zdroj foto: pixabay.com

Služba YouTube bola už od svojho založenia v roku 2005 veľmi populárnym a užitočným nástrojom na internete, ktorý si získal priazeň množstva používateľov. Niektorí ju dokonca považujú za pilier internetu, ktorý sa v priebehu posledného roka neustále zlepšuje.

O novinkách, ktoré posúvajú službu YouTube medzi najpoužívanejšie nástroje na Internete vo svojom článku na The Verge, opisuje redaktor Casey Newton.

YouTube sa za posledných dvanásť rokov zmenil zo stránky riadenej vyhľadávaním na miesto, ktoré ponúka jedinečné a široké možnosti. Dostať sa na takúto úroveň znamenalo pre YouTube množstvo experimentov, množstvo vývoja, redizajnu a pokrok v oblasti umelej inteligencie. Pre mnohých používateľov je, ale najcennejším prínosom vývoj informačného kanála, ktorý zásadne zmenil fungovanie celej služby.

Na začiatku bola služba YouTube iba obyčajná infraštruktúra, čiže stránka na ktorú bolo možné pridávať videá a následne ich zdieľať. Vytvorenie YouTube majú na svedomí traja mladíci Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim, ktorých názory na vznik služby sa mierne líšia.

V podstate šlo o to, že jeden zo zakladateľov nemohol nájsť na internete video, ktoré potreboval a tak vznikol nápad vytvoriť stránku, na ktorej by sa videa mohli zdieľať. Ako prvé zverejnené video na YouTube je práve video jedného zo zakladateľov a aj po dvanástich rokoch sa na serveri stále nachádza.

Medzitým sociálna sieť prišla s inováciou v podobe News Feed, teda informačného kanála, ktorý prinášal nekonečný stream aktualizácii personalizovaných na základe záujmov používateľov. News Feed ovládol internet a postupne ju do svojej služby zaviedli aj Twitter, Instagram a iné.

Zobrazovanie personalizovaného obsahu na YouTube kedysi predstavoval odber kanálov. Takmer okamžite po zavedení tejto novinky sa na odber kanálov prihlásilo množstvo používateľov. Bol to veľký úspech, no iba čiastočný, pretože priemerný čas, ktorý používateľ strávil sledovaním videí na YouTube zostal nezmenený.
Dnes už kanály nie sú dominantou YouTube, v súčasnosti je to informačný kanál. Napríklad ak si používateľ otvorí aplikáciu YouTube v telefóne, tak sa mu na začiatok zobrazia videá prispôsobené jeho záujmom, sú to samozrejme videá z kanálov, na ktorých odber je prihlásený, ale aj videá na základe predchádzajúcich sledovaní.

Spoločnosť YouTube vyvinula nástroje, ktoré zobrazujú používateľom veľmi presne personalizované videá, aby čas, ktorý strávia pozeraním videí bol čo najdlhší.

„Vedeli sme, že ľudia prichádzajú na YouTube, najmä vtedy, keď presne vedia, čo chcú hľadať. Chceli sme, ale poslúžiť aj ľuďom, ktorí nevyhnutne nemusia vedieť, čo chcú hľadať,“ uviedol pre The Verge, Jim McFadden vedúci technického úseku pre YouTube odporúčania.

Hlavný cieľ YouTube sa od jeho založenia vôbec nezmenil. V minulosti, v súčasnosti a aj v budúcnosti je prioritou získať používateľov, ktorí sledovaním videí strávia čo najviac času. Spoločnosť sa v tejto veci snažila urobiť mnoho, napríklad aj to, že zakúpila profesionálne vybavenia na natáčanie videí pre najlepších tvorcov. Tento krok viedol k založeniu funkcie „Leanback“, ktorá automaticky prehráva videá, ktoré používateľa zaujímajú a to vo vysokom rozlíšení a na celej obrazovke.

Sledovanosť videí na jedného užívateľa, ale naďalej zostala nezmenená a YouTube sa rozhodlo svoje algoritmy na odporúčanie videí založiť nie na počte klikov na video, ale na tom ako dlho ľudia sledovali dané video.
Takmer cez noc mohli tvorcovia videí s klamlivými a zavádzajúcimi nápismi vidieť ako počet zhliadnutí ich videí klesol. Videá vyššej kvality, ktoré mali dlhší čas sledovania sa stali sledovanejšími a počas nasledujúcich troch rokov čas sledovania na YouTube rástol ročne o 50%.

Podľa zistení redaktora Casey Newtonona Z The Verge za všetkým stojí projekt umelej inteligencie Google Brain, ktorý YouTube začal používať v roku 2015. Google Brain, ale nie je prvý pokus o využívanie umelej inteligencie, v minulosti skúšal YouTube používať techniky umelej inteligencie na odporúčanie videí pomocou systému Googlu Sibyl. Google Brain, ale používa inú techniku známu ako nekontrolované učenie. Algoritmy Google Brain môžu nájsť vzťahy medzi rôznymi vstupmi, ktoré by softvérový inžinieri nemuseli nikdy odhadnúť.

„Jednou z jeho kľúčových vecí je, že dokáže zovšeobecňovať ,“ povedal pre The Verge, Jim McFadden. Ako príklad uviedol, že v minulosti, ak sa používateľ pozeral napríklad na video od nejakého komika, tak mu boli odporúčané videá také isté ako to, ktoré pozeral. No Google Brain to robí inak, ten vyhľadá ďalších komikov, ktorí sú podobní, ale nie úplne rovnakí, čiže vyhodnocuje omnoho viac nepriamych vzťahov.

Ako ďalší príklad pre efektívnosť Google Brain poslúži napríklad aj to, že pre mobilnú aplikáciu ponúka algoritmus používateľovi kratšie videá a v televíznej aplikácii zasa dlhšie videá. V roku 2016 spustila Youtube až 190 takýchto zlepšení a v tomto roku je v pláne spustiť dokonca až 300 podobne efektívnych inovácií.

Dôležité je aj to, že súčasné algoritmy pracujú rýchlejšie ako to bolo v minulosti. V minulosti mohlo trvať aj niekoľko dní, kým bol algoritmus schopný na základe správania sa používateľa ponúknuť mu nejaké odporúčania.

Dnes sú to len minúty, nanajvýš nejaké hodiny. Integrácia Google Brain má obrovský vplyv na to, čo ľudia na YouTube pozerajú, až 70% používateľov, ktorí na YouTube sledujú videá dostávajú odporúčania na základe Google Brain. Každý deň odporúča služba YouTube 200-miliónov rôznych videí používateľom v 76-tich krajinách po celom svete. Celkový čas, ktorý ľudia strávia pozeraním videí na Youtube sa za posledné tri roky zvýšil dvadsaťnásobne.

Každá platforma má v súčasnosti svoj informačný kanál prispôsobený pre svoje potreby. No, zdá sa, že ten od YouTube je predsa len o niečo efektívnejší a spomedzi všetkých konkurenčných platforiem aj najprepracovanejší. Po spustení všetkých plánovaných aktualizácií a inovácií, ktoré YouTube už dlhšie avízuje sa používatelia majú na čo tešiť.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu