Sociálna sieť Facebook je veľmi dôsledná a vytrvalá v otázke zvyšovania návštevnosti používateľov na svojej platforme. Notifikačné e-maily sú toho jasným dôkazom.

Portál bloomberg.com sa nedávno hlbšie zaoberal praktikami sociálnej siete Facebook, ktoré tento gigant vyvíja na svojich menej aktívnych používateľov.

Jedným z takýchto používateľov je Rishi Gorantala, ktorý si pred viac ako rokom zmazal zo svojho telefónu aplikáciu Facebook. Od tej doby dostal od spoločnosti niekoľko e-mailov, aby si aplikáciu nainštaloval opäť.

Sociálna sieť ho v pravidelných časových intervaloch začala upozorňovať o aktivitách jeho priateľov na sociálnej sieti, na fotky alebo komentáre, ktoré zverejňovali. Zároveň ho Facebook vždy nabádal, aby klikol na odkaz a videl, čo sa deje na sociálnej sieti. Len zriedka to urobil.

Neskôr začal Rishi Gorantala dostávať od sociálnej siete výzvy, ktoré súviseli s bezpečnosťou jeho účtu. „Zdá sa, že máte problémy s prihlásením sa do služby Facebook. Stačí, ak kliknete na tlačidlo nižšie a my ťa prihlásime. Ak ste sa nepokúšali prihlásiť do účtu, dajte nám vedieť,“ zneli e-maily zaslané od Facebooku.

Samozrejme, že sa nepokúšal prihlásiť do svojho účtu a dokonca si ani nemyslel, že by sa na jeho účet pokúšal prihlásiť niekto iný. Ako uviedol pre bloomberg.com, týmito e-mailami sa Facebook pokúša oklamať svojich používateľov, je to premyslená taktika ako na platformu prilákať používateľa, ktorý sa do nej dlhšie neprihlásil.

No nielen Rishi Gorantala dostáva takéto e-maily. Podľa zistení bloomberg.com spoločnosť „bombarduje“ takýmto e-mailami všetkých ľudí, ktorí majú stále účet na Facebooku, no prihlasujú sa do neho len veľmi sporadicky alebo vôbec.

Nenásytnosť sociálnej siete rastie aj pri bežných používateľoch, teda tých, ktorí sú na sieti aktívni. Stačí sa pozrieť na všetky možné pripomienky, ktoré sa používateľovi zobrazia, keď sa prihlási na svoj účet.

Ide napríklad o rôzne pripomienky, že má niekto narodeniny, výročia priateľstva, počet lajkov na obrázku alebo poste a mnoho iných takýchto drobných a banálnych pripomienok.

Na začiatku tohto roka generálny riaditeľ spoločnosti Facebook Mark Zuckerberg uviedol pre bloomberg.com, že spoločnosť prehodnotí svoj vzorec fungovania hlavného informačného kanála (news feed), tak aby v ňom prioritu mali príspevky od rodiny a naopak, aby sa v nich obmedzilo zverejňovanie príspevkov od rôznych spoločností a spravodajských či informačných médií.

Spoločnosť sa bude zameriavať na takzvaný „dobre strávený čas“, čo znamená, že chce, aby mali ľudia na sociálnej sieti zmysluplné interakcie, ktoré budú pre používateľov v dlhodobom horizonte lepšie.

Zuckerberg zároveň upozornil, že niektoré interakcie sa v dôsledku týchto zmien môžu znížiť, ide napríklad o čítanie článkov alebo sledovanie videí.

Tieto zmeny podľa bloomberg.com zavádza Zuckerberg najmä z dôvodu klesajúcej angažovanosti na sieti. Hoci sociálna sieť v tomto smere pozoruje pozitívny trend, podľa meraní Nielsen a Comscore, angažovanosť na sieti má klesajúcu tendenciu.

Tento negatívny trend, podľa bloomberg.com nemá na príjmy sociálnej siete žiadny vplyv. Na trhu s mobilnou reklamou je stále dostatok možností, kde Facebook len tesne zaostáva za spoločnosťou Google. Okrem toho je predpoklad, že tržby v tomto roku porastú najmä v oblasti mobilnej reklamy.

Pre investorov je aj naďalej informácia o počte publika veľmi dôležitá. Pri neustále sa znižujúcom počte používateľov a ich angažovanosti, by sa mohlo stať, že sociálna sieť stratí svoju príťažlivosť pre inzerentov.

V súčasnosti je rast používateľov na sociálnej sieti v podstate obmedzený, pretože väčšina populácie už na Facebooku je. Najväčšie možnosti na získanie nových používateľov sú v Číne.

Táto krajina má, ale na fungovanie sociálnej siete Facebook striktný názor a Zuckerbergovi sa dlhodobo nedarí dostať sa na tento trh.

Na zasielanie notifikácií o aktivitách na účte má sociálna sieť viacero dôvodov. „Neustále hľadáme spôsoby, ako ľuďom pomôcť rýchlejšie a ľahšie pristupovať k ich účtom, špeciálne ak sú to upozornenia od priateľov, ktoré by mohli zmeškať. Bezpečnostné e-maily nie sú taktikou na zvýšenie angažovanosti,“ uviedla v e-mailovej komunikácii pre bloomberg.com, hovorkyňa Facebooku Lisa Stratton.

Okrem toho spoločnosť Facebook pre bloomberg.com uviedla, že takéto e-mailové notifikácie používa väčšina firiem a robia to preto, lebo to funguje.

Bloomberg.com popisuje i dôvody, ktoré viedli Zuckerberga k „upratovaniu“ v prostredí hlavného informačného kanála. Výsledky štúdie, ktorú si dal vypracovať Facebook, poukázali na to, že pre duševné zdravie človeka môže byť škodlivé, ak aplikáciu používa pasívne, respektíve ak číta príspevky ostatných bez toho, aby na ne reagoval alebo k nim prispel.

A naopak, ak ľudia komunikujú s blízkymi osobami, teda reagujú na ich posty a podobe, takáto aktivita pozitívne ovplyvňuje duševné zdravie človeka.

Keď bloomberg.com zisťoval dôvody ľudí, prečo si odinštalovali Facebook alebo prečo je ich angažovanosť na platforme minimálna, zväčša uviedli, že platforma sa stala príliš verejnou a stratila sa z nej zábava.

Niektorí obmedzili aktivitu na účte, pretože sa im zdalo, že je ohrozená ich bezpečnosť. Na otázku prečo si úplne nevymazali účet zo siete, mnohí odpovedali, že to nevedia alebo je to príliš komplikované.

Ak sa zamyslíme, naozaj zistíme, že sociálna sieť sa od svojho počiatku veľmi zmenila. Kedysi platforma, na ktorej dominovali priateľské interakcie, sa zmenila na propagačné prostredie, kde dostať sa k príspevkom priateľov bolo naozaj ťažké.

Facebook, ale pochopil, že tadiaľto cesta nevedie a čiastočne napravil tento neduh tým, že vytvoril na platforme ďalší informačný kanál „Prieskumník,“ do ktorého presunul propagačné a mediálne príspevky.

Či sa sociálnej sieti podarí opäť si získať priazeň „obyčajného“ publika by sa malo začať prejavovať už v najbližšom období.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu