V roku 2015 Mark Zuckerberg v jednom zo svojich vyhlásení uviedol, že očkovanie je dôležité pre zdravie každého človeka. Na sociálnej sieti Facebook, ale nijako striktne neriešia problém so zverejňovaním anti-očkovacích kampaní.

Na sociálnej sieti je i napriek pozitívnemu postoju Marka Zuckerberga voči očkovaniu, mnoho anti-očkovacej propagandy. Na konkurenčnej platforme YouTube, ktorú vlastní Google, je situácia rovnaká. Informáciu zverejnili The Guardian.

The Guardian počas svojho pátrania zistil, že výsledky vyhľadávania v skupinách a stránkach s informáciami o očkovacích látkach na Facebooku boli ovplyvnené propagandou proti očkovaniu.

Na YouTube zasa odporúčací algoritmus nasmeruje divákov od relevantných a overených zdravotných informácií na dezinformácie proti očkovaniu.

Tieto zistenia sú obzvlášť závažné v súvislosti s celosvetovým znepokojením, ktoré uviedla Svetová zdravotnícka organizácia (WHO).

WHO považuje nerozhodnosť pri očkovaní za jednu z desiatich najhorších hrozieb pre globálne zdravie v roku 2019.

Obe spoločnosti zaviedli rôzne opatrenia proti šíreniu dezinformácií, ale anti-očkovacie kampane do nich neboli nijako intenzívnejšie zahrnuté.

Po upozornení zo strany The Guardian, obe spoločnosti prisľúbili prijať opatrenia. Hovorca YouTube uviedol, že v rámci nového odporúčania budú niektoré videá s proti očkovacím charakterom považované za škodlivé dezinformácie.

Hovorkyňa Facebooku uviedla, že spoločnosť skúma nové možnosti riešenia dezinformácií súvisiacich s očkovaním, ale i s inými zdravotnými otázkami.

Propagačná kampaň proti očkovaniu podľa spoločnosti Facebook sama osebe neporušuje pravidlá sociálnej siete týkajúce sa obsahu.

Z reklamných archívov Facebooku je zrejmé, že reklamy s proti očkovacím charakterom sú cielené prevažne na ženy.

YouTube sa pre The Guardian vyjadril, že urobí zmeny v odporúčacom algoritme, no tieto zmeny budú postupné a ovplyvnia len malý počet videí.

Služba YouTube upozornila, že pri určitých témach začala používať Wikipédiu a Encyklopédiu Britannica na poskytovanie dodatočných informácií priamo pod videom.

Jednou z týchto tém je aj vakcína MMR. Používateľ, ale musí sledovať odkaz a nájsť informácie o podvodných tvrdeniach, ktoré boli falošne urobené o predpokladaných nebezpečenstvách vakcíny.

Aj v tomto prípade sa ukazuje, že technologické spoločnosti síce prijímajú opatrenia proti podvodným aktivitám na internete, no stále sú málo účinné.