachot – do steny vedľa mňa sa zaryli tri guľky. Keby som utekal o meter doľava, už by som tento príbeh nehovoril. Na druhý deň sme s manželkou a dcérkou sadli do auta a utiekli preč. Cez Rakúsko do Nemecka. Život tam bol úplne iný. Akoby ste porovnávali dnešné podmienky s Československom v roku 1968,“ uviedol Bouda. Po štyroch mesiacoch sa Alois Bouda vrátil do Československa. Najmä kvôli rodine.

Okrem Mark BBDO sa na kampani Nerozumieme podieľa PR agentúra event2all a digitálna agentúra Diorama. Mediálnymi partnermi kampane sú Fun Radio, refresher.sk, startitup.sk, trend.sk a cas.sk. Fotografie bezplatne poskytli Ján Lörincz a Ústav pamäti národa, s bezodplatným využitím plochy na budove hotela Kyjev súhlasil jej vlastník spoločnosť Lordship.

foto: event2all

(ts)

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu