zdroj: Kofola

Spoločnosť Kofola zavŕšila svoj cieľ vytvoriť cirkulárny systém pre ďalšiu kategóriu svojich nápojov. V predveľkonočnom období uvádza na slovenský trh Cirkulku – alternatívu pre tých, čo nechcú kupovať nealko nápoje v jednorazových obaloch, hľadajú udržateľné riešenie alebo im jednoducho nápoje zo skla viac chutia.

„Tradičné a obľúbené značky ako Kofola, Vinea a Rajec majú potenciál zmeniť spotrebné správanie ľudí, preto práve tie odštartovali náš projekt vratných sklených fliaš v maloobchode,“ predstavuje Jannis Samaras, generálny riaditeľ Skupiny Kofola, ďalší krok v udržateľnej stratégii spoločnosti.

„Z odborných analýz, ktoré sme si nechali spracovať, vyplýva, že vratné obaly sú jedným z najlepších riešení vo vzťahu k prírode. Som rád, že ani pandémia, ani zložitá ekonomická situácia nám nezabránili uskutočniť naše sny, že sme sa nevzdali a doviedli projekt Cirkulka do zdarného konca, teda vlastne začiatku,“ hovorí Jannis Samaras.

Uviesť Cirkulku do života znamenalo pre Kofolu investovať do vývoja viac ako milión eur. „Isté náklady zhltla úprava výrobnej linky, etiketovačky a paletizácie. Hlavné investície však putovali do vývoja odolných vratných fliaš a modulárnej prepravky z recyklovaného materiálu,“ vysvetľuje Markéta Ryšková, projektová manažérka, ktorá mala vývoj Cirkulky na starosti.

Modulárna prepravka umožní pohodlne odniesť 6 alebo 12 fliaš

Fľaše Cirkulky navrhol slovenský dizajnér Martin Turzík a vyrobila česká skláreň Moravia. Sú z priehľadného skla, majú objem 1 liter a recyklovaný hliníkový skrutkovací uzáver a líšia sa len etiketou jednotlivých značiek.

Originálne odnosné prepravky sa dajú jednoducho spojiť, vďaka čomu pojmú 6 alebo 12 fliaš. Pre spotrebiteľa bude vďaka nim nákup vratného skla rovnako komfortný a jednoduchý ako nákup celých PET balení.

„Urobili sme maximum pre to, aby Cirkulka dokonale stelesňovala princíp cirkularity, ktorý je cestou budúcnosti. Snažili sme sa zachovať súčasný komfort, na ktorý sme si ako spotrebitelia zvykli, ale zároveň prispieť k predlžovaniu životnosti obalu, aj k minimalizácii odpadu a dopadu na životné prostredie,“ popisuje vývoj obalu Markéta Ryšková.

Kúpite v Tescu, vrátite cez zálohomat

Na Slovensku budú vratné litrovky dostupné vo väčšine predajní maloobchodnej siete Tesco. V Česku smeruje Kofola hlavnú silu do jedného z najväčších lokálnych e-commerce hráčov, Rohlik.cz. V nasledujúcich týždňoch bude Kofola distribúciu postupne rozširovať aj na ďalších retailerov v celom ČeskoSlovensku.

„Cieľom našej stratégie je znižovať odpad z obalových materiálov a pomôcť v tom aj našim dodávateľom a našim zákazníkom. Preto vítame spoluprácu s Kofolou a jedinečnú možnosť ponúkať vo vratnom skle aj nealko nápoje. Veríme, že aj Cirkulka prispeje k dôležitým cieľom cirkulárnej ekonomiky,“ hovorí Martin Kuruc, generálny riaditeľ TESCO STORES SR, a. s.

Spotrebitelia si budú môcť do jednej prepravky nakombinovať Kofolu, Vineu aj Rajec podľa vlastnej chuti. Prázdne fľaše aj prepravky sa budú vracať na bežnom výkupnom mieste, v Tescu na Slovensku cez zálohomat. Záloha za každú fľašu predstavuje 0,3 €, záloha za prepravku zase 2 €.

Čím viac otočiek, tým nižšia uhlíková stopa

Z LCA analýzy, ktorá posudzuje celý životný cyklus výrobku a jeho vplyv na životné prostredie a ktorú si Kofola nechala spracovať odborníkmi z Vysokej školy chemicko-technologickej v Prahe, vzišlo veľa cenných poznatkov. Vratná fľaša Cirkulka vykazuje v porovnaní s PET fľašou aj s PET fľašou s 25 % recyklovaným podielom nižšiu náročnosť na spotrebu neobnoviteľných zdrojov.

Cirkulke zároveň stačí iba 8 cyklov, aby prekonala šetrnejším environmentálnym dopadom jednorazové PET fľaše. Bežná rotácia a životnosť sklenených vratných fliaš je pritom mnohonásobne vyššia. Cirkulka má prínos aj v rámci tzv. reverznej logistiky, kedy sa kamióny nevracajú z obchodných reťazcov alebo ich distribučných centier naspäť do závodu prázdne.

„Nealko vo vratných sklených fľašiach bolo v minulosti bežnou súčasťou našich životov. Veríme, že nielen ekologická šetrnosť a opätovné použitie už vyrobenej fľaše, ale aj možnosť vychutnať si obľúbené značky zo skla, budú tiež hlavnými motivátormi, vďaka ktorým prídu spotrebitelia Cirkulke na chuť,“ uzatvára Jannis Samaras.

Rajecká Lesná ako rodisko Cirkulky

Slovensko sa opäť stalo miestom, kde Kofola uvádza do života svoje udržateľné aktivity. V roku 2019 v Kláštore pod Znievom predstavila znovu oživenú Kláštornú Kalcia v obale z recyklovaného PET.

Ďalší rok sa Rajecká dolina, kde stojí výrobný závod Kofoly, stala prvou lokalitou, pre ktorú firma v spolupráci s miestnymi získala certifikáciu BIO lokality pre voľný zber bylín s cieľom chrániť vodné zdroje. A keďže závod v Rajeckej Lesnej disponuje aj linkou na výrobu nealko nápojov v skle a je pripravený na inovácie, padla voľba spustiť novú obalovú cestu, Cirkulku, práve tu.

(ts)

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu