Ilustračná foto: pixabay.com

Film, ktorý vypovedá o „životnej ceste“ jednej z najväčších sietí rýchleho občerstvenia na svete, nevykresľuje značku McDonald’s v pozitívnom svetle. A ani nemôže.

Žiť si svoj americký sen môže byť v mnohých prípadoch naozaj ťažké. Príbeh značky McDonald’s, ktorá bola prepracovaným spôsobom „ukradnutá“ pôvodným majiteľom a tvorcom efektívneho systému prípravy jedla, nie je ani zďaleka jediným.

Nielen v Amerike, ale aj inde vo svete mnohí šikovní ľudia doplatili na svoje dobré srdce a naivitu a prišli tak o niečo, z čoho iný ľudia vybudovali impérium.

Ale, na druhej strane, pretože každá minca má dve strany, keby sa k McDonaldu nebol dostal Ray Kroc, z ktorého sa vykľul pre niekoho človek s pokriveným charakterom, pre niekoho dravý biznisman, z McDonaldu by sa zrejme nestal slávny reťazec, ktorého reštaurácie sa dnes tešia obľube po celom svete.

Z filmu: Ray Kroc bol neúspešný predavač kadečoho. Jeho kariéra bola mizerná, až kým ho neprekvapila objednávka od bratov McDonaldovcov, ktorí chceli šesť kusov mixérov, ktoré momentálne predával.

Ray sa rozhodol absolvovať dlhú cestu až k bratom McDonaldovcom, aby zistil na čo je im toľko mixérov. Keď prišiel do úplne prvého McDonaldu na svete, zostal fascinovaný, pretože sa ocitol v reštaurácii rýchleho občerstvenia, ktorá bola naozaj rýchla.

A tu sa začala jeho životná cesta. Na frančízach vybudoval impérium a nakoniec pripravil bratov McDonaldovcov o celú značku a hanebne ich oklamal.

Na konci filmu sa Kroca jeden z bratov McDonaldovcov spýtal, prečo ich pripravil o ich vlastnú značku, keď mal možnosť vybudovať sieť reštaurácií s vlastným menom.

Prečo im jednoducho neukradol nápad, už vtedy, keď mu ochotne ukázali celý systém prepracovanej rýchlej prípravy jedla?

Všetko vedel, do celého procesu ho s dôverou zasvätili a nič mu nebránilo celý nápad „ukradnúť“ a prevádzkovať ho pod svojim menom.

Kroc priznal, že všetko sa skrýva v mene. V mene McDonald’s videl silu, krásu a zvuk, vnímal ho ako typické americké meno, domnieval sa, že meno Kroc pre jeho sieť reštaurácii rýchleho občerstvenia by nikdy nemalo takú silu.

Životopisný príbeh Raya Kroca vo filme The Founder je viac-menej celkom pravdivý, čo potvrdzujú aj mnohé známe vydavateľstvá, ktoré sa filmom zaoberali, napríklad aj Money, je tam síce niekoľko rozporov zo skutočnosťou, čo je však dôležitejšie, film poukazuje na skutočnosť, že už v začiatkoch mal Ray Kroc tendenciu k riešeniam, ktoré na úkor kvality jedla maximalizovali zisk.

Vo filme ide konkrétne o náhradu originálnych mliečnych koktejlov a zmrzliny, ktoré boli náročné na skladovanie (tieto náklady na chladenie pohltili väčšinu jeho zisku), za instantný nápoj, ktorého skladovanie bolo jednoduché a lacné.

Keďže s jeho štýlom prevádzkovania McDonaldov nesúhlasili pôvodný majitelia značky, rozhodol sa Ray Kroc, bratov z biznisu „vyšachovať.“

Hoci bol Kroc šikovní, nikdy by sa mu to nepodarilo, keby sa nestretol s tými správnymi ľuďmi.

Nakoniec Ray Kroc donútil bratov Dicka a Macka McDonaldovcov vzdať sa svojho mena, svojho nápadu, za ktoré im spoločnosť Raya Kroca vyplatila vysokú sumu a prisľúbila percentuálny podiel zo zisku.

Lenže dohoda o 1 % podiele zo zisku siete reštaurácii McDonald bola uzatvorená ústne a bratia nikdy tieto peniaze nedostali. Mimochodom dnes by to bolo naozaj závratné číslo.

Je zaujímavé, že spoločnosť McDonald k filmu doposiaľ nezaujala žiadne stanovisko, dokonca nepodala žiadne žaloby a nepustila sa do žiadnych súdnych sporov ako to má vo zvyku, hoci film ju vykresľuje v negatívnom svetle.

Spoločnosť McDonald’s neustále čelí kritike v oblasti kvality jedál, no nielen to. Do konfliktu sa dostala spoločnosť aj s Oxford English Dictionary, v súvislosti s vysvetlením definície pojmu McJob, ktorý sa viaže s podmienkami zamestnávania a pracovného ohodnotenia zamestnancov v reťazci McDonald’s.

McJob pôvodne označoval prácu pre sieť reštaurácii McDonald’s, no Oxford English Dictionary definoval tento výraz ako málo platenú prácu, s málo prestížnou, nízkymi nárokmi na vzdelanie i prax a s mizernými možnosťami na kariérny postup.

McDonald’s sa touto definíciou cítil poškodený a požiadal Oxford English Dictionary a predefinovanie tohto výrazu, dokonca zorganizoval petíciu v tejto veci. Kauzou sa zaoberalo viacero médií, napríklad aj BBC. Momentálne je pojem McJob definovaný v tomto slovníku ako nízko platená práca s malými vyhliadkami.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu