GMB-Koloman Sokol-KompoziciaKoloman Sokol: Kompozícia, okolo 1953, ceruza, papier, 60×45 cm. Značené vľavo hore v obraze: K.Sokol. Inv.č. C

Kolomana Sokola som mal výnimočnú možnosť viackrát navštíviť v Tucsone v Arizone v rokoch 1992-2002, bol som poctený participovať na jeho monografiách, katalógoch či filme, kurátorky som pripravil jeho výstavy v Budapešti, Washingtone, Madride a v Bratislave. Keď som  v tomto roku (2012) vďaka pozvaniu  syna Georga a jeho manželky Chrissy mal možnosť vidieť celú jeho pozostalosť, objavil som nádherné, mne dovtedy neznáme a doposiaľ nepublikované diela. Napriek tomu, že mi Koloman Sokol  vždy dával možnosť voľného pohybu a prezerania si  diel v jeho ateliéri, nikdy som tieto nevidel. Kde ich mal odložené? Asi pod nánosmi mnohých iných, v hlbinách políc a zásuviek. Po súhlase jeho rodiny a dohode na spolupráci s americkou výtvarnou teoretičkou Lee Karpicsak, mojou dlhoročnou kolegyňou a priateľkou a okrem iného výnimočnou znalkyňou Sokolovho diela, sme sa dohodli vydať knihu s jeho 100 neznámymi dielami. Už máme hotový výber, diela sú nafotené a na knihe pracujeme. Málokedy som sa z nejakej tak veľmi tešil. A už viem aj dátum, kedy bude v Bratislave za prítomnosti Georga, Chrissy a Lee uvedená – v piatok 20. apríla 2012.

V zbierkach Galérie mesta Bratislavy sa nachádzajú viaceré diela Kolomana Sokola. Na výstavu k výročiu 50. výročia založenia GMB som vybral jedno z nich. Sugestívnu kresbu približne z roku 1953. Brilantnú dvojfigurálnu kompozíciu žien situovaných ako modelky  na podstavci, čo bol častý motív Sokola v tomto období. Tieto témy varioval vo viacerých kompozičných schémach, ktoré potom rozvíjal. Uvedené dielo je charakteristické čistou líniou, precízne vystavanou hmotou tiel, v ktorých nahote a k zemi sklonených hlavách je len čistá krása. Autor sa obracia a antickým a renesančným vzorom s hľadaním kalokagathie – dokonalosti telesnej a duševnej harmónie. Celá kresba je urobená so suverenitou majstra, ako je to aj detailne vidieť u nádherne  tvarovaných rúk, ktorých zobrazenie je ťažkým orieškom pre mnohých autorov. Pre Sokola je to však len prirodzená súčasť celej kresby, a jeden prst zdvihnutý k nebu je zároveň (snáď) aj výstrahou pred narušením tejto harmónie.

Ivan Jančár

Rubriku “Glosár umenia” Vám prináša Galéria mesta Bratislavy

Literatúra: ŠEVČÁKOVÁ, Eva: Koloman Sokol. Bratislava : SVKL, 1963. 202 s., ŠULC, Dušan: Sokol. Tvorba z rokov 1972 – 1976. Bratislava : Pallas, 1977. 96 s. ROLL, Dušan: Koloman Sokol. Čas, ktorý som žil. Bratislava : SAPAC, 1996. 200 s. HUSZÁR, Tibor – JANČÁR, Ivan – KARPISCAK, Lee: Koloman Sokol. Sambo. Bratislava : Tibi Agency, 1998. 480 s. HAVRANOVÁ, Marína: Koloman Sokol v kraji Saguaros. Martin : Matica Slovenská, 2001. 112 s. GAZDÍK, Igor – JANČÁR, Ivan: Koloman Sokol. [Kat. výst.] Bratislava : SNG, 2005. KARPISCAK, Lee: Koloman Sokol. Cuadros. [Kat. výst.]
Bratislava : GMB, 2009.

Zdroj: GMB

Poznámka redakcie masmediálne.info:
Kniha Koloman Sokol 100 nepublikovaných diel vyšla v tomto roku vo vydavateľstve SLOVART, viac o nej si môžete prečítať tu

REKLAMAadv.: