Srí Lanka, štát ležiaci na ostrove Cejlon v Indickom oceáne, zaviedol na svojom území začiatkom marca výnimočný stav. Krajina musela riešiť rozpor medzi dvoma etnickými skupinami.

Ešte na stretnutí v októbri 2017 oficiálni predstavitelia Srí Lanky vyzvali zástupcov Facebooku, aby lepšie kontrolovali nenávistné prejavy a dezinformácie.

Výnimočný stav v krajine bol zavedený potom ako pri dopravnej nehode zomrel vodič nákladného auta zo sinhálskej komunity. Podľa zverejnených informácii na neho po nehode zaútočili členovia moslimskej komunity.

Srí Lanka je krajina paradoxov. V domoch im chýba tečúca voda, no o smartfóny s internetom nie je núdza. A práve on-line prostredie je miesto, ktoré vytvára živnú pôdu pre podporu nenávisti.

The New York Times počas rozhovorov s úradníkmi, obeťami a bežnými obyvateľmi, ktoré sa dostali do on-line nenávistného kolotoča zistil, že informačný kanál Facebooku zohrával dôležitú úlohu takmer v každom kroku konfliktnej situácie, ktorá na Srí Lanke začiatkom mesiaca marec nastala.

Podľa úradov Srí Lanky spoločnosť Facebook ignorovala opakované varovania pred možným násilím a odolávala tlaku predstaviteľov krajiny, aby najala moderátorov alebo vytvorila bezpečnostné kontaktné miesta.

Spoločnosť Facebook odmietla podrobne odpovedať na otázky o jej úlohe v násilnostiach na Srí Lanke. Hovorkyňa spoločnosti pre The New York Times iba uviedla, že násilný obsah odstraňujú zo svojej platformy hneď, ako sa o ňom dozvedia. Spoločnosť okrem toho buduje tímy, ktoré sa zaoberajú ohláseným obsahom a investuje do technológii a odborných znalostí miestneho jazyka, čo jej pomôže rýchlejšie odstraňovať nenávistný obsah.

Na Srí Lanke, ale zmeny pozorujú iba minimálne.

Keď spoločnosť Facebook otvára brány svojej sociálnej siete v rozvojových krajinách, najskôr je vnímaná skôr pozitívne. Na Srí Lanke totiž udržiava rodiny v kontakte, poskytuje otvorený prístup k informáciám, napr. i vládni predstavitelia tvrdia, že k tomu, aby sa dostali v roku 2015 do úradu, bola táto sociálna sieť veľmi podstatná.

No tam, kde sú inštitúcie slabé alebo málo nerozvinuté, informačný kanál na Facebooku môže zintenzívniť nebezpečné tendencie, hoci neúmyselne.

Sociálna sieť je navrhnutá tak, aby maximalizovala čas, ktorý používateľ strávi na platforme a preto podporuje príspevky, ktoré získavajú čo najväčšiu pozornosť.

Príspevky, ktoré využívajú primárne negatívne emócie, ako hnev alebo strach, získavajú najvyššiu angažovanosť a tak sa v on-line priestore rýchlo rozšírili.

V západných krajinách, to vedie k on-line argumentáciám, k hnevom v politike a polarizácii.

V rozvojových krajinách je ale spoločnosť Facebook často vnímaná ako synonymum internetu a renomované zdroje sú vzácne, čo umožňuje emocionálne nabitým fámam, aby sa rýchlo šírili.

Ich zdieľanie medzi dôveryhodnými priateľmi a rodinnými príslušníkmi môže spôsobiť, že sa stanú bežnou múdrosťou.

A tam, kde ľudia majú pocit, že sa nemôžu spoliehať na políciu alebo súdy, aby ich udržali v bezpečí, panika nad vnímanou hrozbou môže viesť niektorých k tomu, aby vec prevzali do vlastných rúk.

Videá a fotografie z lynčovania a útokov obyvatelia zverejňujú na sociálnych sieťach, kde sa rýchlo šíria a podporujú ďalšie prejavy nenávisti.

Aj video z Ampary v priebehu jedného týždňa „zvalcovalo“ sinhálske sociálne médium.

Príspevky na Facebooku úradníci označovali ako nebezpečné. Dokonca úradníci spolu s členmi advokátskej skupiny nazvanej Center for Policy Alternatives žiadali spoločnosť Facebook o vytvorenie priamych liniek, no odpoveď bola vždy, že obsah nie je v rozpore s normami Facebooku. Úradníci vo vládnych úradoch po celom meste cítili bezmocnosť.

Ešte na stretnutí v októbri 2017 oficiálni predstavitelia Srí Lanky vyzvali zástupcov Facebooku, aby lepšie kontrolovali nenávistné prejavy a dezinformácie.

Požiadali spoločnosť, aby zriadila núdzové kontaktné miesto, ktoré by pomáhalo, keď sa nenávistné prejavy a dezinformácie dostanú do fázy vzbudzovania násilia.

Na osobnom stretnutí občianski predstavitelia vyzvali spoločnosť Facebook, aby najala moderátorov hovoriacich po sinhealsky, ktorí by pracovali s nástrojmi na podávanie správ.

Facebook zamestnáva niekoľko sinhealských moderátorov na pracovisku v Indii, no priamo na Srí Lanke nemá Facebook žiadne pracovisko.

„Je potrebné, aby veľké spoločnosti s krajinami, ako je Srí Lanka, uzatvorili určité dohody a nepozerali sa na nás len ako na trhy. Sme spoločnosť, nie sme len trh,“ pre The New York Times uviedol riaditeľ verejnej informačnej služby na Srí Lanke, pán Gunawardana.

V Indii sa dezinformácia na Facebooku opakovane spája s náboženským násilím vrátane nepokojov v roku 2012, ktoré zanechali niekoľko mŕtvych a predpovedali trend budúceho vývoja v spojení so sociálnymi sieťami.

Ale India nekladie všetku vinu na plecia Facebooku.

„Facebook úplne neviníme, zárodky sú naše, ale Facebook je vietor,“ pre The New York Times uviedol jeden z poradcov prezidenta Srí Lanky.

Podľa predstaviteľov Srí Lanky sociálna sieť hoci začala intenzívne riešiť otázku dezinformácii a nenávisti na svojej platforme, v rozvojových krajinách so slabými inštitúciami a rozsiahlou históriou sociálnej nestability urobila málo na to, aby zmenila svoju stratégiu presadzovania sa.

Týmto nezodpovedným krokom otvorila dvere do informačnej temnoty, v ktorej dominuje hnev a strach.

titulka – ilustračná fotokoláž: Mediahub.sk, zdroj foto: pixabay.com

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu