zdroj foto: blog Jakub Goda

Jakub Goda na svojom blogu denníka N nedávno spustil zaujímavú iniciatívu, ktorou chce medzi verejnosťou prehĺbiť vedomosť o tom, prečo je dôležité, aby si ľudia predplácali noviny.

Nuž pravda je taká, že situácia v získavaní financií na bezproblémové fungovania novinárskej práce je čoraz ťažšia. Reklamný trh ovládajú digitálne spoločnosti Google a Facebook a v podstate oberajú vydavateľské domy o nezávislý zdroj financovania.

Inou, a v podstate asi jedinou, možnosťou pre vydavateľské domy a redakcie ako získať na svoju činnosť peniaze a zároveň nestratiť štatút nezávislosti je predplatné, ľudia ale nechcú za obsah platiť.

Jakub Goda sa preto rozhodol na svojom blogu denníka N spustiť iniciatívu, respektíve pokus o diskusiu o médiách, v rámci ktorej sa čitatelia postavia na stranu novinárov.

Svoj pokus o diskusiu obohatil o súťaž, v ktorej je výhra ročné predplatné novín podľa výberu výhercu. Súťaž má za cieľ zreplikovať podobnú diskusiu v širšom merítku a vytvoriť množstvo mikrokonverzácii o tom, čo čítame, a aké médiá podporujeme a prečo.

Predplatné zafinancuje spoločnosť O2, ktorá sa už viackrát angažovala v podobných aktivitách, ako napríklad výzve proti hoaxom.

Iniciatíva Jakuba Godu vznikla z inej iniciatívy, resp. jednoduchej otázky, ktorú položil pred časom na svojom facebookovom profile. „Pred časom som tu položil jednoduchú otázku: aké médiá si predplácate? Veľmi milo ma prekvapilo, aká diskusia sa rozbehla, dokonca sa zdalo, že niektorých pomkla k tomu, aby si predplatili noviny. Rozmýšľal som, ako by sa niečo podobné dalo spraviť vo väčšom merítku. Týmto sa o to pokúšam, pretože si myslím, že nestačí len bojovať proti hoaxom a hovoriť o tom, čo nečítať, ale treba sa baviť aj o tom, čo vlastne čítame,“ napísal Jakub Goda k tomu prečo spustil pokus o diskusiu o médiách na svojom facebookovom profile.

Vo svojom článku na blogu denníka N Jakub Goda zdôrazňuje, že v súčasnosti je príjem z reklamy pre noviny veľmi slabý a naďalej slabne, čo znamená, že potenciál, ale aj kvalita slovenskej žurnalistiky bude závisieť od ochoty čitateľov prispieť na jej chod, teda zaplatiť si predplatné a nehľadať spôsoby ako sa k článkom dostať zadarmo.

Samozrejme, aktivita Jakuba Godu vyvolala na internete živú diskusiu, v ktorej nie všetci sa s názorom autora stotožňujú.

Mnohí zastávajú názor, že informácie by mali byť zadarmo a mali by mať k nim prístup všetci ľudia a nielen tí, ktorí si ich môžu dovoliť zaplatiť, pretože nie všetci si môžu dovoliť informácie zaplatiť.

Na druhej strane, kto bude písať kvalitné informácie, ktoré si vyžadujú hĺbkový rozmer, teda investigatívu, zadarmo? Zadarmo nie je dnes už takmer nič.

Bez povšimnutia nezostalo ani video, na ktorom Jakub Goda vysvetľuje ako fungujú rôzne programy a aplikácie, pomocou ktorých je možné vytvoriť množstvo falošných videí a fotografií. Pre názornú ukážku ako vytvoriť falošné video si vybral kontroverznú osobu Mariána Kotlebu, predsedu politickej strany Naše Slovensko. Ľudová strana Naše Slovensko má totiž ťažké srdce na mainstreamové média.

Hoci video je provokáciou, strana sa pre Mediahub.sk vyjadrila, že „to video nie je zaujímavé, podobným nekonštruktívnym veciam vôbec nevenujeme pozornosť,“ uviedol Milan Uhrík, podpredseda ĽS Naše Slovensko.

V súvislosti s danou iniciatívou sa vynára aj problém, ktorý poukazuje na slabú dôveru ľudí v médiá. Jasná nie je otázka, akým spôsobom by mali byť médiá financované, aby dokázali obhájiť svoj status nezávislosti.

Ľudia totiž chcú byť informovaní, chcú dostávať kvalitné, pravdivé, neskreslené informácie a chcú ich zadarmo. Lenže novinárčina je povolanie, nie dobrovoľnícka činnosť, takže ako skĺbiť to, aby novinár dostal za svoju prácu plnohodnotnú výplatu, zostal nezávislý a zároveň poskytol výsledky svojej práce bezplatne?

Možno existuje aj iné riešenie ako predplatné, možno by sa mohli podniknúť kroky, ktoré by zosadili Google a Facebook z piedestálu monopolného postavenia na trhu s on-line reklamou.

Dovtedy, ale zostáva predplatné asi jediným dôstojným spôsobom ako sa noviny môžu uživiť. Na tento ekonomický model postupne prechádzajú viaceré svetové média, ako napríklad The New York Times a iné.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu