Mojím dnešným hosťom v rubrike Rozhovory je pán Martin LENGYEL, ktorý je mediálnym guru. Pôsobil najprv v Slovenskom rozhlase a v Rádiu TWIST, neskôr  založil dodnes jedinú spravodajskú televíziu na Slovensku – TA3 a bol aj jej riaditeľom. Jeho doteraz zatiaľ poslednými projektmi sú časopis .týždeň, a dve rádiá – Jemné melódie a aktuálne Rocková republika.

Bol aktívny aj ako marketér a tvorca ideí kampaní politickej komunikácie nielen na Slovensku, ale pracoval aj v teame Viktora Juščenka, ktorému pomáhal v prezidentských voľbách na Ukrajine.

Pán Lengyel stáli ste pri zrode úspešnej televízie, týždenníka a aj viacerých rádií. Je Váš záujem o médiá investičný? Postupujete systémom vybudovať a dobre predať? Alebo v čom pramení Váš záujem o médiá?

Je to bežný podnikateľský záujem o oblasť, o ktorej si myslím, že jej rozumiem. Chcel by som, aby Rocková republika bol dlhodobý projekt a vôbec teraz neuvažujem o žiadnom predaji. Chceme rádio najprv poriadne vybudovať, mať z neho zisk a možno ho časom predať. Opakujem, že možno.

A ktoré médium Vás zaujalo najviac? Print, rozhlas, či televízia? A prečo?

Všetky boli rovnako zaujímavé v čase keď som sa im venoval. Každé médium má niečo do seba. Na rádiu mi vyhovuje hudba a intimita. TA3 bol srdcový projekt.  Internet je jednoznačne médiom budúcnosti. Je dôležité, aby ľudia  absolútne slobodne mohli tvoriť jeho obsah. A myslím si, že z dlhodobého hľadiska bude treba pre udržanie slobody internetu aj niečo urobiť.  

Chystáte aktuálne nejaký nový projekt?

Nie. V aktuálnom podnikateľskom prostredí neplánujem žiadny nový projekt. V prípade ak by sa znížili dane, odvody a celkovo začalo by byť prostredie na Slovensku pro-podnikateľské, uvažoval by som o niečom ďalšom. Za tejto situácie to neprichádza do úvahy.

Uvažujete o otvorení stáží pre študentov z masmediálnych univerzít? Študenti by tak mohli získať, ale i odovzdať svoje skúsenosti vo Vašom aktuálnom projekte – rádiu Rocková republika.

Vzdelávanie je úlohou vzdelávacieho systému. Nevidím dôvod suplovať túto úlohu.  Robili by sme to iba za predpokladu, ak by sme od štátu dostali niečo naspäť. Napríklad zákon o vysielaní a retransmisii, ktorý by bol moderný a liberálny. Alebo rýchlu koordináciu a prideľovanie frekvencií. Eventuálne digitalizáciu rozhlasového vysielania. Prípadne nižšie dane a odvody.  Potom by sme určite boli motivovanejší pomáhať štátu. Teraz však musíme myslieť na seba a na svoje prežitie. Štát vyberá dostatok peňazí na to, aby mohol zabezpečiť vzdelávanie na úrovni.  Len by ten štát musel niekto aj riadiť pre ľudí a nie pre seba.

Neuvažujete nad tým, že by ste prednášali na niektorej z masmediálnych univerzít?

Keby som mal čas, išiel – využil by som ho radšej inak. Išiel by som sa do zahraničia naučiť sa niečo ja. Pamätám si ako veľmi ma ovplyvnili poradcovia, keď sme formátovali rádio Jemné melódie a ako veľmi som sa vtedy naučil.  Alebo ako ma ovplyvnili ľudia, ktorí robili kampaň Obamovi a naučili ma nové metódy a postupy v kampaniach.

Skôr cítim potrebu získať nové informácie. Odovzdávať ich môžem, keď budem v penzii. Stále je čo sa učiť.  A to by som odporučil mladým ľuďom. Choďte zbierať poznatky do krajín, ktoré sú funkčné.  Kde funguje systém a vzdelávanie. Potom sa vráťte sem a naučte to ostatných robiť aj u nás poriadne.

Ako vnímate mediálnu kultúru na Slovensku? Čo ju podľa Vášho názoru determinuje?

Kvalita médií  záleží na množstve peňazí v systéme. Ak sa bude dariť inzerentom, bude sa dobre dariť aj médiám. Inzerentom sa bude dariť dobre v slobodnej spoločnosti, ktorá podporuje podnikanie a od tej sa naša krajina vzďaľuje. Nechce sa mi špekulovať nad mediálnou kultúrou,  ale skôr sa mi chce  poďakovať ľuďom, ktorí pracujú v médiách alebo vlastnia médiá aj napriek zložitým podmienkam.  

Aký je Váš „bežný deň“ riaditeľa v rádiu Rocková republika?

Ako deň každého človeka, ktorý chodí do práce a má povinnosti. Snažím sa netráviť v rádiu celé dni ale mať aj súkromný život. V Rockovej republike je neformálne prostredie, s kolegami si fajn rozumieme. Sme malá firma a je nám tam fajn.  

Ktorú knihu o problematike médií ste v poslednom čase čítali, ktorá stojí za zmienku a môžete ju tak odporučiť aj naším čitateľom? Nechystáte sa vydať aj vlastnú knihu?

Nečítam knihy o problematike médií, odborné veci, ktoré potrebujem mám  na webe. Nad vlastnou knihou vôbec nerozmýšľal, na to je ešte čas.  

Čo máte rád? Ako relaxujete?

Prepáčte, ale nikdy neodpovedám na súkromné otázky.   

Je na Vás nejaký kontakt na, ktorom by Vás mohli naši čitatelia zastihnúť a rozhovor by tak mohol pokračovať aj ďalej?

Nie som na žiadnej zo sociálnych sietí. Jedine cez oficiálny mail Rockovej republiky.

Ďakujem za rozhovor.

Zhováral sa

Marián Luha

– rozhovor vznikol v novembri  2013

Odporúčame vám do pozornosti aj článok  Nová kampaň rádia Rocková republika 92,6 MHz – Najväčšie rockové hity!

Zdroj foto: archív M.Lengyel

(1. publikované už 23.11.2013)

REKLAMAadv.:

6 KOMENTÁRE

  1. Fajn rozhovor. Ale ved prave teraz ziskala Rockova republika dalsie frekvencie, tak to nebude na slovenskom medialnom trhu az take zle. Kto maka – ma vysledky. Drzim palce! Peťo

  2. No dobre, ale zas ho preda? Mam na mysli radio Rockova republika, tak ako predal radio Jemne melodie, ktore zalozil a uz je to uplne ine radio teraz…

    Ale taky je business, aj ten medialny, asi…

  3. Mate pravdu Peter, a ta TA3 je stale rovnaka, ziaden progres nedosiahli odvtedy co odtial Lengyel odisiel, nikam sa nepohli.

    Mali by vymenit toho top manazera TA3 Ilavskeho, netusim co ten robi cely den, vysledok ziaden… alebo len minimalny

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu