Martin Budaj (1985) pochádza zo Slovenskej Ľupče pri Banskej Bystrici. Inžinierske štúdium ekonómie a podnikania absolvoval na Paneurópskej vysokej škole v Bratislave. V roku 2008 založil spoločnosť AKIRA SLOVAKIA, s.r.o., ktorá sa stáva čiernym koňom na poli inteligentných systémových riešení .

Patríte do generácie dvadsiatnikov, ktorí veria  moderným technológiám natoľko, že sa rozhodli v nich podnikať. Ste skôr informatik alebo elektrikár?

Vždy som sa cítil viac elektrikárom (smiech, pozn. red.). Táto brandža je minimálne toľko o IT koľko je o elektrike. Bolo pre mňa dôležité to pochopiť a spojiť sa so šikovnými ľuďmi, ktorí to vidia najmä zo strany IT.

Čo presne si naši čitatelia majú predstaviť pod pojmom inteligentný dom?

Osobne vôbec nepreferujem označenie inteligentný dom, ale už dávnejšie som vzdal svoj boj proti tomuto označeniu. Inteligentný dom sa od klasického odlišuje najmä tým, že jeho rôzne elektronické systémy sú navzájom integrované, sú ovládané a konfigurované prostredníctvom jedného, užívateľsky príjemného rozhrania. Kúrenie a rekuperácia sa tým pádom dokážu stlmiť, keď nie sme doma, žalúzie sa pri silnom južnom slnku zaklopia, ak je však v dome zima, ostanú otvorené, aby podporili kúrenie, a takto by sa dalo pokračovať dlho. Často sa inteligentný dom prezentuje najmä ako ovládanie osvetlenia z mobilu či tabletu, čo však ako také veľkú pridanú hodnotu podľa mňa neprináša, najmä keď veľa systémov pri tom aj končí. Ja považujem za najprínosnejšie automatizované funkcie napríklad žalúzií a kúrenia, väzby systémov medzi sebou a rôzne logy a reporty, napríklad sledovanie spotreby energií.

Martin Budaj na fotografii Juraja Kosturika-obr.1
Martin Budaj

Aký človek vás najčastejšie vyhľadá a prečo?

Typický zákazník je muž vo veku 30 – 45 rokov, pre ktorého sú smart technológie dennou rutinou a chce ich mať zakomponované aj vo svojej nehnuteľnosti. 

Spomenuli ste mužov. A čo ženy? Tie netúžia mať inteligentné domácnosti?

Túžia. Medzi našimi zákazníkmi sú aj ženy.

Pri všetkej úcte, nemajú tomu dámy problém porozumieť?

Nie je až tak dôležité, aby rozumeli tomu, čo je za tým, tomu nerozumejú ani všetci mužskí zákazníci. Snažíme sa to robiť tak, aby naše systémy dokázal obslúžiť každý, kto si dokáže kúpiť lístok na vlak cez tablet.  Ani vy neviete ako presne funguje motor, ale to vám nebráni jazdiť v aute.

To máte pravdu. Predsa len, prečo si takýto človek vyberie vás a nie konkurenciu?

Mám pocit, že ľudia veria v našu schopnosť doviesť prácu do úspešného konca. Nechcem sa nikoho dotknúť, ale keď dáte elektrikárovi, ktorý 30 rokov ťahá káble, jednodňové školenie a k tomu certifikát systémový partner, tomuto človeku je ťažké uveriť, že tomu naozaj rozumie. A veru ani nerozumie. Máme reálne skúsenosti s objektmi, ktoré sme dávali po takýchto majstroch dokopy. Výrobcovia mnohých riadiacich systémov chrlia rýchlo kvasených tzv. systémových partnerov, pretože prirodzene ich cieľom je predať čo najviac hardvéru. Títo ľudia ale nie sú schopní reflektovať požiadavky zákazníkov, nemajú na to dostatočné skúsenosti. Druhou zásadnou odlišnosťou je, že my nepredávame súčiastky ani zariadenia, my predávame iba riešenia. To znamená, že naša práca končí, keď je zákazník spokojný a nie keď mu pošleme na dobierku balík.

V ktorej fáze zriaďovania domácnosti je najlepšie vás vyhľadať?

      Najlepšie je, keď zákazník príde už vo fáze projektovania domu alebo bytu. Je nutné definovať všetky technológie, ktoré v dome budú a definovať rozhrania ich komunikácie. Ide napríklad o svetlá, žalúzie, kúrenie, chladenie, vzduchotechniku, zabezpečenie, zavlažovanie, bazénovú technológiu, atď. Najhoršie je, keď sa ľudia snažia ušetriť na projekte a snažia sa celú prípravu zbastliť na kolene. V konečnom dôsledku, vždy to predražilo realizáciu kvôli komplikáciám, s ktorými nepočítali.  

Predpokladáte, že v budúcnosti bude inteligencia domácností samozrejmosťou?

Nepredpokladám, ja tvrdím, že je ňou už teraz.

Ktorá z funkcií inteligentného domu je u užívateľov najobľúbenejšia?

Konfigurácia každého domu je iná, ťažko to generalizovať. Obľúbený je diaľkový prístup a dohľad. Môžete napríklad vypnúť alarm a otvoriť bránu záhradníkovi, aby Vám pokosil trávnik. Pritom ho sledujete cez kamery z pohodlia Vašej kancelárie. Systémy, ktoré dodávame my, sa od ostatných odlišujú aj tým, že sú veľmi jednoducho setupovateľné priamo zákazníkom. Je to jednoduché ako objednať si pizzu. Nemusíte volať a platiť technika, aby Vám zmenil funkciu vypínača alebo nastavenie vykurovacieho programu. Jednoducho si to naklikáte cez tablet alebo počítač.

Je pre spoločnosť AKIRA SLOVAKIA zákazník jednorazovou záležitosťou, alebo ako váš klient ostávam s vami v kontakte?

Ide o dlhší proces od projektu až po finálne nastavenia. Pre zákazníka je dôležitý pocit, že sa má na koho obrátiť aj v prípade problémov. Našim zákazníkom sa neotáčame chrbtom a samozrejme im poskytujeme podporu a servisné služby.

Martin Budaj na fotografii Juraja Kosturika-obr.2

Ste mladý človek. Podľa obchodného registra ste spoločnosť založili v roku 2008, to znamená, že ste v tom čase mali 23 rokov. Ako vás vtedy vnímali potenciálni zákazníci? Museli ste v porovnaní so staršími podnikateľmi vynakladať väčšie úsilie na to, aby ste v ich očiach vyzerali seriózne?

V tom čase som mal 22. A áno, musel a platí to neraz aj teraz. Celá naša firma je mladý kolektív, máme iba jedného človeka nad 30 rokov. Ja som ale práve toto vždy bral ako výhodu. Spoločnosť AKIRA SLOVAKIA má 5 rokov. Založil som ju bezprostredne pred prepuknutím krízy. Odvtedy som dozrel aj ja, osobnostne i profesionálne. Väčšmi si uvedomujem ciele aj poslanie firmy a zodpovednosť, ktorú máme. Naši zákazníci sa na nás spoliehajú a my ich nemôžeme sklamať.

Prezraďte ako ste začínali.

V miestnosti bez okien rozmerov 3 x 3 m, ktorá bola kanceláriou, skladom aj dielňou zároveň.

Koľko hodín ste vtedy týždenne pracovali?

Denne 12 – 16, týždenne asi 100.

Koľko pracujete teraz?
Veľa sa na tom nezmenilo (smiech, pozn. red.).

12 je kedy? Cez víkend?
V nedeľu. Samozrejme nepracujem 365 dní v roku, keď nie je veľa roboty, dám si aj pauzu.

Ako vyzerá váš pracovný týždeň?

Do kancelárie chodím denne na siedmu ráno a odchádzam pred polnocou. Pomedzi to mám cez deň stretnutia so zákazníkmi, kontrolné dni a podobne. Spávam šesť hodín denne, od pondelka do soboty. V nedeľu si doprajem dlhší spánok a pracujem menej.

Predpokladáte, že sa to niekedy zmení? Večne sa v takom tempe vydržať nedá.

Treba robiť, kým sme mladí a kým vládzeme. Potom môžeme zvoľniť. Dôležité je, že práca ma baví a teším sa na každý nový deň a hlavne na nové výzvy a nové projekty.

Kedy človek ako vy relaxuje a ako?

Relaxujem každý deň tých 6 hodín, ktoré prespím (smiech, pozn red.). Trikrát týždenne sa snažím chodiť plávať.

Čo by ste odporučili mladým ľuďom, ktorí chcú začať podnikať?

Aby to nerobili (smiech, pozn red.). Keby som sa mal znova rozhodnúť, asi by som to lepšie zvážil, ale nehovorím, že by som sa znova do toho nepustil. Najdôležitejšie je vedieť, v čom je Vaša pridaná hodnota, čo ponúknete navyše oproti konkurencii. A túto výhodu treba ešte samozrejme predať.

Kde vidíte vás a kde vidíte Vašu spoločnosť o desať rokov?

Predpokladám, že budem trochu menej pracovať, lebo už asi nebudem toľko vládať. Hlavne sa chcem vymaniť z dennej rutinnej operatívy a viac sa venovať stratégií a vývoju. To, kam presne sa dostane AKIRA SLOVAKIA, nechcem predbiehať. Ciele máme jasne vytýčené, ale zatiaľ si ich necháme pre seba. Určite chceme ďalej posilňovať našu pozíciu  na trhu tzv. inteligentných domov.

Ďakujem za rozhovor.

Zhováral sa,

Peter Kanský

 

– rozhovor vznikol v novembri 2013

Autorom fotografií je Juraj Kosturik

REKLAMAadv.: