Novým CEO najväčšieho obchodného reťazca kaviarní na svete Starbucks sa stal od 3. apríla 2017 Kevin Johnson, ktorý v minulosti pracoval aj pre Microsoft. Svoju pozíciu mu po 25-tich rokoch prepustil Howard Schultz.

Howard Schultz, ale neodišiel na dôchodok, hoci vek už na to má, zostal v spoločnosti pôsobiť ako výkonný predseda.

O histórii Starbucks, o plánoch a stratégiách, ktoré majú pomôcť tomuto slávnemu reťazcu kaviarní rozšíriť a zlepšiť svoje pôsobenie na trhu píše vo svojom článku Fortune.com.

 

Starbucks CEO Howard Schultz (autor foto: Mike Pont/WireImage, zdroj: Starbucks)

Kevina Johnsnona, ktorý nahradil legendárneho Howarda Schultza čaká neľahká úloha, pretože túto zodpovednú funkciu prebral v čase, keď sa zisky z predaja Starbucks pohybujú na omnoho nižších číslach ako v minulosti.

Hoci predaj stúpa, toto tempo je najnižšie od finančnej krízy. Spoločnosť nedosiahla očakávania analytikov o raste predaja počas piatich po sebe nasledujúcich štvrťročných obdobiach.

Aj napriek tomu má Starbucks vysoké očakávania v nasledujúcich rokoch. Minulý rok zaznamenala spoločnosť tržby vo výške 21,3 miliárd dolárov a predpoklad je, že do roku 2021 dosiahne predaj 35 miliárd dolárov.

Starbucks plánuje otvoriť približne 12-tisíc rôznych kaviarní v nasledujúcich piatich rokoch, čo by znamenalo, že jeho celkový počet prevádzok dosiahne číslo 37-tisíc. Väčšina týchto prevádzok sa otvorí v Číne a viac ako 3-tisíc nových kaviarní by malo byť uvedených do prevádzky na trhu v USA.

Okrem rozširovania svojej siete pobočiek má Starbucks dve hlavné iniciatívy ako docieliť rast spoločnosti, ktoré nový CEO nazýva „najkritickejšie veci pre budúcnosť spoločnosti“. Prvú kľúčovú oblasť bude mať na starosti práve Johnson a bude sa týkať pokračujúceho rozvoja digitálnych a mobilných procesov Starbucks.

Druhú kľúčovú oblasť bude mať na starosti Howard Schultz a tá sa bude týkať zvyšovania hodnoty značky Starbucks a využitia skúseností, aby do svojich prevádzok prilákali viac zákazníkov.

 

Zostať mimo biznisu sa Howard Schultz pokúšal už dávnejšie. Bolo to v roku 2000, no po komplikáciách sa v roku 2008 opäť vrátil na svoju stoličku CEO. Teraz v roku 2017 prichádza nový pokus zveriť túto náročnú a zodpovednú úlohu do rúk nového riaditeľa.

Niektorí analytici spochybňujú Schultzovu voľbu, zdá sa im, že Johnson nemá dostatok skúseností v obchode. Howard Schultz, ale neoblomne tvrdí, že táto zmena v spoločnosti bude iná ako tá posledná.

Johnsonov spôsob rozhodovania a reagovania je od Schultzovho podstatne odlišný. Johnson reaguje metodicky, riadi sa dátami, ktoré vyhodnocuje, zatiaľ čo Schultz sa riadi inštinktom.

„Kevin je pokojnejší a trpezlivejší, ja som sa narodil nepokojný,“ popísal rozdiel medzi sebou a Johnsonom pre Fortune.com.

Schultzove impulzívne správanie niekedy naozaj pôsobilo, že spoločnosť je preňho priveľká vzhľadom na jeho posadnutosť detailmi.

Napríklad niekoľko rokov späť bol Schultz opantaný myšlienkou, že zápach zo zapekajúceho sa syra v sendvičoch „prebíja“ vôňu a arómu kávy.

V tom čase bol CEO Jim Donald a Schultz sa neúspešne pokúšal pretlačiť návrh, aby boli sendviče stiahnuté z raňajkového menu.

Až keď sa v roku 2008 opäť vrátil na pozíciu CEO začal sa problémom zaoberať opäť, no tentokrát bolo jeho zmýšľanie omnoho triezvejšie a tak sa zaviedli postupy, ktoré zabránili tomu, aby sa zápach zo zapekajúceho syra nešíril kaviarňami a nenarúšal tak arómu a vôňu kávy.

V roku 2014, konkrétne 5. decembra otvoril Starbucks v Seattle niečo ako „svätyňu s kávou“, ktorú niektorý prirovnávajú k „továrni na čokoládu“ z fantasticko – hudobnej komédie Willy Wonka a továreň na čokoládu.

Exkluzívne zariadená kaviareň, v ktorej sa snúbi meď a drevo je v podstate splnený Schultzov sen ako ukázať zákazníkov vrchol v príprave a podávaní kávy.

Táto jedinečná svätyňa dokáže niečo, čo žiadne iné kaviarne Starbucks a to prilákať zákazníkov ráno aj večer.

V bežných prevádzkach Starbucks sa v minulosti snažili večerný predaj podporiť ponukou vín a pív, ale táto stratégia nedopadla podľa očakávaní a tak sa neskôr zrušila.

Podobné kaviarne, ale v zmenšenej verzii, plánuje Starbucks otvoriť aj v New Yorku, Chicagu, Tokiu a Šanghaji.

Projekt je nastavený tak, aby do kaviarní Starbucks prichádzalo viac zákazníkov. Je to tiež pokus ako čeliť veľmi rýchlo rastúcej konkurencii špičkových kaviarní od iných spoločností.

Vlajková kaviareň „Starbucks Reserve Roastery“ v Seattli je okrem iného aj takým výskumným laboratóriom. Napríklad skutočnosť, že na tejto prevádzke predali denne viac ako 100 šálok ľadovej kávy sýtenej dusí-kom, podnietilo spoločnosť, aby takúto kávu predávali aj v bežných pre-vádzkach Starbucks.

Hoci je teraz novým CEO spoločnosti Starbucks Johnson, Schultz zostane aj naďalej pre túto spoločnosť kľúčovou osobou. Potvrdzuje to aj profesor histórie Bryant Simon z University Temple.

„Schulzove odhodlanie je dôvod, prečo je Starbucks taký úspešný. Schultz si jednoducho nepripúšťa myšlienku, že jeho spoločnosť nebude patriť medzi špičku a jeho vlastné úsilie posúvať sa ďalej je postačujúce k tomu, aby sa tam udržala,“ uviedol Bryant Simons, pre Fortune.com.

V príbehu vzniku Starbucks zohráva ústrednú úlohu talianske mesto Milá-no. V roku 1983, keď Howard Schultz v rámci svojej práce odcestoval do Talianska objavil tu mestské espresso bary.

Koncept týchto prevádzok bol iný, stredobodom ich atmosféry bola káva, kým v prevádzkach Starbucks to boli skôr stroje na praženie kávy. Po návrate domov predložil vtedajším šéfom nový koncept kaviarní založený na talianskom štýle.

Keďže sa nedohodli, Shultz založil svoje vlastné kaviarne, ktoré pomeno-val Il Giornale. V roku 1987 Schultz kúpil Starbucks a začala sa nová éra tejto značky.

Schultzovi, ale nestačilo, že priniesol taliansku kávu a taliansky štýl do USA, chcel to opačne, chcel priniesť Starbucks do Talianska. Pre média sa ešte v roku 1998 vyjadril, že pre Starbucks to bude ako „vyliezť na Mount Everest“ a chcel by, aby sa táto jeho myšlienka uskutočnila naj-menej rok predtým ako odíde z „biznisu“.

Spoločnosť vo februári 2017 oznámila, že prvá luxusná kaviareň typu „Roastery“ v talianskom Miláne by mala byť otvorená v roku 2018, po-tom bude nasledovať otvorenie bežných pobočiek spoločnosti Starbucks v tejto krajine.

Podmaniť si taliansky trh s kávou a kaviarňami môže byť pre Starbucks, aj napriek silnému zázemiu komplikované a to aj vďaka tomu, že v tejto krajine je veľmi silná a jedinečná kultúra pitia kávy, ktorú bude ťažké „zlomiť“.

Podľa doterajších Schultzových úspechov je viac ako pravdepodobné, že tento neoblomný a cieľavedomý pán to so svojim tímom vysoko profesi-onálnych ľudí dokáže.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu