Oslovil som so žiadosťou o rozhovor pre môj blog masmediálne.info – manažérku, rodenú Martinčanku, ktorá v súčasnosti žije v Bratislave, ale práve onedlho sa chystá do Kolumbie, odkiaľ pochádza aj jej manžel…

Bola výkonná manažérka Asociácie internetových médií – predchodcu dnešného IAB Slovakia, ale pracovala i v samotnom IAB Slovakia a je označovaná ako „social media geek“.  Oslovil som teda osobnosť, ktorá o sebe v „nedávnej“ minulosti povedala „už pamätnú“ vetu:

„Nejakým spôsobom sa vždy namočím do nejakého projektu. Robím v IAB Slovakia, som doktorandkou na FMK UCM v Trnave, spolupracujem na TEDxBratislava a UniCamp….“ (7/2011)

 
V súčasnosti je však poriadne „namočená“ a to v projekte, ktorý nesie príznačný názov „Materská dovolenka“ :-) …na prácu teda teraz asi ozaj nepomyslí, …jej domovským pracovným miestom však naďalej ostáva post marketingovej manažérky v Piano Media…

… vyštudovala Fakultu masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave so zameraním na „Marketingovú komunikáciu“. V rámci doktorandského štúdia viedla na univerzite semináre „Teórie marketingovej komunikácie“ a „Marketingových stratégii“… Témou jej dizertačnej práce bola „Typológia slovenských internetových užívateľov podľa vnímania nových foriem marketingovej komunikácie“…

…ako už isto tušíte, do mojej rubriky „mediálne desatoro“ v ktorej spovedám ľudí z mediálnej brandže prijala pozvanie pani Veronika Pizano, ktorej som položil už tradične „desať otázok“…

Blogujete? Čo si myslíte o blogovaní, ako o spôsobe publikovania?

Blogovať som začala nedávno, aj keď som sa odhodlávala už dlhšie, len som si na to nikdy nenašla dosť času. Teraz na materskej je zrazu času kopec, tak som sa do toho pustila.

Blogovanie poskytuje priestor komukoľvek, aby sa vyjadril a ak si nájde aj publikum, môže byť prínosom aj pre ostatných. Čítať názory a myšlienky iných pomáha, podľa mňa, k rozširovaniu si rozhľadu, ale aj k budovaniu tolerancie k názoru iných.

…Celý Váš život – informácie o ňom – sú na webe… niekto si súkromie chráni, Vy však presne naopak… Prečo? A….opúšťate teda Slovensko, či nie?! :-)

O mojom živote nie je na webe úplne všetko, len to, čo chcem. Keď som bola doktorandka a učila som študentov, brala som to tak, že študenti majú právo vedieť, kto ich učí a zároveň to bol spôsob, ako im ukázať, že aj ja som človek.

Slovensko neopúšťam, len na tri mesiace idem so synom do Kolumbie, aby si ho užili aj manželovi rodičia.

Smajlíky sú bežným doplnkom internetovej komunikácie, tak ich budem v celom tomto interview používať asi častejšie…. Nevadí Vám to? :-)

V tomto som trochu staromódna, myslím, že smajlíky patria skôr do neformálnej komunikácie, nemala som rada, ak mi, napríklad, študenti písali emaily a v nich používali smajlíky.

V ktorom roku ste úspešne zakončili štúdium?

Magisterské v roku 2008, doktorandské v roku 2012.

Profesijne ste pôsobili v Asociácii internetových médií, v IAB Slovakia, v Startup Weekend Bratislava , pôsobíte v TEDx-e Bratislava – podujatia TEDx sú kombináciou premietaných videí TEDTalks a živých vystúpení rečníkov, ktorých účelom je podnietiť intenzívne diskusie a nadviazať vzťahy v malej skupine. Tieto miestne, samo organizované podujatia nesú značku TEDx, kde x = nezávisle organizované podujatie TED, …pôsobili ste ale aj v UNI Camp-e – spoluorganizovali ste tak neformálne študentské konferencie o marketingu, médiách, dizajne, umení, architektúre a online svete, ktorých snahou je dať možnosť študentom stretnúť odborníkov priamo z praxe a nadchnúť ich pre oblasť, ktorú študujú, …, prednášali ste ale aj na Univerzite sv. Cyrila a Metoda – Fakulte masmediálnej komunikácie… a od februára 2012 ste
v Piano Media…

Čo Vás teda na Vašej práci baví najviac a prečo?

IAB Slovakia bolo moje prvé zamestnanie, zotrvala som tam tri roky. V Piano som v súčasnosti zamestnaná. V IAB Slovakia to bolo o celkovej organizácii, tam ma bavilo, že som zas zabŕdala do všeličoho, v Piane sa viac sústreďujem na marketing. V Piane ma najviac baví, že ide o úplne nový pohľad na spoplatnenie internetového obsahu. Verím tomuto projektu a som preto veľmi rada, že som sa stala jeho súčasťou. Spomínané podujatia boli a sú na dobrovoľníckej báze.

Spomeniete si ešte na svoj prvý publikovaný článok? A o čom bol? Veď to je, ako prvá pusa, na tú sa nezabúda, nie? :-)

Ani nie, predtým, než som blogovala, som občas niekam niečo napísala, ešte aj počas štúdia na strednej škole, ale vôbec si nevediem nejaký zoznam, takže vôbec neviem, o čom bol prvý článok.

V minulosti, ste sa ešte ako doktorandka o študentoch vyjadrili: „Na študentoch ma štve najmä jedna vec. Pasivita. Prejavuje sa na hodinách, keď z nich ťahám odpovede či názory ako z chlpatej deky. Prejavuje sa, keď majú zdvihnúť zadky a ísť na nejakú akciu. A prejavuje sa, keď majú pod nosom skvelú ponuku…“ Zmenili ste teda už časom názor na nich!? :-)

Nie, nezmenila, ale zistila som, že sú dva typy študentov a zrejme aj ľudí. Prví sú tí, ktorých stačí len postrčiť a rozbehnú sa, jednoducho tú motiváciu vnútornú majú, len stačí hodiť iskru.

Tí druhí sú tí, ktorú vnútornú motiváciu nemajú a nepohne s nimi ani rýchlik.

Opíšete prosím, ako vyzerá taký Váš „bežný“ deň v súčasnosti? :-)

Klasická starostlivosť o dieťa a domácnosť a pomedzi to riešenie projektu, do ktorého som zapojená ešte na FMK UCM, riešenie TEDxBratislava, čítanie spravodajstva a blogov, písanie blogov.

…a opíšete prosím, ako vyzeral ešte nedávno Váš „bežný“ pracovný deň?

To si snáď už ani nepamätám. Prišla som do práce a riešila, čo práve bolo na pláne.

Aký je Váš vzťah k médiám? Kto a čo, podľa Vášho názoru, má vplyv na slovenskú mediálnu kultúru?

Médiá sú mojou prácou i mojím koníčkom, teda v tom rozšírenom zmysle, keď hovoríme aj o marketingu. Bez nich by sme boli menej informovaní a bola by tu väčšia nuda. Pozitívnych vplyvov je tu veľa, negatívnych však tiež. Osobne za najväčšiu tragédiu považujem politické tlaky na verejnoprávne médiá, vďaka čomu je najmä verejnoprávna televízia v katastrofálnom stave.

…V roku 2011 Vás Nadácia Intenda  – ako víťazku programu „Podporujeme individuality“ – ocenila titulom „najlepšia doktorandka“, Vašou školiteľka bola Doc. Ing. Alena Kusá, PhD…
Ako ste to ocenenie vnímali? Čo ste vtedy pociťovali?

Bola som jednou z desiatich ocenených. Najviac som bola rada, že reprezentujem svoju školiteľku a svoju školu,o ktorej sa nie vždy hovorí v dobrom. A moja práca je dôkazom, že na nej vznikajú aj kvalitné veci.

…a témou Vašej dizertačnej práce bola „Typológia slovenských internetových užívateľov podľa vnímania nových foriem marketingovej komunikácie“… Aký je teda ten „slovenský internetový užívateľ“? :-)

Vytvorila som typológiu s piatimi typmi, od internetových nadšencov až po internetových dôchodcov. Každá z nich má určité charakteristiky ako sa správajú voči tradičným aj novým formám marketingovej komunikácie na internete.Teda nedá sa to zovšeobecniť.

Ste marketingovou manažérkou v spoločnosti Piano Media – spoločnosti, ktorá systematicky a komplexne rieši spoplatňovanie obsahu médií na internete. Pripomeňme si, že projekt Piano je slovenský projekt jeho zakladateľa a CEO – Tomáša Bellu….

Spoločnosť Piano Media od uvedenia na slovenskom trhu, expandovala aj do Slovinska a do Poľska… Chystá sa však doslova zaútočiť i na ďalšie regióny v Európe, po tom čo do spoločnosti vstúpil investičný fond Technology in Central and Eastern Europe Fund S.C.A. SICAR, v ktorom hlavným partnerom je americká technologická spoločnosť Cisco Systems, a riadený je spoločnosťou 3TS Capital Partners. Pokladáte túto akvizíciu za úspech? A čo nové chystá Piano media v roku 2013?

Samozrejme, bola to úspešná akvizícia, ktorá priniesla finančný, ale aj ľudský kapitál. Keďže som na materskej dovolenke, o pripravovaných novinkách viem pomenej. V každom prípade naši developeri neustále pracujú na vývoji, aby Piano prinieslo funkcionality, ktoré budú mať pre používateľov ďalšie pridané hodnoty.

Napadlo mi , že Piano Media by mohol mať aj vlastný informačný portál… v ktorom by len pre svojich predplatiteľov, teda pod „pay wall“ zverejňoval tie najpútavejšie články zo zapojených médií v systéme Piano. Jednoducho taký „Váš výber článkov ale i multimediálnych informácii“ – len a len pre Vašich „piano peoples“. Bola by to pre čitateľov, ale i pre zapojené média – pridaná hodnota spolupráce s Piano Media. Čo si o tom myslíte, prosím?

Toto je jedna z funkcionalít, ktorú už dlhšie chceme a určite ju spustíme.

Vizuálna podoba marketingovej komunikácie Piano Media sa zatiaľ vyznačuje zaujímavým
a nekonvenčným duchom. Kto je tvorcom tejto grafiky a kto konceptu komunikácie?

Spolupracujeme s agentúrou Istropolitana Ogilvy, ktorej zadávame briefy a oni nám následne predstavia ideu a koncept, o ktorých sa ďalej dohadujeme. Je s nimi skvelá spolupráca, aj keď ich niekedy musíme určite otravovať požiadavkami typu: To logo tam dajte väčšie.

Na fotografii – zľava do prava : Katarína Kalafutová (otočená chrbátom k nám), Kristína Potočňáková a Veronika Pizano


Kto je Vaším vzorom? A kto je podľa Vášho názoru najvýznamnejšia „osobnosť médií“? …nemusíte sa pri úvahách nad odpoveďou obmedziť len na náš región a súčasnosť…

Od malička som obdivovala Štefánika, že sa do tak veľa vecí montoval. Neskôr mi pribudla Marie Curie Sklodowska za oddanosť a obetavosť svojej práci, ktorá pre ľudstvo znamenala úžasný pokrok. Z mediálnych osobností nemám žiadneho hrdinu, ale vážim si každého, kto ide za odhaľovaním pravdy.

Prečo ohrozuje internet – medzinárodná obchodná dohoda „ACTA“ (Anti-Counterfeiting Trade Agreement)?…ktorá hovorí o ochrane obchodných známok, o „pirátstve“ a falšovaní…
Internetová komunikácia predsa aj v súčasnosti môže byť za určitých okolností kontrolovaná štátnymi orgánmi… A nerozumiem, ani ďalšiemu z proti argumentov často opakovaných odporcami „ACTA“, že by tak táto dohoda, umožnila kontrolovať osobnú batožinu, či notebook na hraniciach, colniciach… Tento proti argument je totiž tiež bezpredmetný, nakoľko k osobnej prehliadke a teda nutnosti dočasného strpenia obmedzenia ľudských práv, môže dôjsť aj v súčasnosti, nielen pri vstupe a výstupe zo štátu, …na to „ACTA“ predsa nie je primárne určená…nežijeme vo vzduchoprázdne, je teda dôležité utvárať a dodržiavať mantinely komunikácie a spolužitia…

Ohrozuje teda „ACTA“ svet internetu a internetovej komunikácie? Alebo neohrozuje? Aký je prosím Váš názor na túto problematiku?…ktorá vo veľkej miere rezonovala v médiách.

ACTA – jej problémom je to, akým spôsobom o nej štáty rokovali a schvaľovali ju. Je za ňou cítiť jasný tlak hudobného a filmového priemyslu, ktoré sa nevedia zmieriť so zmenou modelu, akým užívatelia konzumujú ich produkty.
Nejasne vymedzuje hranice, rizikom je to, čo už aj v súčasnosti niektoré slovenské súdy umožnili – postihovať napr. za obsah diskusných príspevkov prevádzkovateľa internetu (našťastie to vyšší súd zrušil).

Prikláňam sa skôr k tomu, že zákazy vedú len k zhoršovaniu stavu. Mantinely určovať áno, ale v tomto prípade čo najširšie. Verím, že keď dáte ľuďom možnosť, aby legálne sťahovali obsah a spolu s ekonomickou dostupnosťou, uprednostnia legálny spôsob. Jednoducho internet bol takpovediac vždy zadarmo a aj veci na ňom, teraz sa musia používatelia postupne naučiť, že treba aj platiť. Učiť sa musia teda postupne obe strany.

Čítali ste aktuálne nejakú zaujímavú knihu? A o čom bola? Bola o médiách?

Priznám sa, že málo čítam knihy o médiách a marketingu, skôr beletriu, pričom si nejak zvlášť nevyberám, čítam, čo mi príde pod ruku. Naposledy ma oslovila Rumpliho kniha V znamení hovna.

A pripravujete nejakú knihu? A s akou tematikou?

Nie, nepripravujem, vydala som jednu učebnicu s mojou školiteľkou a teraz svoju dizertačku a ďalšie ambície nemám.

Ako relaxujete? Ako oddychujete? Čo máte rada? Ste veľký fanúšik komunity značky APPLE? Prečo?

Momentálne som viacej doma, takže relaxujem pri amerických seriáloch a filmoch. Keď je lepšie počasie, tak najradšej chodím na výlety do prírody, na hrady.

V prvom rade preto, že mi systém vkuse nepadá, ako tomu bolo s Windowsom. V druhom rade preto, že pri Apple výrobkoch to nie je len o tom vnútre, ale aj o vonkajšku. Jednoducho chcem mať pekný notebook, nie čiernu škaredú bedňu.

Máte psa? Bicyklujete? Ste vegetariánka, alebo dokonca „frutariánka“? :-)

Psa nemám, bicyklujem, ale skôr korčuľujem. A nie som ani vegetariánka, ani frutariánka.

A na koľkých komunitných fórach máte profil?! ….Twitter, LinkedIn, Facebook, Quora, blog SME, …zabudol som na nejaký? Máte teda nejaký kontakt, na ktorom Vás, môžu naši čitatelia zastihnúť? :D
Rozhovor by tak, ale už s nimi individuálne, mohol pokračovať aj ďalej! :-)

Najaktívnejšia som na Facebooku a Twitteri, potom LinkedIn, na Quore nie som skoro vôbec aktívna, skúšam trochu Google+. Ani do diskusií na SME, alebo inde sa príliš nezapájam. Profily mám teda viacerých sieťach, ale aktívna som len na niektorých.

Autorom profilovej fotografie Veroniky Pizano je Martin Haburaj, www.haburaj.sk

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu