Práve v týchto dňoch vychádza nové dvojčíslo časopisu o fotografii a vizuálnom umení, PORT No. 21.

PORT No. 21 vychádza štvrťročne v exkluzívnom formáte B3 (35 x 50 cm), ktorý poskytuje náležitý priestor pre obrazový materiál. Slovenské umenie reprezentuje prostredníctvom dvojjazyčnej slovensko-anglickej mutácie aj v zahraničí. Jeho tvorcovia majú k tvorbe každého čísla osobný prístup a každý kus prechádza aj vďaka ručne pečiatkovanému logu ich rukami. Dizajn Juraja Sukopa bol v roku 2009 ocenený Národnou cenou za dizajn.

Prinášame vám ukážku z aktuálneho čísla ale i úryvok z článku o Igorovi Lutherovi – významnom slovenskom kameramanovi, bratovi režiséra Miloslava Luthera. Pracoval napríklad na filme Plechový bubienok, ktorý bol ocenený Oskarom alebo Zlatou palmou v Cannes.


 

PORT NO.21-na fotografii_Igor_Luther.JPG
Igor Luther

» šťastie je niečo, čo ma prenasleduje 

Pred týmto rozhovorom som si povedal, že moja téma, taká tá naozaj úprimná, by mala byť vlastne šťastie. Pretože ja som mal v živote obrovské šťastie. A ešte stále mám. Šťastie je niečo, čo ma prenasleduje. Ak má človek naordinované šťastie, vždy sa niečo objaví, niečo sa zmení, niečo ti spadne z neba rovno na hlavu. Aj šťastie môže byť trest.

» film utečie, ale fotka zostane

Hrozne sa bojím fotiek, čo som urobil. Bojím sa, že vo mne vyvolajú niečo také, že budem naraz sentimentálny. Možno sa nad tým aj rozplačem. Aj dnes som mal taký záchvat. Boli sme na obhliadkach v škole, kde sme chodili s bratom. Na stenách boli fotky, napríklad vzorných žiakov. Tam som teda určite nebol, možno môj brat sa tam niekde objavil, ale ja určite nie. Ale chytil ma tam pri tých fotografiách taký sentiment. Hovorím si, ešte ma to nakoniec dobehne.

Fotka je pre mňa osobnejšia ako film. Film utečie, ale fotka, to je moment, ktorý je zamrznutý v čase. Fotka ťa zafixuje do toho momentu, a ten na teba dolieha o to viac. Film proste beží, až utečie. Ale fotka zostane.

Igor Luther (1942) je slovenský kameraman patriaci k tzv. československej novej vlne. V roku 1968 emigroval do Paríža, odkiaľ presídlil do Hamburgu a neskôr do Mníchova. Nakrútil takmer 100 filmov a spolupracoval s režisérmi ako Andrzej Wajda, Michael Haneke, Volker Schlöndorff, Alain Robbe – Grillet či Juraj Jakubisko. Jeho štýl je charakteristický dynamickou ručnou kamerou a reálnym svetlom.

Autor textu: Jana Gombikova
Autor fotografie: Peter Sit

 

 

PORT No. 21, Ku koreňom, portfolio Juraj Fifik
titulka PORT NO.21


Z obsahu dvojčísla vyberáme:

– Juraj Fifik: rozhovor + fotografické portfólio autora projektu Budovanie Slovenska, ktorý  mapuje industriálne stavby 20. storočia;
– história fotografie: Edward S. Curtis a jeho opus Severoamerický Indián;
– Trú (umelecký projekt: „Eva Machajdíková and Barbora Idesová are finally showing you the TRU“);
– Walton Ford: maliar zvieracích fantázií;
– rozhovor: rurálne a prírodné vo fotografiách Anne Golaz;
– Inštitút fotografických štúdií v Katalánsku, Barcelona;
– Svätopluk Mikyta: kresba;
– Siegertova zbierka raných fotografií z oblasti Bavorska;
– Boris Meluš: Najlepšie slovenské knihy podľa dizajnérov, 90. roky;
– autorská strana: Jarmila Mitríková a David Demjanovič, maľba;
– Hellen Van Meene a portrét dospievajúcich;
– interview pre troch: Katarzia, Rastislav Rusnák (Kolowrat), Pišta Vandal (ČAD, Vandali);
– osobnosti slovenského filmu: Oskarom ocenený kameraman Igor Luther;
– ViennaPhotoBookFestival;
– Michaela Paštéková, teória fotografie: Photography Changes Everything, Marvin Heiferman

Všetkým Vám želám príjemné čítanie!

Iva Sýkorová

Redaktori tlačenej verzie: Jana Gombikova, Barbora Haviarová, Iva Sýkorová
Grafický dizajn: Alica Horváthová
Vydáva občianske združenie Photoport v náklade 500 ks.
7. ročník
Časopis vychádza s finančnou podporou Ministerstva kultúry SR.
Cena predplatného na rok 2013 – 5 Eur.

Zdroj: Photoport

REKLAMAadv.: