Bývalý novinár Roland Kyška uvádza svoju novú knihu „Zrýchlená doba koronová“. Zakúpiť sa dá ako príloha k magazínu TouchIT

Rok 2020 priniesol obrovské množstvo zmien, ktoré si vlastne ani neuvedomujeme. Pandémiu Covid-19 zvládame oveľa lepšie aj vďaka digitalizácii, bez ktorej by sme si v mnohých ohľadoch vôbec neporadili.

Až 26 % obyvateľov Slovenska pracovalo počas prvej, jarnej vlny, prevažne z domu. Kým home-office bol pred marcom 2020 považovaný skôr za benefit, vďaka korone sa stal bežným spôsobom práce. Aj o tom hovorí nová kniha bývalého novinára Rolanda Kyšku, ktorá sa v týchto dňoch dostala do predaja vo vydavateľstve TouchIT.

Kniha „Zrýchlená doba koronová“ sleduje zmeny, ktoré priniesla digitalizácia vo viacerých oblastiach života každého z nás. Príkladmi môžu byť ľudská práca, komunikácia alebo obchod. Autor sa však venuje aj ich odvráteným stránkam. Robotizácia pripravuje stále viac ľudí o prácu a Slovensko patrí v tejto oblasti k najohrozenejším krajinám.

Vďaka premysleným algoritmom sociálnych médií prepadáme novým fóbiám či závislostiam a filtračné bubliny likvidujú naše kritické myslenie. Vedeli ste, že nakupovanie počas koronakrízy má súvislosť aj s našimi nákupnými zvykmi z čias socializmu?

„Prvé stránky knihy som napísal ešte pred príchodom pandémie. Keď sa ale dvíhala prvá vlna, pochopil som, že zmeny v spoločnosti, naopak, ešte urýchli. Veď on-line obchod na jar narástol o 50%, zhruba rovnaký nárast sme zaznamenali pri bezhotovostných platbách. Firmy odchádzajú z kancelárskych priestorov a už je viac ako jasné, že mnohí zamestnanci sa už nevrátia do kancelárií a zostanú pracovať z domu. Aj preto kniha dostala podtitul – Ako si v roku 2020 dala digitálna revolúcia rande s pandémiou Covid-19. Myslím si, že to nebolo dobré rande a že jeho dôsledky nás ešte v mnohom nepríjemne prekvapia,“ hovorí autor knihy Roland Kyška.

Kniha konfrontuje nové trendy s udalosťami, ktoré nastali v dôsledku pandémie Covid-19 a hľadá odpovede na mnohé otázky. Vrátane politiky. Súčasní politici sa totiž často transformujú z „klasických“ ako sme ich poznali donedávna, na digitálnych.

Tí si sami vytvárajú a manažujú svoj imidž on-line. A podľa reakcií verejnosti následne korigujú svoje správanie. Budeme si ich v budúcnosti nakupovať ako tovar v e-shope? – pýta sa autor v súvislosti s tendenciou zaviesť elektronické voľby. Tie má súčasná Matovičova vláda vo svojom programovom vyhlásení.

„Kniha je nabitá cennými poznatkami o dôsledkoch technologického rozvoja a dáva do súvislosti javy a problémy, ktoré často v súvislostiach nevnímame. Spolu s tým však pribúdajú aj otázky. Ako resuscitovať politiku? Ako sa starať o zdravý verejný rozum? Ako nájsť primeranú rovnováhu medzi slobodou a bezpečím? A ako tieto problémy ovplyvnila pandemická kríza? Roland predkladá presvedčivý obraz týchto nebezpečenstiev,“ hovorí o knihe profesor politológie Karel B. Müller z pražskej Fakulty medzinárodných vzťahov Vysokej školy ekonomickej.

„Autor ako pravý znalec situácie fakty nezahmlieva, ale svižným tempom nám poodhaľuje poznanie, ktoré môže našej psyché pomôcť prispôsobiť sa. Ako sám vraví digitalizácia nám nedá vydýchnuť. Preto po prečítaní odporúčam: nádych a výdych,“ dodáva riaditeľ Ligy za duševné zdravie Martin Knut.

Zrýchlená doba koronová je prvou knižnou publikáciou vydavateľstva Touch IT, ktoré už päť rokov vydáva magazín o IT a technologických novinkách.

„Táto kniha je výborný relax, ktorý vás ale prinúti poriadne sa zamyslieť. Aj preto sme sa rozhodli ju nielen vydať, ale v prvej fáze ju pridať k nášmu časopisu ako darček pre našich čitateľov. V decembri a januári obe publikácie teda dostanete za bezkonkurenčnú cenu len 2,49 €. Za plnú cenu knihu začneme predávať až v novom roku,“ hovorí šéfredaktor TouchIT Ondrej Macko.

Knižnú novinku Rolanda Kyšku ilustrovala mexická dizajnérka Elena Petel, ktorú oslovil na diaľku, prostredníctvom aplikácie Fiverr, aby tak v praxi demonštroval ako funguje microworking, jedna z tém jeho novej publikácie. „V žiadnom prípade však nečakajte na happy end,“ dodáva R. Kyška na záver.

Roland Kyška (1978) vyštudoval manažment, získal doktoráty z masmediálnych štúdií a politológie. Ako novinár zažil regionálnu tlač, televíznu tvorbu, aj online žurnalistiku. Bol šéfredaktorom spravodajstva Slovenskej televízie, zástupcom šéfredaktora najčítanejšieho týždenníka Plus 7 dní a riaditeľom on-line mediálneho domu internet.sk.

V ostatných rokoch pracuje ako marketingový riaditeľ sesterských telekomunikačných operátorov SWAN a SWAN Mobile.

Spolu zakladal a dodnes vedie projekt darcovského portálu ĽudiaĽuďom.sk. Publikoval viacero vedeckých článkov a publikácií, okrem iných aj prvú slovenskú knihu o fenoméne sociálnych sietí Všetci sme nahí na Facebooku (2010).

(ts)

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu