Ruské štátne médiá vytvorili tajné spoločnosti s cieľom finančne podporovať webové stránky v pobaltských štátoch, ktoré sú kľúčovým bojiskom medzi Ruskom a Západom. Tajné spoločnosti ruské štátne médiá vytvorili aj vo východnej Európe a Strednej Ázii. Spravodajskému portálu BuzzFeed News sa podarilo získať dôkazy o tom ako funguje ruská propaganda v 21. storočí.

Spôsob, akým pracuje ruská propaganda bol odhalený prostredníctvom hovorov cez Skype a dokumentov, ktoré získal BuzzFeed News, s pomocou estónskeho denníka Postimees a rešeršnej novinárskej kancelárie „Re: Baltica“.

Záznamy z komunikačného softvéru Skype a ďalšie súbory získané z počítačov, ktoré zadržali vyšetrovatelia odhaľujú tajomstvá a nepríjemné taktiky, ktoré používa Rusko, keď sa snaží ovplyvňovať verejnú mienku a propagovať argumenty Kremľa.

Internetové stránky pod spoločným názvom Baltnews sa prezentovali ako nezávislé spravodajské kanály, ale v skutočnosti boli ich redakčné línie diktované priamo z Moskvy.

Internetové stránky Baltnews bezprostredne v čase prípravy a zverejnenia článku na BuzzFeed News konečne pripustili, že ich vlastní a prevádzkuje ruský štát.

Webové stránky Baltnews už teraz, podľa zistení BuzzFeed News, obsahujú aj informáciu, že ich informačná agentúra je registrovaná v ruskej Federálnej službe pre dohľad nad komunikáciami, informačnými technológiami a hromadnými komunikáciami, teda Roskomnadzor, a že vlastník stránky je medzinárodná tlačová agentúra Rossiya Segodnya.

Raul Rebane, vedúci strategický expert v oblasti komunikácie v Estónsku, pre BuzzFeed News uviedol, že odhalenia o tom ako funguje ruská propaganda sú systémovými informačnými aktivitami na zahraničnom území, ktoré sa inak nazývajú aj informačná vojna.

Tieto propagandistické ruské siete v Pobaltí fungujú už niekoľko rokov, no v poslednom období je ich aktivita intenzívnejšia. Tlak na to, aby sa Estónsko odvrátilo od Západu a priklonilo smerom k Východu narástol.

Dávno predtým ako sa ruský zásah do amerických volieb v roku 2016 stal jednou z najmedializovanejších káuz, Moskva čelila obvineniam z pokusu ovplyvniť verejnú mienku v pobaltských štátoch Litva, Lotyšsko a Estónsko, ktoré sú aj členmi NATO.

Odhalenia týkajúce sa propagandistických webových stránok v pobaltských štátoch poskytujú vzácny a podrobný prehľad o tom ako takéto dezinformačné kampane fungujú a tiež o tom ako Moskva pracuje na krytí svojej účasti v takýchto systémoch.

Záznamy a získané protokoly z komunikačného programu Skype sú príležitosťou, ktorá umožňuje nahliadnuť za oponu kremeľského propagandistického stroja.

Na začiatku októbra 2014 Aleksandr Kornilov poskytol rozhovor litovskému spravodajskému portálu Delfi.lt o spustení troch nových webových stránok v Pobaltí. V rozhovore Kornilov uviedol, že stránky spustené v Litve, Estónsku a Lotyššku budú nezávislé, zábavné portály očistené od politiky.

BuzzFeed News získal záznamy z komunikačného programu Skype, kde Kornilov komunikuje so zamestnancom spravodajskej agentúry Rossiya Segodnya, ktorá riadi aj spravodajskú agentúru Sputnik a RIA Novosti. Obsah komunikácie je o schválených témach, ktoré majú weby pokrývať.

Aleksandr Svyazin, s ktorým Kornilov komunikoval, ale pre BuzzFeed News poprel akékoľvek spojenie s agentúrami Sputnik alebo Baltnews.

BuzzFeed News zaslal Svyazinovi screenshot Skype komunikácie medzi ním a Kornilovom. Následne Svyazin prestal komunikovať a reportérovi BuzzFeed News odporučil obrátiť sa s otázkami na tlačové oddelenie spravodajskej agentúry Rossiya Segodnya.

Medzi témy, ktoré musel Baltnews.ee publikovať patrilo napríklad rozšírenie sankcií proti Rusku alebo osobné stretnutia Putina, ktoré prebehli na International Economic Forum v Petrohrade.

Neskôr začali byť v zoznamoch, ktoré Baltnews.ee dostával aj témy, ktoré boli označené ako povinné. Medzi takéto témy patrili najmä tie, ktoré poukazovali na napätie v EÚ alebo v USA či také, ktoré poukazovali na konflikt vo východnej Ukrajine alebo na Kryme.

Medzi povinné témy patrili aj tie o Grécku, ktoré nesplácalo svoj dlh voči Medzinárodnému menovému fondu, odrezanie Krymu od ukrajinskej energetickej siete či vstup americkej bojovej lode do Čierneho mora.

Príbeh a skutočná povaha webových stránok vyšla najavo prostredníctvom daňového úniku a falšovania. Kornilov nebol odsúdený osobne. Trestne stíhaná a odsúdená bola mimovládna organizácia Altmedia, ktorú zriadil, pretože tak to povoľuje právny systém v Estónsku.

Kornilov sa pre BuzzFeed News odmietol k celej kauze vyjadriť. Odôvodnil to tým, že už pre Baltnews nepracuje.

Podľa daňového auditu, ktorý je súčasťou dokumentov získaných prostredníctvom žiadosti o poskytnutie informácií, Atlmedia dostala celkom 91 400 eur v piatich samostatných mesačných platbách.

Štyri platby od spoločnosti Media Capital Holding a jednu od spoločnosti Barsolina Ventures, ktorá je registrovaná na Cypre.

Ďalšou spoločnosťou, ktorá uzavrela dohodu s spoločnosťou Altmedia, bola SPN Media Solutions DOO Beograd, ktorá je registrovaná v Srbsku.

Dokumenty zo srbského obchodného registra odhalili, že bola založená 31. marca 2015 spoločnosťou OOO Media Kapital, ďalšou spoločnosťou vlastnenou prostredníctvom rôznych sprostredkovateľov spravodajskej agentúry Rossiya Segodnya v Rusku.

Dokumenty a Skype rozhovory, ktoré sa týkali spôsobu fungovania a financovania webových stránok v Estónsku, sa týkajú iba tejto krajiny. Je, ale veľmi pravdepodobné, že praktiky sú podobné aj v Lotyšsku a Litve.

Šéfredaktor Andrejs Jakovlevs odmietol pre BuzzFeed News poskytnúť vyjadrenie s tým, že financie nie sú záležitosťou redakcie. Povedal len, že existovala dohoda o zdieľaní informácií so spoločnosťou RIA Novosti, ale žiadna výmena peňazí neprebehla a nikto mu nikdy nepovedal, čo má napísať.

BuzzFeed News overoval témy, ktoré boli na zoznamoch získaných z komunikačného programu Skype. Témy boli naozaj publikované tak ako to prikazovali zoznamy.

Záznamy získané zo Skype komunikácie odhalili aj to, že estónske Baltnews niekoľko rokov nadhodnocovali návštevnosť svojich webových stránok tým, že si kupovali falošných jedinečných návštevníkov od rôznych ruských spoločností, ktoré ponúkajú takúto službu.

No nakupovali sa nielen falošní návštevníci, ale aj komentáre. Samozrejme, aj tieto informácie Kornilov a jeho kolega Aleksandr Dorofeyev popreli.

Dokumenty a záznamy získané z komunikačného programu Skype, ktoré BuzzFeed News získal, sú datované do leta 2016. V tomto čase estónska polícia zadržala Kornilova a zabavila aj počítače jeho spolupracovníkov ako súčasť vyšetrovania.

Verejné údaje naznačujú, že schéma financovania spravodajskej spoločnosti Baltnews pokračovala naďalej. Potom ako sa Kornilov dostal do problémov s estónskymi daňovými úradmi a políciou, zmenil mimovládnu organizáciu, ktorú použil na spustenie Baltnews.

Namiesto Altmedie začal používať novú mimovládnu organizáciu s názvom Baltnewsmedia.

Kornilov sa vyhol odsúdeniu za daňové podvody a falšovanie dokumentov aj napriek tomu, že v súdnom rozhodnutí sa jasne uvádza jeho podiel na týchto podvodoch.

Kornilov si ako osoba udržal čistý záznam, všetky obvinenia a odsúdenia išli na vrub organizácie Altmedia.

Všetky otázky, ktoré BuzzFeed News adresoval lotyšskému spravodajskému portálu Baltnews boli presmerované na tlačový úrad spravodajskej agentúry Rossiya Segodnya a zatiaľ zostávajú nezodpovedané.

Ilustračná fotografia, zdroj: pixabay.com