Sociálne platformy ako Instagram či YouTube využíva slovenská mládež zväčša na relax. Kľúčovým zdrojom informácií o udalostiach doma i vo svete je pre nich Facebook.

V mesiacoch apríl a máj 2018 zrealizoval Globsec výskum, ktorého cieľom bolo zistiť ako sa správajú mladí Slováci vo veku od 16 do 24 rokov v on-line priestore.

Výskum sa uskutočnil v rámci projektu „Targeting Youth: Countering disinformation by data and role models“, ktorý finančne podporilo Veľvyslanectvo USA na Slovensku. Výsledky prieskumu sú spracované v prehľadnej publikácii.

Z výskumu vyplynulo, že pri formovaní názorov mladých ľudí má kľúčovú úlohu ich rodina a priatelia. Mladí ľudia ako zdroj informácií využívajú najčastejšie internet a následne sociálnu platformu Facebook.

Informácie, ale prijímajú pasívne, čo znamená, že im venujú pozornosť až vtedy, keď ich zdieľa niekoľko ľudí alebo stránok. Mládež sa v prieskume vyjadrila, že najviac dôveryhodné zdroje sú pre nich slovenské.

Dôveryhodnosť hodnotia na základe toho, kto článok zdieľal alebo na koho stránke bol zdieľaný.

Osobnosti, ktoré mladí na Slovensku najviac sledujú,  sú raperi Ego, Rytmus, Kali, moderátor a vloger Matej Sajfa Cifra a prezident Slovenskej republiky Andrej Kiska.

Na druhej strane, mladí zdôrazňujú, že ak niekoho sledujú neznamená to automaticky, že mu dôverujú.

V prieskume sa mladí ľudia vyjadrili, že dokážu rozoznať hoaxy a dezinformácie od kvalitných a dôveryhodných informácií. Svoje tvrdenia zakladajú na tom, že s internetom vyrastali a na rozdiel od staršej generácie dokážu rozoznať hodnoverný obsah.

Paradoxne, až 20% respondentov uviedlo, že si zdroj správy, ktorú zdieľa vôbec neoverí. Znamená to, že každá piata správa, ktorú mladý Slovák zdieľa by mohla byť z neovereného zdroja.

Instagram je medzi mladými ľuďmi obľúbenou platformou, ale v inom smere ako Facebook. Túto platformu považuje mládež za osobnejšiu a intímnejšiu, menej komercionalizovanú a politickú.

Pri formovaní názorov mladých Slovákov zohrávajú kľúčovú úlohu aj naďalej rodiča a učitelia v škole. Približne 50% respondentov berie do úvahy aj názory novinárov či obľúbených verejných osobností, čo znamená, že úlohu novinárov nemožno podceňovať.

Mladí ľudia sú pre pochopenie spoločenského vývoja kľúčovým faktorom. Spoznať a pochopiť ich vnímanie obrovského množstva informácií a dezinformácií šíriacich sa v on-line priestore môže byť zásadným prvkom v boji proti nežiaducemu obsahu a aktivitám  na internete.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu