Združenie Audit Bureau of Circulations (ABC SR) zverejnilo údaje za rok 2014. Cieľom združenia je zabezpečovať objektívne informácie o mediálnom trhu, najmä o nákladoch periodickej tlače. Mediálny trh v porovnaní s rokom 2013 zaznamenal prepad vo všetkých typoch printových médií, teda pri denníkoch, týždenníkoch a aj pri mesačníkoch. Je tu možnosť, že tlačené médiá zaniknú?

Nízky predaj tlačených novín a časopisov

Priemerný mesačný predaj najčítanejšieho slovenského bulvárneho denníka Nový čas je 101 172 kusov. Oproti predchádzajúcemu roku jeho predaj klesol o 8 %. Predajnosť podobne klesala aj pri denníku Plus jeden deň, ale aj  pri serióznom denníku SME a ekonomickom denníku Hospodárske noviny, ktoré sa tiež zúčastňujú auditu. Hospodárske noviny dokonca zaznamenali prepad až o 11,5 %, keďže ich predajnosť išla z pôvodných 13 428 na 11 885 kusov.

Ročný prepad predaja sa nevyhol ani týždenníkom. Najčítanejším týždenníkom je Plus 7 dní. V roku 2013 bola jeho priemerná predajnosť 130 295, pričom v roku 2014 sa mesačne predalo približne 121 403 výtlačkov. Predajnosť tak klesla o 6,8 %. Na ďalších miestach skončili týždenníky Nový čas pre ženy, Báječná žena, Eurotelevízia, Život a Katolícke noviny. Jedine týždenník Eurotelevízia zaznamenal mierny nárast predaja, a to o 0,2 %.

Najčítanejším slovenským mesačníkom je Záhradkár s predajom 83 276 kusov za rok 2014. Pre porovnanie v roku 2013 sa ho predalo 87 839 kusov. Tesne nasleduje mesačník Nový čas krížovky s počtom 82 656 predaných výtlačkov. Ďalšie miesta obsadili tradičné ženské periodiká Eva a Emma. Rozdiel je v tom, že priemerná predajnosť Evy vzrástla o 1,9 %, ale Emma zaznamenala prepad o 16,2 %. Priemerne sa z nej oproti minulému roku mesačne predáva o 8 tisíc výtlačkov menej.

Mediálny trh sa digitalizuje

Situácia, keď dopyt po tlačených periodikách klesá, nie je na mediálnom trhu ničím novým. Ján Simkanič napísal minulý rok pre týždenník Respekt obsiahly článok s titulkom Bezradnosť . Píše sa v ňom o nejasnej ekonomickej budúcnosti médií a o potrebe vydavateľstiev a redakcií zamerať sa na digitálny obsah. „Dnes sa už v Česku nezatvárajú oči pred krízou tlačených denníkov, a predsa ich digitálne verzie stále nie sú na prvom mieste úvah vydavateľov, naopak znovu znejú výzvy na navyšovanie tlačeného nákladu,“ komentuje Simkanič.

Vydavatelia na Slovensku chcú, aby bola zavedená do praxe komplexnejšia metodika overovania nákladov periodickej tlače, a aby sa tak k printovým médiám doplnili aj ich elektronické verzie. Doplnenie dát meraní v Audit Bureau of Circulations (ABC SR) by im prinieslo komplexnejšie dáta napr. na prezentáciu médií vo vzťahu k inzerentom či investorom.

„Áno, hovorili sme o tom na Valnom zhromaždení ABC SR. Realistický čas zavedenia auditu elektronických verzií novín je od roku 2016. Aktuálne pracujeme na metodike a prvý draft metodiky by mal byť známy už koncom marca,“ povedal pre masmedialne.info Alexej Fulmek, predseda združenia pre overovanie nákladov periodickej tlače Audit Bureau of Circulations (ABC SR).

Budúcnosť médií je vo zvyšovaní kvality

Expert na tlačené médiá Arno Laeven z Holandska sa ešte v roku 2012 pre mesačník Trend vyjadril, že budúcnosť printových médií vidí v zmene ich stratégie. Myslí si, že vydavatelia by sa nemali zameriavať na sprostredkovanie informácií, kde nemajú šancu konkurovať online médiám, ale vytvárať exkluzívny obsah, ku ktorému sa čitateľ môže vrátiť. „Všetky médiá budú digitálne a print zomrie…? To je nonsens. Nikdy v histórii médií nový kanál plne nenahradil starý. Kino nezabilo divadlá, televízia nezabila kiná a web nezabíja televíziu ani printy,“ vysvetľuje Laeven.

Mojmíra Némethová

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu