Divák doručil na generálnu prokuratúru podnet na začatie konania voči niektorým televíziám a ich audiotextovým súťažiam. Na tému ako prvý upozornil denník SME. Správu som aktualizoval o informácie o vyhlásení Rady pre vysielanie a retransmisiu k tejto problematike a o vyjadrenie televízie JOJ.

Divák nahrával dlhé hodiny záznamu audiotextových súťaží televízií, aby ich mohol následne analyzovať.

V priebehu augusta až októbra si nahral až 60 relácií, z toho 44 krát reláciu Akčná výhra televízie Dajto a 16 krát reláciu iQvíz televízie TV8.

„Analýza dokazuje, že deväťdesiatminútová relácia mala vždy rovnaký priebeh. Až do osemdesiatej minúty sa do relácie dovolali hráči, ktorí na jednoduché otázky odpovedali rôzne hlúposti. Potom suma možnej výhry začala klesať z dvetisíc alebo tisícpäťsto eur na desiatky eur,“ uviedol denník SME.

Podvod na divákoch mal spočívať na nastrčených telefonujúcich, ktorí odpovedajú na zadané otázky úmyselne nesprávne, aby tak motivovali ostatných divákov, aby sa do súťaže zapojili.

Ale má spočívať i v tom, že telefonujúci dlho čakajú na prepojenie hovoru do vysielania, a takéto čakanie je im tiež účtované, na čom televízie, resp. spoločnosti prevádzkujúce súťaže zarábajú, uviedol denník SME.

Rada pre vysielanie a retransmisiu (Rada) v minulosti opakovane udelila televíziám vysoké pokuty za audiotextové súťaže, naposledy napr. televízii JOJ za reláciu Eurominúty, no i napriek tomu tieto relácie z programovej ponuky televízie stále nevymizli.

V pokutovanej relácii Eurominúty zadanie posudzovanej súťažnej otázky nebolo jednoznačné a úplné, a nakoľko odpoveď zverejnená televíziou nekorešpondovala so zadaním, nebola tak zabezpečená čestnosť pri súťaži. Televízia JOJ Plus preto dostala od Rady pokutu vo výške 8 tisíc eur.

Rada takéto podnety od divákov postupuje ďalej aj prokuratúre a obchodnej inšpekcii.

Aktualizované: Rada pre vysielanie a retransmisu už v máji 2014 vydala spoločné vyhlásenie s českou Radou pro rozhlasové a televizní vysílaní v ktorom varovali divákov pred podvodnými televíznymi súťažami.

„Účel týchto programov – čo najviac zarobiť na divákoch – je zjavný. Preto sme sa rozhodli spoločne upozorniť na praktiky týchto programov a riziká zapájania sa do nich,“ uviedol vo vyhlásení predseda RVR Miloš Mistrík.

„Pri opakovaných pokusoch o uhádnutie správneho výsledku diváci môžu prísť o vysoké sumy, čo zistia až po doručení telefónneho účtu,“ uvádza sa vo vyhlásení.

„Všimli sme si dokonca aj prípady, keď do štúdia pri mimoriadne jednoduchých úlohách prepájali len niekoľkých volajúcich, ktorí menili hlasy, a odpovedali zámerne nesprávne, aby nalákali na volanie skutočných divákov. Takéto konanie je ťažko dokázať a pokutovať. V monitorovaní programov však samozrejme budeme pokračovať a vždy, keď to zákon umožní, vysielateľov za podvody trestať,“ uviedol vo vyhlásení Miloš Mistrík z RVR.

„So spoločnosťou Mediatex nespolupracujeme, kedže tento typ súťaže už dlhšiu dobu nerobí korektne, “ povedala pre masmedialne.info Lucia Kulihová, hovorkyňa TV JOJ.

Oslovili sme aj TV Markíza, RTVS a TV8, no svoje stanovisko nám nezaslali.

Ukážka súťažného kvízu v televízii TV8:

https://www.youtube.com/watch?v=tgLcjkUW1g0

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu