Mercedes-Benz-CLA_banner_na_titulku

S najlepšou aerodynamikou na svete, avantgardným dizajnom kupé a pohonom všetkých kolies 4MATIC (na želanie) zakladá trieda CLA nový segment. Ako nové štvordverové kupé vychádza z nápadu CLS, ktorého koncepcia od svojho debutu v roku 2003 bola už mnoho razy napodobnená. Kupé svojimi bezrámovými dverami preberá dizajn koncepčného vozidla Concept Style Coupé a plynule ho prenáša do sériovej výroby. Novinka je sériovo vybavená brzdovým systémom na báze radaru (COLLISION PREVENTION ASSIST), ktorý od rýchlosti 7 km/h vodiča upozorní na prekážku a pri stlačení brzdového pedálu spustí presne nastavené brzdenie.

„Odozva na Concept Style Coupé bola ohromná. S predstihom najčastejší komentár znel: ‚Začnite, prosím, toto auto vyrábať sériovo. A presne to teraz robíme,“ hovorí Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler AG a riaditeľ divízie Mercedes-Benz Cars. „CLA je auto, ktoré si nezamieňa strednú triedu s priemerom. Jeho výrazný dizajn zdôrazňuje športovú stránku značky Mercedes-Benz.“.

V súlade so svojimi športovými ambíciami sa CLA dodáva s preplňovanými motormi s vysokým krútiacim momentom s výkonom až 155 kW (211 k), so športovým podvozkom a s pohonom všetkých kolies 4MATIC. Medzi technické vlastnosti novej ikony dizajnu patria nový svetový rekord v aerodynamike sériovo vyrábaného automobilu (koeficient cw: 0,23) ako aj množstvo asistenčných systémov pre vodiča, medzi nimi zdokonalený brzdový systém COLLISION PREVENTION ASSIST.

Tento asistenčný systém na báze radaru vizuálne a zvukovo upozorní nepozorného vodiča na rozpoznané prekážky a pripraví asistenta brzdenia na čo najpresnejšie brzdenie. Toto brzdenie sa spustí hneď, ako vodič výrazne stlačí brzdový pedál. Systém COLLISION PREVENTION ASSIST v prípade rozpoznaného nebezpečenstva zrážky presne vypočíta brzdnú silu potrebnú na to, aby sa v ideálnom prípade dalo nárazu ešte zabrániť, a najlepším možným spôsobom využije dráhu zostávajúcu k dispozícii. Novinkou je, že COLLISION PREVENTION ASSIST poskytuje ochranu pred typickými kolíziami v nebezpečných dopravných situáciách v CLA už od rýchlosti 7 km/h (doteraz: nad 30 km/h).

Výrazné kupé strednej triedy (dĺžka/šírka/výška: 4 630/1 777/1 437 milimetrov) možno individualizovať pomocou piatich úplne odlišne zameraných línií a balíkov. V súlade s digitálnym životným štýlom cieľovej skupiny CLA obľubujúcej sociálne médiá možno do koncepcie indikácií a obsluhy vozidla plne integrovať smartfóny.

Po krátkom vystúpení v predvečer NAIAS v americkom Detroite (14. až 27. januára 2013) CLA svoju oficiálnu svetovú premiéru oslávi na Mercedes-Benz Fashion Week v Berlíne (15. až 18. januára 2013).

Štýlový rebel: dizajn exteriéru

Vzrušujúce športové proporcie a výrazne dynamická reč dizajnu s pôsobivým striedaním konkávnych/konvexných plôch robia zo štvordverového kupé nezameniteľné vozidlo. Avantgardný dizajn Concept Style Coupé vstupuje s CLA bez skreslenia do sériovej výroby.

Medzi najvýraznejšie znaky patria okrem iného s prednou časťou lícujúca kapota motora s prelismi a maska chladiča so vzhľadom diamantov. Usporiadaním svetelných modulov a LED za krycím sklom svetlometov bol zrealizovaný charakteristický „fakľový“ vzhľad pre denné osvetlenie vozidla a smerovky. Tento svetelný signet je v rozhodujúcej miere zodpovedný za energický pohľad a tým za novú mladistvú tvár mercedesov.

Dizajnéri dali početnými detailmi najavo, že CLA je tvorivým zdokonalením modernej klasiky mercedesov CLS. Bočnému pohľadu dominujú tri výrazné línie: predná štruktúrna hrana nad blatníkom smerom dozadu postupne klesá. Atletický oblúk nad zadnou nápravou je preklenutý hranou pripomínajúcou šľachu, a ďalšia charakteristická línia vzletne pokračuje od predného kolesa hore smerom dozadu k zadným svietidlám. Týmito líniami dostal profil bočnej steny viac hĺbky a dynamiky.

Zadná časť so zdôraznenou šírkou vyžaruje silu a atletiku a vyznačuje sa pôsobivým striedaním konkávnych/konvexných plôch a hrán. Rovno ustupujúca strecha a výrazné, charakteristické zaoblenie skla zadného okna prepožičiavajú triede CLA charakter kupé aj pri pohľade zozadu. Atletický dojem zo zadnej perspektívy vyplýva z prechodu tretích stĺpikov do atletických oblúkov nad zadnou nápravou. Zadné svietidlá sú ohraničené hranami pripomínajúcimi šľachu v oblúkoch, ktoré prechádzajú do zadnej časti, a svojou vodorovnou orientáciou zdôrazňujú atletickú estetickú šírku. Svetelné prvky sú usporiadané do tvaru šípa.

Na želanie sa dodáva veľká panoramatická posuvná výklopná strecha. Pozostáva z fixnej polykarbonátovej clony vpredu, pohyblivej časti z minerálneho skla a bočných ozdobných líšt, prispôsobených vzhľadu skla. Sklená plocha tak vizuálne siaha od čelného až po zadné okno.

Má účinok „cool touch“: interiér

Interiér pokračuje progresívny športový výzor vonkajška. K tomu sa pridáva mimoriadne vysoký dojem, dosiahnutý jazykom tvarov, výberom a možnosťami kombinácie vyberaných vysokokvalitných materiálov. Všetky povrchy dekoračných prvkov sú galvanizované do odtieňa Silvershadow, čím získali metalický povrch s účinkom „cool touch“.

Do prístrojovej dosky je integrovaných päť kruhových výduchov. Vonkajšie krúžky výduchov sú galvanizované. Smer prúdenia vzduchu možno zmeniť galvanizovanou vložkou, ktorá prezrádza veľkú lásku k detailom. Voľne stojaci displej dostal clonu vo vzhľade čierneho klavírového laku a plošne splývajúci strieborný rámik.

Na zvýraznenie športového charakteru je trieda CLA tak vpredu, ako aj vzadu vybavená integrálnymi sedadlami. Zadná lavica zdôrazňuje vonkajšie miesta na sedenie (2 + 1 sedadlo). V závislosti od výbavy sú sedadlá ozdobené farebnými kontrastnými stehmi a náladové osvetlenie na želanie zahŕňa aj svetlovod, ktorý privádza svetlo do otvoru medzi opierkou hlavy a chrbtové operadlo.

Odpor (vzduchu) je márny: nový rekord koeficientu cw

Hodnotou koeficientu cw 0,23 dosiahla trieda CLA nový rekord – tak v rámci palety modelov mercedesov, ako aj v rámci všetkých sériovo vyrábaných vozidiel. Plocha odporu vzduchu cw x A, ktorá určuje odpor vzduchu, je svojou hodnotou 0,51 m2 taktiež rekordná.

Dobré obtekanie vzduchu, ktoré v rozhodujúcej miere prispelo k nízkej spotrebe v bežných podmienkach, umožnilo množstvo aerodynamických vylepšení. Medzi ne patria nízky stupeň prvého stĺpika s prispôsobenou geometriou prvého stĺpika, aerodynamicky optimálne navrhnuté kryty vonkajších zrkadiel, kryty kolies s nízkym odporom vzduchu a vrúbkovaný spojler na podbehoch predných a zadných kolies.

Veľkoplošné obloženie hlavnej časti spodku vozidla, ďalší kryt v strednej časti zadnej nápravy a aerodynamicky optimalizovaná koncový tlmič hluku s nadväzujúcim difúzorom zlepšujú vedenie prúdu vzduchu pod spodkom vozidla.

Rozmýšľajú spolu s vodičom: zdokonalené asistenčné systémy

Početné asistenčné systémy podporujú vodiča a odľahčujú jeho prácu v CLA. Kupé je sériovo vybavené okrem iného systémom na rozpoznávanie únavy vodiča ATTENTION ASSIST a radarovým COLLISION PREVENTION ASSIST s adaptívnym asistentom brzdenia, ktorý v CLA poskytuje ochranu pred nárazom teraz už od rýchlosti 7 km/h (doteraz to bolo viac ako 30 km/h).

V kombinácii so systémom DISTRONIC PLUS je z toho COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Je vybavený novou funkciou.
Pri pretrvávajúcom nebezpečenstve nárazu a nereagovaní vodiča systém do rýchlosti 200 km/h dokáže uskutočniť samočinné brzdenie, a tak znížiť závažnosť nehody s pomalšími alebo zastavujúcimi vozidlami. Až do rýchlosti 30 km/h reaguje systém brzdením aj na stojace vozidlá a do rýchlosti 20 km/h dokáže zabrániť nárazu do predchádzajúceho vozidla.

Okrem toho sa v CLA ponúkajú osvedčené asistenčné systémy, ako je balík na jazdenie v jazdných pruhoch s asistentom sledovania mŕtveho uhla a asistentom udržiavania jazdného pruhu alebo s adaptívnym asistent diaľkového svetla. Aktívny asistent parkovania (zvláštna výbava) umožňuje automatické zaparkovanie do pozdĺžnych i priečnych miest na zaparkovanie.

V záujme dynamiky: podvozok

Podvozok CLA je vybavený prednou nápravou McPherson a zadnou nápravou s nezávislým zavesením kolies. Tri priečne ramená a jedno pozdĺžne rameno na každé koleso pohlcujú pôsobiace sily. Takto možno nastaviť pozdĺžnu a priečnu dynamiku nezávisle od seba. Pre CLA je špecifické elastické odpojenie nosníka zadnej nápravy, ktoré prispieva k zvýšeniu komfortu jazdy. Nosníky kolies a pružinové ramená sú vyrobené z hliníka, na zníženie neodpruženej hmotnosti. K dispozícii sú dve rôzne nastavenia podvozka: komfortný podvozok a voliteľný športový podvozok pre športovo-komfortné jazdné vlastnosti. Posledne menovaná možnosť zahŕňa zníženie karoséria o 20 milimetrov (vpredu), respektíve 15 milimetrov (vzadu).

Nezávisle od podvozku sú všetky modely CLA vybavené priamym riadením. Elektromechanický posilňovač riadenia umožňuje v porovnaní s bežnými systémami vylepšenú spätnú väzbu o jazdnom stave vodičovi, a tak významne prispieva k celkovej úspornosti, pretože posilňovač riadenia potrebuje energiu iba vtedy, kedy vodič skutočne riadi. Okrem toho umožňuje rozličné funkcie asistenčných systémov riadenia, spúšťané z riadiacej jednotky ESP®. Medzi ne patrí protizásah pri pretáčaní vozidla, korekcie pri brzdení na vozovkách s odlišnou príľnavosťou povrchu (µ-split), zmiernenie vplyvov predného náhonu na riadenie a kompenzovanie bočného vetra a sklonu cesty.

Vysoké rezervy v trakcii a vynikajúca agilita: systém pohonu všetkých kolies 4MATIC

Mercedes-Benz vybaví triedu CLA na želanie novou generáciou systému stáleho pohonu všetkých kolies 4MATIC s plne variabilným rozdelením momentov. Kompletne novovyvinutý systém sa rovnako ako iné verzie 4MATIC vyznačuje vysokým rezervami v trakcii a vynikajúcou agilitou pri zachovaní tej najlepšej bezpečnosti jazdy a energetickej hospodárnosti.

Medzi súčasti nového pohonu 4MATIC patria výstup prevodu pre zadnú nápravu, integrovaný do automatickej dvojspojkovej prevodovky 7G-DCT, a diferenciál zadnej nápravy s integrovanou, elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojkou. Hnacie momenty tak možno plne variabilne rozkladať medzi prednú a zadnú nápravu. V porovnaní s konkurentmi nižšia hmotnosť systému a vysoká účinnosť sú ďalšími prednosťami tohto typu konštrukcie.

Vystrojený na budúcnosť: silný a hospodárny pohon

Vyše rok predtým, ako v roku 2014 vstúpi do platnosti nová európska emisná norma EURO 6, všetky špičkové zážihové a vznetové motorizácie novej triedy CLA značky Mercedes-Benz spĺňajú požadované emisné limity.

Paleta benzínových motorov so zdvihovým objemom 1,6 a 2,0 litra siaha od 90 kW (122 k) v CLA 180 cez 115 kW (156 k) v CLA 200 až po 155 kW (211 k) v CLA 250. Aj obidva dieselové motory sa vyznačujú vysokým krútiacim momentom a najvyššou hospodárnosťou: CLA 200 CDI vyvinie 100 kW (136 k), maximálny krútiaci moment dosahuje 300 Nm (k dispozícii od tretieho štvrťroka 2013). CLA 220 CDI je vybavený motorom so zdvihovým objemom 2,2 litra, 125 kW (170 k) a 350 Nm a vypúšťa iba 109 g CO2 na kilometer.

Všetky motory sú sériovo vybavené funkciou ECO štart – stop. Motory sú kombinované so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo s dvojspojkovým automatom 7G-DCT, ktorý komfort a športový charakter navzájom spája celkom osobitným spôsobom.

„Always on“: multimediálne systémy

Najnovšiu generáciu multimédií použitých v triede CLA charakterizujú prídavné funkcie, ďalšie aplikácie na smartfóny a  upravená farebná grafika.

Koncepcia Digital Drive Style App z dielne Daimler, ktorá spolu s „Drive Kit Plus pre iPhone®“ umožňuje dokonalú integrácia iPhonu® do vozidla, bola rozšírená. Medzi jej vrcholy patria okrem iného aplikácia na obsluhu hlasom Siri a aplikácia na zdieľanie polohy v reálnom čase Glympse. S Glympse možno cielene zdieľať aktuálnu polohu vozidla so zvolenými osobami. Ďalšie funkcie: Facebook®, Twitter®, Internetradio, AUPEO!™ Personal Radio a pokroková navigácia Garmin® so zohľadnením dopravných informácií v reálnom čase na báze internetu, online hľadanie zaujímavých miest (POI) vrátane pohľadu Street View™ a zobrazenia máp v 3D.

Rozšírený bol aj multimediálny systém COMAND Online. Najnovšia generácia ponúka zlepšené, fotorealistické zobrazenie mapy, prídavný Bluetooth® profil (aby napríklad pomocou iPhone® bolo možné pripojiť sa do internetu), zobrazenie obrázkov aj vo formátoch bmp a png a prenos dopravných údajov v reálnom čase cez LIVE TRAFFIC.

 

Názory manažmentu Mercedes-Benz natriedu CLA

„Štýlový rebel“

„Expresívny dizajn Concept Style Coupé prenášame do sériovej výroby. Som si istý: svojím nezameniteľným jazykom foriem sa CLA bude podieľať na spoluvytváraní obrazu značky Mercedes-Benz.“
Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler AG a riaditeľ divízie Mercedes-Benz Cars

„Všetko zostáva inak – keďže však CLA posúva latku okrem iného v aerodynamike, asistenčných systémoch vodiča a hospodárnosti, je verný kľúčovým hodnotám značky Mercedes-Benz.“
Prof. Dr. Thomas Weber, člen predstavenstva Daimler AG zodpovedný za výskum koncernu a vedúci vývoja divízie Mercedes-Benz Cars

„S CLA oslovíme nové cieľové skupiny – medzi nimi aj tých, ktorí nikdy nechceli mať mercedes.“
Dr. Joachim Schmidt, člen obchodného vedenia divízie Mercedes-Benz Cars, zodpovedný za odbyt a marketing

„Vzrušujúce proporcie, atletické, plynulé modelovanie plôch a plastické povrchy sú výrazom našej dynamickej reči tvarov. CLA je štýlový rebel.“
Gorden Wagener, šéfdizajnér divízie Mercedes-Benz Cars

 

Zdroj: Daimler, Mercedes-Benz
: 18.01.2013

REKLAMAadv.: