foto: pixabay.com

On-line reklamné kampane, ktoré boli vytvorené na základe psychologických charakteristík z jedného „like“ na Facebooku, poukazujú na efekt takzvaného masového psychologického presviedčania.

Do prieskumu bolo zapojených viac ako 3,5-milióna Britov vo veku od 18 do 40 rokov, z ktorých boli prevažná časť ženy. Na tejto výskumnej vzorke tím výskumníkov testoval pôsobenie on-line reklám, ktoré boli vytvorené na základe ich psychologických charakteristík z „lajkovania“ na Facebooku.

Informáciu o výskume a jeho výsledkoch priniesol theguardian.com.

Tieto on-line kampane zvýšili počet kliknutí na reklamy kozmetických výrobkov a herných aplikácií až o 40%, v porovnaní s necielenými reklamami sa spoločnostiam tržby zvýšili až o 50%.

Výskum bol realizovaný pre nemenované spoločnosti s cieľom zistiť ako možno aj najmenšie on-line prejavy preferencií použiť na ovplyvňovanie správania sa ľudí.

„Chceli sme poskytnúť niekoľko vedeckých dôkazov o tom, že psychologické zacielenie funguje. Ukázať tvorcom politiky, že to funguje, ukázať aj ľuďom na ulici, že to funguje, a povedať im, že toto je to, čo môžeme urobiť jednoducho tým, že sa pozrieme na vaše obľúbené stránky z Facebooku. Takto môžeme ovplyvniť správanie,“ uviedla pre theguardian.com Sandra Matz, vedecká pracovníčka z Columbia Business School v New Yorku.

„Použili sme jeden Facebook „like“ pre každú osobu, aby sme sa rozhodli, či sú introverti alebo extroverti. Toto bolo minimálne množstvo informácií, ktoré môže byť použité na to, aby sme mohli vyvodiť závery o osobnostiach ľudí,“ pre theguardian.com dodala Sandra Matz.

Vedecká pracovníčka Sandra Matz spolupracovala na výskume spolu s kolegami z University of Cambridge, ktorí predtým vytvorili databázu miliónov osobnostných profilov anonymných používateľov Facebooku a položiek, ktoré sa im páčili.

Údaje odhaľujú priemer, ako špecifické „like“ odráža určité typy osobností. Napríklad „like“ na Facebook stránke Lady Gaga je všeobecným znamením, že osoba je pravdepodobne extrovert, zatiaľ čo „like“ na Facebook stránke Stargate sú znamením toho, že používatelia sú pravdepodobne introverti.

Následne realizátori prieskumu využili prácu dizajnérov na návrh reklamných kampaní cielených buď na extrovertov, alebo introvertov.

Prvá časť prieskumu bola zameraná na viac ako 3-milióny britských žien vo veku od 18 do 40 rokov, na ktoré boli nasmerované on-line reklamy s kozmetikou.

Viac ako 10-tisíc žien kliklo na tieto reklamy a následne bolo zrealizovaných až 390 nákupov. Reklamy, ktoré boli cielené na základe priradenia k určitému typu osobnosti mali za následok až o 54% väčší obrat ako pri reklamách bez tohto zacielenia. Aj ďalšia kampaň, týkajúca sa zacielenia na produkt v podobe bojovej hry, mala podobné výsledky.

Ako uvádza vo svojom článku theguardian.com, Sandra Matz verí, že takéto masové ovplyvňovanie by mohlo byť užitočné. Napríklad by mohlo pomáhať ľuďom viesť zdravší život.

Na druhej strane, vzniká nebezpečenstvo zneužívania masového psychologického presviedčania, v podobe využívania slabých stránok ľudí.

Celý výskum, vrhá veľké negatíva najmä pre politické využitie. Napríklad kancelária komisára pre informácie v Spojenom kráľovstve skúma, či voliči boli nespravodlivo ovplyvnení on-line politickými aktivistami pred referendom EÚ v roku 2016. Správa by mala byť vypracovaná do konca roka.

Využívanie takýchto reklamných praktík v politickom systéme je naozaj nebezpečnou taktikou, ktorá by mohla výrazne ovplyvniť demokratický systém spoločnosti.

Aj preto plánuje Sandra Matz otvoriť verejnú diskusiu, aby boli ľudia informovaní, čo chce jej výskumný tím so získanou technológiou masového ovplyvňovania ďalej robiť, respektíve ako ju chce využiť.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu