Manipulácia so sociálnymi médiami narúša demokraciu

foto: pixabay.com

Mnoho krajín po celom svete využíva internet na ovplyvňovanie verejnej mienky svojich obyvateľov. Niektoré krajiny páchajú ešte väčšie zlo, a to tým, že ovplyvňujú verejnú mienku v cudzom štáte.

Vlády tridsiatich krajín po celom svete používajú armády takzvaných „mienkotvorcov“ na ovplyvňovanie volebného procesu, na podporu protidemokratických programov a na potláčanie nežiaducich názorov svojich občanov.

Vyplynulo to z výsledkov prieskumu, ktorý zrealizovala a zverejnila americká nezisková organizácia Freedom House.

Najväčší rozruch vyvolávajú čoraz častejšie zistenia, ktoré poukazujú na manipuláciu poslednej prezidentskej kampane USA zo strany ruskej vlády.

To je príklad toho, že jedna krajina ovplyvňuje verejnú mienku v inej krajine, ale podľa výskumu Freedom House, väčšina krajín prostredníctvom ovplyvňovania verejnej mienky manipuluje s demokraciou na domácej pôde.

Výsledky prieskumu zaujali viacero médií medzi nimi aj theguradian.com.

„Manipulácia a dezinformačné taktiky zohrali dôležitú úlohu vo voľbách vo viac ako ďalších 17-tich krajinách za posledný rok, čo poškodilo schopnosť občanov vybrať si svojich vodcov na základe faktických správ a autentických rozhovorov,“ uviedla nezisková organizácia Freedom House, ktorej vyjadrenie zverejnil theguradian.com.

Manipulácia prostredníctvom sociálnych médií sa, ale diala aj v krajinách, v ktorých sa nerealizovali žiadne voľby. Z výskumu, do ktorého bolo zahrnutých 65 krajín sa zistilo, že 30 krajín, vrátane Venezuely, Filipín a Turecka používa skupiny „mienkotvorcov“, ktorých úlohou je pomocou sociálnych médií šíriť vládne názory, riadiť príslušné programy a bojovať proti kritikom.

V každej z týchto krajín boli zistené silné náznaky toho, že vláda za šírenie názorov v prospech vlády cez digitálnu sieť platí jednotlivcom nemalé peniaze. Samozrejme, sponzorstvo vlády je dobre utajované.

Od prvého prieskumu, ktorý táto nezisková organizácia zorganizovala v roku 2009, počet krajín manipulujúcich s verejnou mienkou na sociálnych médiách stúpa.

V minulom roku prevádzkovalo 26 krajín takzvaný „astroturfing“, ktorý má podobu vytvárania falošných skupín ľudí, ktorí podporujú určitých politických kandidátov.

V poslednom období sa, ale tieto praktiky začali používať omnoho intenzívnejšie a dokonca s technicky vyspelejšími prostriedkami, ako sú napríklad internetové roboty, tvorcovia propagandy a falošné spravodajské siete využívajúce sociálne médiá a algoritmy vyhľadávania na zabezpečenie vysokej viditeľnosti a bezproblémovej integrácie s dôveryhodným obsahom.

„Účinky týchto rýchlo sa rozširujúcich techník na demokraciu a občiansky aktivizmus sú potenciálne zničujúce. Posilňovaním falošného vnímania, že väčšina občanov stojí s nimi, sú vládnuce orgány schopné odôvodniť zákroky proti politickej opozícii a podporiť protidemokratické zmeny zákonov a inštitúcií bez hlbšieho prerokovania,“ hovorí správa neziskovej organizácie Freedom House.

V správe sa popisujú rôzne formy digitálnej manipulácie s demokratickými hodnotami. Napríklad na Filipínach prezident Rodrigo Duterte údajne platí takzvanej „klávesovej armáde“ 10 dolárov denne za prevádzkovanie falošných účtov na sociálnych médiách.

Táto „klávesová armáda“ mu napríklad pomohla vyhrať minuloročné voľby a v tomto roku podporila jeho tvrdý zákrok proti obchodu s drogami.

Aj turecká vláda využíva skutočných ľudí na vytváranie fikcie. Podľa správy Freedom House si turecká vládnuca strana najala až 6-tisíc ľudí, aby manipulovali verejné diskusie, riadili programy a bojovali proti súperom vlády.

V Sudáne vláda na tvorbu falošných účtov na sociálnych médiách využíva dokonca tajné služby, ktorých úlohou je vytvárať podporu pre vládnu politiku a protiargumenty voči vyjadreniam a práci kritických novinárov.

„Vlády v súčasnosti používajú sociálne médiá na potlačenie nesúhlasu a na podporu antidemokratického programu. Tieto manipulácie je nielenže ťažké odhaliť, ale ešte ťažšie je s nimi bojovať , pretože sú rozptýlené a do ich rozširovania je zapojených veľký počet ľudí a robotov,“ zverejnil theguradian.com vyjadrenie riaditeľky projektu Freedom on the net Sanji Kelly.

Nuž aj z tohto prieskumu je zrejmé, že boj proti falošným správam a propagande nezvládnu technologické giganty ako Facebook a Google samé, pretože ako vidieť zlo sa šíri z tých najvyšších vládnucich pozícií.