foto: pixabay.com

Dezinformačné weby nie sú výnimkou ani na Slovensku. Inštitúcia Center for Media, Data and Society/Central European University nedávno zverejnila štúdiu, v ktorej sa zaoberá ich pôsobením.

Najviac navštevované dezinformačné webové stránky na Slovensku sú Hlavnespravy.sk, za nimi nasleduje Infovojna.sk, Bajecnezeny.sk, Slobodnyvysielac.sk. Medzi 10 najviac navštevovaných dezinformačných stránok patrí aj konšpiračný web Zemavek.sk.

Mnohé z dezinformačných webov sa síce prezentujú ako transparentné, no ich vlastnícka a finančná štruktúra hovorí o opaku. Najmä pri finančnej štruktúre je ťažké identifikovať údaje, pretože k jednému webu sú pridružené viaceré právnické osoby.

Najväčšiu návštevnosť slovenských dezinformačných webov generuje sociálna sieť Facebook. Na sociálnej platforme má najvyšší počet sledovateľov web Bajecnylekar.sk, Slobodnyvysielac.sk, Domacaliecba.sk.

Okrem sociálnej siete Facebook generuje návštevnosť dezinformačných webov aj YouTube, Pinterest, či ruská sociálna sieť VKontakte.

Dezinformačné weby na Slovensku sú vo veľkej miere prevádzkované pod hlavičkou občianskeho združenia. Obsahovo prevládajú na Slovensku dezinformačné weby týkajúce sa zdravia a životného štýlu.

Dezinformačné weby na Slovensku sú financované predovšetkým cez možnosť darovania 2% alebo 3% z daní, elektronického obchodovania, crowdfundingu a reklamy. V darovaní 2% a 3% z daní v roku 2018 bol najúspešnejší web Zemavek.sk.

Mnohé z webov sú financované aj cez predaj tovarov a služieb. Niektoré väčšie weby majú dokonca svoje vlastné e-shopy, ďalšie presmerujú návštevníka na iné internetové obchody.

Pri týchto internetových obchodoch je ťažké určiť vlastnícke štruktúry. Napríklad internetové obchody Damianvit.sk a Vedomec.com sú prevádzkované rovnakou spoločnosťou registrovanou v Spojenom kráľovstve.

Crowdfunding využívajú najmä weby, ktoré ponúkajú čitateľom správy a ideológie. Miera transparentnosti pri tejto forme financovania je rôzna. Niektoré weby nezverejňujú žiadne správy o vybratých daroch, iné zverejňujú napríklad len mesačné reporty.

Zisk z reklamy zostáva pre dezinformačné weby aj naďalej jednou z častých možností financovania. Tento zdroj príjmov sa ale v posledných rokoch pre weby znížil.

Zásluhu na tom má iniciatíva Konspiratori.sk, ktorá má formu verejnej databázy webových stránok s neserióznym, klamlivým, podvodným, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom. Počas jedného roka sa iniciatíve podarilo prekaziť propagáciu až 16-tisíc kampaniam.

Transparentnosť a zodpovednosť slovenských dezinformačných a konšpiračných webov je vo väčšine prípadov veľkým problémom. Tieto weby vo veľkej miere prevádzkuje viacero nezávislých subjektov, ktoré využívajú rôzne obchodné modely.

Takéto weby ale nie sú problémom iba na Slovensku. Dezinformácie a konšpirácie sú celosvetovou problematikou, na ktorú sa stále nenašiel účinný ochranný prostriedok.

Zdroj: Center for Media, Data and Society/Central European University
Zdroj: Center for Media, Data and Society/Central European University
REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu