Oslovil som pre môj portál jedného zo zakladateľov vydavateľstva Petit Press – generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva pána Alexeja Fulmeka a vyspovedal som ho.

Študovali ste na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, na katedre žurnalistiky. Povráva sa, že ste vtedy založili univerzitný časopis. A aké ciele ste mali, keď ste zakladali denník SME?

Áno, založil som literárny časopis Orech a bol som hrdý na to, že ma literárny kritik Valér Mikula za tento počin pochválil rovnako ako za originálnu propagáciu tohto časopisu priamo na pôde univerzity. No výzdoba, žiaľ, prežila len 48 hodín, dekanát ju zakázal.

A denník SME? To je trochu iný príbeh. Hlavne som túžil vytvoriť priestor pre čo najviac ľudí v nezávislom denníku, na ktorý by nemala vplyv vtedajšia mečiarovská vláda. Zároveň tu bola naša snaha vytvoriť prosperujúce médium, lebo len prosperujúce noviny môžu byť skutočne nezávislé. Rovnakej výzve bude čeliť N projekt, ktorý vzniká odchodom niektorých redaktorov z denníka SME, aj keď náš a ich príbeh nie je úplne totožný.

Ako vyzerá váš bežný pracovný deň generálneho riaditeľa vydavateľstva?

Prichádzam do kancelárie zhruba okolo deviatej, ak mám čas, spripomienkujem (väčšinou kriticky) vedeniu Sme noviny, potom vybavujem pracovnú agendu, chodím na pracovné stretnutia a okolo osemnástej odchádzam. Zvyčajne však pokračujem v práci aj z domu, a to hlavne v noci, keď je väčší pokoj a nerušia ma telefonáty.

Zasahujete do výroby denníka SME? Čo je podľa vás najdôležitejšie na práci novinára? A čo by mali študovať ľudia, ktorí chcú pracovať v médiách? Je dôležité, aby čítali beletriu?

Nie, do výroby nezasahujem, noviny čítam, až keď vyjdú. Do minulého týždňa som nemal nainštalovaný redakčný systém, aby som nemal ani pokušenie zasahovať do práce redakcie. Pre novinára je dôležitý rozhľad a neustále vzdelávanie sa, a do tohto by som zahrnul aj čítanie beletrie, prípadnej odbornej literatúry. Pokiaľ ide o štúdium, odporúčal by som nejaký typ špecializovaného vzdelania, napríklad ekonomiku alebo právo a až potom ako postgraduál žurnalistiku.

Čo podľa vás ohrozuje žurnalistiku? Ako vnímate mediálnu kultúru na Slovensku? Čo ju podľa vášho názoru determinuje? Neuvažovali ste niekedy, že by ste sa vydali na dráhu pedagóga a začali prednášať o masmédiách na univerzite?

Momentálne ohrozuje nezávislú žurnalistiku apetít finančných skupín, ale uvidíme, ako to dopadne. Slovenské médiá sú pomerne nezávislé, a dúfam, že takými ostanú. Pedagogickú činnosť nevylučujem, možno áno, ale momentálne by som ju nestíhal.

Majú podľa vášho názoru nové médiá vplyv na žurnalistiku? Ak áno, aký?

Určite áno. Napríklad je ľahšie urobiť vlastný projekt, povedzme taký, ako máte vy. Verím, že web bude pre žurnalistiku prínosom, a to vo chvíli, keď čitatelia jasne pochopia, že za kvalitné texty na webe budú musieť platiť, lebo inak zanikne kvalitná žurnalistika.

A ako si zvykáte na myšlienku, že jedného dňa pravdepodobne prestanú existovať tlačené médiá? Pripúšťate si vôbec túto možnosť?

Neprestanú existovať, len ich bude menej. Maximálne dva až tri denníky.

Kedy zaradíte vašu úspešnú internetovú TV SME do ponuky TV operátora? A chystáte nejaké zmeny v TV SME? Nezavediete napríklad aj spravodajskú reláciu typu „Televízne noviny“?

Na toto by vám kvalitnejšie odpovedal šéf onlinu Martin Čorej. Zatiaľ sme prítomní ako aplikácia v menu smart televízorov ako Samsungu, LG a a pre zariadenia Antik TV. Na ostatných televízoroch je TV SME dostupná ako HTML 5 aplikácia. Podmienkou je, aby mal TV prijímač web browser. Máme pokusy o lepšie zviditeľnenie, chceme sa dostať v nejakej podobe aj do káblu. O zavedení pravidelnej spravodajskej videorelácie neuvažujeme.
Viac info > TU

Vydavateľstvo Trend Holding má svoj portál mediálne.sk, Ecopress má portál stratégie.sk. Vášmu vydavateľstvu však chýba portál, ktorý by sa venoval problematike médií, reklamy a marketingu. Prečo?

Čiastočne vnímame portál Mirky Kernovej www.omediach.com ako náš spriaznený produkt, lebo je prítomná aj v našom blogovacom systéme a raz do týždňa máme stranu, ktorá sa venuje médiám.

Kedy zavediete podľa vzoru denníka Nový čas alebo Plus jeden rubriku Dievča dňa alebo Baba SME? :-) Kedy bude mať teda aj Petit Press v ponuke bulvárny titul, aby ste oslovili aj iný typ konzumentov, ako doteraz?

Nuž, Nový čas a Plus jeden deň nie sú naším výrazným vzorom, takže si nie som istý, či ten deň nastane, aj keď nevylučujem nejaký ľahší produkt na webe. Momentálne zakladáme portál Fičí.sk, ktorého inšpiráciou sú stránky ako Buzzfeed či Upworthy. Chceme, aby sa ľudia na Fičí.sk spoznávali, zabávali, inšpirovali a články posielali ďalej svojim priateľom.

Akú knihu teraz čítate? Odporučíte ju našim čitateľom, prosím?

Čítam prózu ruského spisovateľa Nicolaia Lilina Volný pád o vojne v Čečensku. Mňa ako človeka, ktorý písal v mladosti reportáže z konfliktných zón, pričom som sa ako novinár zúčastnil niekoľkých vojen a pokusov o vojenský  prevratu, táto kniha veľmi zaujala.

Ďakujem za rozhovor.

Marián Luha

–    rozhovor vznikol v novembri 2014
–    stane sa aj súčasťou mojej diplomovej práce

Predstavenie vydavateľstva Petit Press:

Vydavateľský dom Petit Press, a. s. vydáva viac ako 30 regionálnych a centrálnych titulov s týždenným predaným nákladom vyše 600 tisíc výtlačkov.

Do jeho portfólia patria denníky SME, Új Szó, Korzár, týždenníky Vasárnap, TV Svet, regionálne týždenníky MY, sieť bezplatných novín ECHO, mesačníky Lišiak, Doma v záhrade, Magazín zdravia a Natankuj auto.

Petit Press je taktiež prevádzkovateľom najnavštevovanejšieho spravodajského servera na Slovensku – www.sme.sk, ktorý má dva milióny unikátnych návštevníkov mesačne.

Na získavaní a spracovávaní informácií, výrobe novín a online spravodajstva, zabezpečovaní internetových, inzertných, obchodných a distribučných služieb, ekonomickej agende a ďalších činnostiach sa podieľa viac ako 600 zamestnancov.

Profil firmy dokresľuje aj skutočnosť, že jednotlivé redakcie sú umiestnené v mestách a mestečkách na celom území Slovenska. Periodiká vydavateľstva predstavujú širokú škálu digitálnych médií, denníkov, týždenníkov a časopisov.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu