foto: pixabay.com

Výsledky výskumu súkromnej Nadácie otvorenej spoločnosti (OSF) so sídlom v Prahe, ktorá sa rozhodla preveriť zisky z reklám a predaja reklamného priestoru na konšpiračných a dezinformačných weboch, sú viac ako zaujímavé. Príjem konšpiračných a dezinformačných webov v Čechách a na Slovensku sa za jeden mesiac môže súhrnom vyšplhať aj na viac ako 88-tisíc eur.

Konšpiračné a dezinformačné webové stránky sú nielen na Slovensku a Čechách, ale v celom svete, skutočne obrovským problémom. Dôvody, pre ktoré takto konajú osoby alebo skupiny osôb vlastniace tento druh webových stránok, sú rôzne. Jedným z nich sú aj vyššie výnosy z reklám, ktoré potvrdili aj najnovšie výsledky výskumu českej nadácie OSF.

Do výskumnej vzorky zahrnula nadácia OSF 122 slovenských a českých webov, ktoré zostavila na základe kombinácie databázy Konšpirátory.sk , zoznamu ruskej propagandy Echo24, analýzy serveru Neovlivní.cz a think-tanku Europskej hodnoty.

Na základe priemerného mesačného zobrazenia týchto webov vypočítaného za posledné tri mesiace, vyplynulo, že svojim majiteľom môžu ročne súhrnom, teda za všetkých 122 webov spolu, zarobiť 882-tisíc až 1,3-milióna eur ročne.

Tieto zárobky sú, ale iba aproximáciou, ich výška sa môže meniť na základe aktuálneho diania a záujmu inzerentov.

Aj preto s rozumnou mierou spoľahlivosti možno očakávať, že ročné príjmy webov sa môžu pohybovať v intervale +/- 15% od tohto vypočítaného priemerného odhadu, ktorý navyše nezahŕňa platené PR články, pretože tie nemusia byť vôbec alebo môžu byť zle označené.

Prekvapujúce je, že nie všetky stránky, ktoré propagujú konšpiračný alebo dezinformačný obsah sú politicky zamerané, aj keď tieto tvoria väčšinu, a to až 80 percent.

Nadácia OSF vo svojej analýze zdôrazňuje, že dezinformácie a konšpirácie zverejňujú napríklad aj weby, ktoré sa venujú zdraviu, životnému štýlu, zbraniam a podobne, čo jasne naznačuje, že tieto weby to robia za účelom zvyšovania svojho zisku z reklám.

Z posudzovanej vzorky 122 slovenských a českých webov až 64% zobrazuje v súčasnosti reklamy. Z toho najčastejšie využívaným prostriedkom, cez ktorý na svojich stránkach zobrazujú tieto reklamy je spoločnosť Google, využívané sú aj reklamné platformy AdForum, česká sieť Sklik a stredoeurópska sieť Etarget.

Hoci sa už objavili prvé náznaky odstraňovania reklám určitých spoločností a značiek pri takomto obsahu, táto snaha nie je postačujúca. Počas analýzy nadácia OSF zaznamenala, že pri dezinformáciách a konšpiráciách boli zobrazené reklamy známych spoločností ako Alza, Zoot, Voyo, Electroworld a dokonca aj štátnej agentúry Czech Tourism.

Dôvodov, pre ktorý sa reklamy týchto značiek zobrazujú, pri takomto spornom obsahu môže byť viacero. Najčastejšie je to preto, lebo spoločnosti nakupujú reklamu na týchto serveroch nevedome.

Reklama sa najčastejšie objednáva cez mediálne agentúry alebo portály ako DoubleClick, kde si zadávateľ nevyberá konkrétne umiestnenie. Okrem toho zobrazovanie reklamy záleží aj na individuálnej histórii prehliadania každého používateľa.

„Mnoho inzerentov nakupuje v reklamných systémoch bez toho, aby si overovali, kde sa ich reklama zobrazuje. Preto môžu svojimi peniazmi podporovať aj weby, s ktorými by vedome nespolupracovali,“ potvrdil
pre OSF Matěj Novák, riaditeľ agentúry Czech Publishers Exchange, ktorá sa zaoberá predajom automatizovanej reklamy.

Na neúčinnosť kontroly pri zobrazovaní reklamy pri kontroverznom obsahu doplatila začiatkom roka 2017 aj platforma YouTube. Po tom ako sa reklamy známych spoločností objavili vo videách s extrémistickým obsahom prišiel Google o mnoho veľkých inzerentov, medzi nimi aj o Mark and Spencer.

Aj niektoré mediálne agentúry na českom trhu už začali takéto weby automaticky alebo na požiadanie klienta vylučovať zo zobrazovania reklám.

Nadácia OSF vo svojej analýze ocenila pozitíva slovenského projektu Konšpirátori.sk, ktorý funguje od roku 2016.

Jeho hlavným cieľom je pomôcť zabrániť inzerentom, aby sa ich reklama zobrazovala na weboch, ktoré môžu poškodiť ich reputáciu. Projekt funguje ako verejná databáza stránok s neserióznym, klamlivým, podvodným, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom.

Na základe veľmi dobrých výsledkov počas doterajšieho fungovania projektu Konšpirátori.sk, možno podľa nadácie OSF tieto princípy ochrany proti inzercii na dezinformačných a konšpiračných weboch odporučiť aj pre Českú republiku.

Konkrétnejšie nadácia OSF uvádza tieto princípy:

• Existencia overeného a dôveryhodného prehľadu konšpiračných a dezinformačných webov, ktorý je aktualizovaný podľa podnetov čitateľov a prevádzkovateľov,

• Hodnotenie webov je transparentné a poskytuje dostatok argumentov k označovaniu stránok za konšpiračné,

• Zadávatelia reklamy sa môžu prostredníctvom reklamnej siete či mediálnej agentúry informovať, ktoré weby by svojim obsahom mohli poškodiť ich značku,

• Zadávatelia, teda jednotlivé firmy, si môžu jednoducho vybrať, ktoré weby vylúčia z kampaní.

Z veľkých spoločností sa do boja s konšpiračnými a dezinformačným obsahom púšťajú napríklad aj sociálna sieť Facebook a spoločnosť Apple. Najmä Google, ktorý je lídrom v oblasti sprostredkovania reklám, bude musieť v tejto oblasti inovovať a hľadať spoľahlivé riešenia, ktoré zabránia tomu, aby sa reklamy zobrazovali pri takomto obsahu. Inak budú strácať svojich lukratívnych klientov, ktorý si svoje dobré meno strážia a záleží im na ňom.

REKLAMAadv.:

1 komentár

  1. Je to dvojsečná zbraň. Totiž takto zadávatelia reklamy strácajú prístup na trh sledovačov tzv. konšpiračného webu, čiže sa vedomo ochudobňujú o príjem od nich. Tím čo im reklama na konšpiračných weboch nebude vadiť môžu z toho profitovať a tak budú získavať konkurenčnú východu. Zadávateľ reklamy si potom musí byť vedomí, že obmedzovaním cieľovosti svojej reklami s cieľom nepomáhať politickým oponentom robí politiku a to ho niečo stojí.

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu