Písať pravdu a prinášať objektívne informácie by malo byť alfou a omegou pre všetky média, ktoré ľuďom prinášajú spravodajstvo. Lenže pravda má veľa podôb a pre každého môže vyzerať inak. Písať pravdu, sa aktuálne domáhajú aj v spoločnosti Agrofert, konkrétne v súvislosti s nedávnym článkom o Babišových družstvách na Slovensku, ktorý uverejnil denník denník SME.

Článok poukazuje na skutočnosť, že Babiš vlastní na Slovensku osem poľnohospodárskych družstiev, štyri v Trenčianskom kraji, dve v Nitrianskom kraji a dve v Trnavskom kraji. Všetky tieto poľnohospodárske družstvá poberajú obrovské európske agrodotácie, ktoré len za rok 2015 a 2016 predstavujú sumu 8,5-milióna eur.

Družstvá, ktoré poberajú tieto dotácie, musel Babiš priznať do Registra partnerov verejného sektora, pretože inak by nemohli aj naďalej poberať dotácie.

Register verejného sektora funguje na Slovensku od februára 2017 a musia sa do neho povinne zapísať fyzické a právnické osoby, ktoré prijímajú od štátu, samosprávy a iných subjektov verejného sektora peňažné plnenie alebo majetok nad zákonom určený limit.

Tento register sa vedie len v elektronickej podobe a táto je právne záväzná. Register verejného sektora presadila Lucia Žitňanská, podľa ktorej je to prostriedok proti praniu špinavých a mal by zvýšiť transparentnosť v obchodovaní medzi verejnou správou a štátom.

Článok, ktorý napísal a zverejnil denník SME, respektíve niektoré údaje v ňom, sa stali tŕňom v oku samotného Agrofertu, ktorý v mene dvoch manažérov zaslal do denníka SME list alebo „liebesbriefe“, ako ho vo svojom
poste na FB nazval novinár Adam Valček. V tomto liste nežiadajú ospravedlnenie ani nápravu, iba to, aby v denníku písali pravdu.

foto: FB Adam Valček

„Agrofert nám do SME poslal liebesbriefe. Reakcia na článok o tom, že Andrej Babiš je v Registri partnerov verejného sektora, takzvanom protischránkovom registri, zapísaný ako skutočný vlastník Agrofertu a ďalších firiem (tzv. konečný užívateľ výhod). Nechcú ospravedlnenie ani opravu, žiadajú len, aby sme písali pravdu. Hrajú na pôvodný význam slov vlastník vs. konečný užívateľ výhod. „Andrej Babiš nie je vlastníkom spoločnosti Agrofert,“ píšu dvaja top manažéri,“ zverejnil informáciu o reakcii na článok zo strany spoločnosti Agrofert vo svojom poste na facebooku, novinár denníka SME Adam Valček.

Adam Valček, ktorý v denníku SME pracuje ako ekonomický reportér a vedúci oddelenia dátovej žurnalistiky, samozrejme, vysvetlil a zdôvodnil hru na pôvodný význam slov vlastník vs. konečný užívateľ výhod. „Úprimne, majú pravdu. Ak je vlastníkom osoba, ktorá je zapísaná v obchodnom registri ako vlastník, spoločník alebo akcionár, ako niekto, kto je držiteľom účastín, podielov alebo akcií, tak potom Andrej Babiš naozaj nie je vlastníkom Agrofertu. Ale ak je vlastníkom osoba, ktorá firmu formálne alebo neformálne ovláda, ktorá z nej má hospodársky profit, potom Andrej Babiš je vlastníkom Agrofertu. Lucia Žitňanská napísala proti schránkový zákon práve tak, že práve tá druhá skupina vlastníkov, tí skutoční, sa musia do registra hlásiť. „Účelom zvereneckých fondov je správa akcií Agrofertu v prospech zakladateľa Andreja Babiša a ochrana záujmov Babiša,“ znie jeden citát z protischránkového registra,“ vysvetlil vo svojom FB poste Adam Valček.

Tento list teda svedči o tom, že pravda môže mať veľa podôb a pre každého vyzerá trochu inak. Dôležité je, ale to, že hoci sa s pravdou dá narábať všelijako, tá skutočná a pravá takmer vždy vyjde najavo.

Vo svojom poste na FB Adam Valček vysvetľuje aj možný dôvod prečo im Agrofert do redakcie zaslal takúto odozvu: „Neviem, čo nakoplo Agrofert ozvať sa, ale jedna drobná špekulácia. Dôvodom môže byť napr. § 4c zákona č. 159/2006 Sb. o strete záujmov, podľa ktorého „je zakázané poskytnúť dotácie alebo investičnú pomoc obchodnej spoločnosti, v ktorej člen vlády alebo ním ovládaná osoba vlastní aspoň 25-percentný podiel“. Paragraf, pre ktorý Babiš vyčlenil majetok do zvereneckých fondov a tvári sa, že s nimi nič nemá. Pretože iba v rokoch 2009 až 2015 podľa týždeníka Respect získali Babišove firmy v ČR dotácie za vše päť miliárd korún, cca. 200 miliónov eur.

Prečítajte si tiež:

Andrej Babiš nedodržal sľub, že nebude ovplyvňovať médiá vydavateľstva MAFRA, ktoré vlastní

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu