AUTOMOBILY, ARCHITEKTÚRA A DIZAJN

• Individualizácia: splnenie osobných požiadaviek vo všetkých generáciách triedy S
• designo: charakter vo svojej najkrajšej forme
• Nová trieda S: referenčná latka pre individualistov

Požiadavka individuálnych detailov vo výbave tvorí dôležitú časť vozidiel značky Mercedes-Benz najvyššej a špičkovej triedy a históriu triedy S sprevádza od samého začiatku. Aktuálna ponuka individualizácie značky Mercedes-Benz designo umožňuje, automobily navrhnúť celkom podľa predstáv zákazníkov. Stupeň zošľachtenia pritom určujú inovatívne nápady a tradičná remeselná zručnosť.

Už Mercedes-Simplex 60 PS, predstavený v roku 1903, má v závislosti od zvoleného variantu karosérie buď sparťansky športovú alebo veľmi exkluzívnu výbavu: v priestore pre cestujúcich vzadu priestranného a luxusného cestovného auta v osobnom vlastníctve obchodníka Emila Jellineka, zároveň otca patrónky názvu automobilky Mercedes Jellinek, sedia cestujúci na pohodlných sedadlách potiahnutých vyberanou brokátovou látkou.

V prvých rokoch automobilu je bežné, plniť aj veľmi individuálne požiadavky zákazníkov. Ešte aj tvar a funkcia nadstavbovej karosérie, vyrábanej z väčšej časti ručne, závisia plne od vkusu a osobných predstáv kupujúceho. Na tom sa nič nezmenilo, najmä pre karosérie, až do 1930-tych rokov.

Masová výroba na bežiacom páse, zavedená začiatkom minulého storočia, však v prípade mnohých výrobcov automobilov vedie k istej dvojkoľajnosti: popri veľkosériovej výrobe vznikajú  aj vozidlá s vysokým stupňom individualizácie vyrábané na zákazku. V tomto zmysle upravila svoju výrobu aj značka Mercedes-Benz. Zamestnaním Hermanna Ahrensa, ktorý v jednej osobe spája návrhovú a technickú spôsobilosť vo výrobe karosérie, Daimler-Benz v septembri roku 1932 v závode Sindelfingen zriaďuje výrobu špeciálnych vozidiel ako samostatné oddelenie. V ňom možno splniť individuálne požiadavky zákazníkov oveľa komplexnejšie ako predtým. Ešte aj dnes sú to najmä vozidlá narysované a skonštruované v tom čase, ktoré na aukciách automobilov dosahujú najvyššie ceny. Výborným príkladom výkonnosti výroby špeciálnych áut až do posledného detailu, ktoré sú výsledkom požiadaviek zákazníkov, sú vozidlá typov 500 K/540 K (W 29) a najmä špeciálne roadstery, kupé a aerodynamické automobily, ktoré sú dodnes príkladom najlepšieho dizajnu a najvyššej kvality. Oddelenie realizuje aj špeciálne vyhotovenia pre podniky a osobitné profesie.

Rovnako v kusovej výrobe vznikajú automobily, ktoré stoja v hierarchii ešte vyššie ako najvyššia a luxusná trieda: reprezentačné vozidlá z dielne Mercedes-Benz. Svojím postavením absolútneho špičkového modelu, luxusným prostredím a mimoriadne bohatou ponukou miesta sú šité najmä na mieru osobnostiam, ktoré potrebu alebo povinnosť reprezentovať zohľadňujú aj pri výbere svojho vozidla. Do tejto kategórie patrí bezpochyby Mercedes-Benz 770, „Veľký Mercedes“, so 7,7-litrovým osemvalcovým radovým motorom predstavený v roku 1930 na parížskom salóne.

Viac ako 50 farebných variantov

Po druhej svetovej vojne je individuálna úprava automobilov skôr v úzadí, ponuka odlišných modelových variantov a aj rozmanitosť farieb lakov je ešte obmedzená. Konrad Adenauer, prvý kancelár vtedy ešte mladej Spolkovej republiky Nemecko, sa od decembra 1951 dáva voziť v čiernom Mercedes-Benz 300 (W 186). Následkom toho dostáva nový špičkový model ľudový názov „Adenauerov mercedes“.

Krátko po tom, ako ročná výroba osobných vozidiel  z dielne Mercedes-Benz v roku 1955 prvý raz prekročila hranicu 50 000 kusov, podnik rozširuje paletu ponúkaných farieb na viac ako 50 variantov. Od toho okamihu si zákazník môže vybrať vonkajšiu farbu svojho mercedesu z ponuky 27 jednofarebných a 26 dvojfarebných lakov a odlíšiť sa tak od ostatných účastníkov premávky napriek oveľa väčšiemu počtu vyrábaných kusov.

Odhliadnuc od špeciálnych lakov sú zoznamy zvláštnej výbavy najmä v skorých 50-tych rokoch ešte dosť prehľadné – povojnová doba svojimi občas ťažkými hospodárskymi pomermi poznačila odbyt. Pre komfortné modely mercedesov najvyššej triedy typov 220 (W 187) a 300 (W 186) existujú príplatkové výbavy ako napríklad kožené čalúnenie, pneumatiky s bielou bočnicou alebo dvojdielna až štvordielna zostava kufrov.

„Šesťstovka“: automobil neobmedzených možností

V roku 1963 na medzinárodnej automobilovej výstave (IAA) vo Frankfurte predstavený typ 600 (W 100) predstavuje skutočný bod obratu pre históriu individualizácie automobilov. Už základná výbava nového špičkového modelu je nezvyčajne rozsiahla: 6,3-litrový vidlicový osemvalec umožňuje dosiahnuť pozoruhodné jazdné výkony a maximálnu rýchlosť viac ako 200 km/h; vynikajúci komfort jazdy zabezpečujú vzduchové pruženie, automatická prevodovka vlastnej výroby a posilňovač riadenia. Jedinečná komfortná hydraulika umožňuje prestaviť predné sedadlá a zadnú lavicu, otvárať a zatvárať dvere, klapku batožinového priestoru a na želanie dodávaného strešného okna, ako aj otvárať a zatvárať bočné okná.

Majitelia „šesťstoviek“ sa môžu tešiť zo širokého spektra materiálov a farieb ponúkaných kožených poťahov, látok, druhov dreva a vnútorných obkladov. Početné individuálne prvky zvláštnej výbavy spríjemňujú život na palube luxusného sedanu alebo ho v prípade potreby premenia na kanceláriu na kolesách.

Možnosti sú bezhraničné najmä pre priestor pre cestujúcich vzadu: zo stredovej sklopnej lakťovej opierky sa na želanie stane „kozmetická skrinka s holiacim strojčekom Braun Sixtant“, ktorej obsah sa ďalej uvádza ako „1 zrkadlo, 1 hrebeň, 2 flakóny a zásuvné kontakty“. Pre svoje značné rozmery je striedač, potrebný na prevádzku holiaceho strojčeka, umiestnený v batožinovom priestore, ukrytý pred zrakom cestujúcich zvyknutých na luxus a estetiku. Na tom istom mieste sa nachádzajú aj vysielacie a prijímacie zariadenia autotelefónu na želanie, ktorého mušle mikrofónu a slúchadla sú ponúkané vo viacerých vyhotoveniach a možno ich umiestniť na rôznych miestach vo vozidle. Televízory, rádiá a magnetofóny, spravidla obložené ušľachtilým drevom koreňa orecha, sú takmer vždy súčasťou výbavy zameranej na osobné potreby. Majetná klientela si často objednáva aj palubný bar s chladením, ktorému ľudia v Mercedes-Benz dali štýlový názov „bar na občerstvenie“.

Päťmiestne až šesťmiestne vyhotovenie s regulárnym rázvorom si objednávajú spravidla veľmi nároční súkromní zákazníci; sedemmiestna až osemmiestna verzia Pullman s predĺženým rázvorom a Landaulet sa používajú najmä ako štátna a reprezentačná limuzína. Každý z celkového počtu 2 677 kusovo vyrobených Mercedes-Benz 600 je unikát. Jedna z týchto automobilových zriedkavostí si skutočne zaslúži zmienku. V septembri 1965 je vyrobený štvordverový Pullman Landaulet pre pápeža Pavla VI., ktorý má okrem centrálneho samostatného kresla pre Svätého otca v priestore pre cestujúcich vzadu aj ďalšie osobitnosti.

Súbežne s rozmanitými možnosťami v prípade reprezentačného sedanu dochádza u sériovo vyrábaných vozidiel z dielne Mercedes-Benz k výraznému nárastu ponúkaných čalúnení a prvkov zvláštnej výbavy. Jednofarebné a dvojfarebné laky a rozličné vyhotovenia metalízy sú od polovice 50-tych rokov už beztak samozrejmosťou. V roku 1972 dostávajú sedany najvyššej triedy z dielne Mercedes-Benz samostatné označenie: modelový rad 116 prvý raz nesie hrdý názov trieda S.

Od línie Sportline cez Avantgarde až po designo

Na novú cestu individualizácie vozidiel vyrábaných veľkosériovou výrobou vstúpil Mercedes-Benz prvý raz v roku 1989 líniou Sportline. „Urobíme váš nový mercedes taký športový, ako si to prajete“ – v zmysle tohto hesla možno individuálne objednať alebo navzájom skombinovať rôzne komponenty. Pre modelové rady 201 a 124 sú na želanie k dispozícii široké športové pneumatiky na diskoch z ľahkej zliatiny, tvrdšia charakteristika tlmenia a pruženia, posilňovač riadenia s priamejším prevodovým pomerom, športový volant, športové sedadlá a zníženie karosérie až o 30 milimetrov.

Vizuálne výrazne nápadnejšie sú tri špeciálne modely
Avantgarde Rosso, Avantgarde Azzuro a Avantgarde Verde: Mercedes-Benz ich uvádza v marci 1992 na báze typu 190 (W 201). Modely navrhnuté skupinou medzinárodných dizajnérok Mercedes-Benz prekvapujú uletenými dizajnovými znakmi, sviežimi, módnymi farbami a ušľachtilými materiálmi. Expresívnymi špeciálnymi modelmi Avantgarde dosahuje automobilka s hviezdou dovtedy nepoznaný stupeň návrhovej rozmanitosti vozidiel vyrábaných veľkosériovou výrobou.

Premiérou triedy C (modelový rad 202) v máji 1993 otvára Mercedes-Benz novú kapitolu individualizácie už vo výrobnom závode. Popri klasickej verzii nového modelu kompaktnej triedy sú v ponuke tri dizajnové a výbavové línie: Esprit, Elegance a Sport. Je jedno, či mladícky drzá, vznešene elegantná, alebo dynamicko-technická – každá línia vyžaruje, tak vonku, ako aj vnútri celkom osobitný talent. V závislosti od individuálnej záľuby možno nové línie kombinovať so všetkými motormi.

Výbavové varianty rôznych línií a bohatá ponuka prvkov zvláštnej výbavy a príslušenstva otvárajú zákazníkom Mercedes-Benz početné možnosti voľby. Nielen v kompaktnej triede je volanie po rozsiahlejších možnostiach individualizácie stále silnejšie: dopyt po osobne vyberaných farbách a materiáloch rastie aj v najvyššej a luxusnej triede.

Na IAA vo Frankfurte v roku 1995 vykonala automobilka logicky nasledujúci krok: premiéru oslavuje designo, komplexný program individualizácie špeciálne navrhnutý na potreby náročných zákazníkov mercedesov. Špeciálne farby a efektné laky, druhy mimoriadne mäkkej kože a ušľachtilé ozdobné prvky z dreva, kože a uhlíkových vlákien: to všetko ponúka značka Mercedes-Benz už z výrobného závodu. S cieľom poskytnúť komplexné, osobné poradenstvo záujemcom priamo na mieste otvára mnoho pobočiek strediská designo. Novinkou je pritom systém interaktívneho poradenstva: na obrazovke si možno zvoliť ponúkané varianty materiálov a farieb a dať si ich zobraziť presne do posledného detailu. Programom designo odpovedá značka Mercedes-Benz na dopyt po ešte väčšej individuálnosti a exkluzívnosti – pre všetky modelové rady automobilky.

Trieda S šitá na mieru

Od roku 1998 ťažia z programu na individualizáciu designo aj zákazníci triedy S (modelový rad 220). Začiatok pritom tvoria špeciálne a efektné laky, koža s plným zjazvením a ozdobné prvky rôznych materiálov. Zďaleka viditeľný je efektný lak z polyméru na báze tekutých kryštálov (LCP), ktorý je o niečo neskôr známy ako lak Varicolor: v dôsledku svojej polymérovej štruktúry na báze tekutých kryštálov sa povrch vozidla javí byť napríklad v odtieni sýta zelená metalíza alebo sýta modrá v závislosti od uhla pozorovania. Alternatívne zdôraznia elegantnú líniu triedy S dve variácie v čiernej farbe, jedna klasická hnedá alebo ušľachtilá purpurová farba. O mimoriadnu hru farieb sa postarajú odtiene morská modrá a žltá zlatá.

Kreativite sa nekladú takmer žiadne hranice ani v prípade ozdobných prvkov do interiéru. V interiéri triedy S, zušľachtenej prvkami designo, je najjemnejšia koža napa použitá na vnútorných obkladoch dverí, volante a voliacej páke. Komfortné sedadlá sú precíznou ručnou prácou potiahnuté anilínovou kožou designo, ktorá je citeľne mäkšia a priedušnejšia. Exkluzívne druhy dreva na ušľachtilé dyhy designo javor curly a designo brest pochádzajú zo Severnej Ameriky a z Francúzska. Všetky prvky z dreva sú ručne vyberané a sú preto svojou kresbou dokonale zladené.

No v interiéri najvyššej a luxusnej triedy z dielne Mercedes-Benz sú použité nielen vyberané druhy dreva: premiérou triedy CL (C 215) v roku 1999 sú prvý raz v ponuke ozdobné prvky z pravého prírodného kameňa. Žulové ozdobné prvky žiariace namodro pre stredovú konzolu, vnútorné obklady dverí, veniec volantu a koncovku radiacej páky nesú meno designo Labrador blue pearl. O niečo neskôr sa prírodný kameň dostáva do triedy S, program je doplnený o druhú farbu: designo Star galaxy.

Svet sám pre seba: špeciálne želania v Maybachu

Maybach opäť oživuje tradíciu osobne na mieru ušitého špičkového luxusného sedanu. Už od okamihu svojho uvedenia na trh v roku 2002 ponúka vozidlo svojim zákazníkom viac ako dva milióny možností voľby na vybavenie sedanu typov 62 a 57. O dva roky neskôr sa ponuka výbavy na želanie už z výrobného závodu znovu rozširuje: novinkou sú okrem iných na mieru nastavený balík Business a vozidlá konfigurované špeciálne na použitie v špičkovom hotelierstve. Tu je množstvo detailov a technických riešení nastavených na každodenné potreby v prevádzke hotela a využívanie prostredníctvom často sa striedajúcich cestujúcich.

Nová trieda S: referenčná latka pre individualistov

Prívlastok „Najlepšie auto na svete“ si každá generácia triedy S Mercedes-Benz vybojovala nanovo. Platí to aj pre modelový rad 222, ktorý zažije svoju svetovú premiéru v máji 2013 a povedie do budúcnosti dedičstvo luxusných sedanov najvyššej a luxusnej triedy z dielne Mercedes-Benz. Špičkový model značky opäť posúva obzory v otázke individualizácie. Príklad: aromatizácia interiéru, pretože vzácne vône sú oddávna súčasťou repertoáru zmyslového pôžitku a individuality. Trieda S modelového radu 222 dostáva preto inovatívny systém na aromatizáciu interiéru, na vytvorenie individuálne voliteľnej, decentnej vône, ktorá jemne príde a opäť rýchlo odznie.

Splniť špeciálne želania a vytvoriť auto, ktoré je celé
navrhnuté podľa požiadaviek zákazníkov – modely najvyššej a
luxusnej triedy z dielne Mercedes-Benz sú obrazom tejto filozofie v celkom osobitnej miere, popri klasických hodnotách ako napríklad komfort, dizajn a bezpečnosť. Najvyššia úroveň v každej disciplíne – trieda S z dielne Mercedes-Benz je synonymom toho už oddávna.

Vedeli ste, že:
História triedy S je stredom pozornosti špeciálnej výstavy v múzeu Mercedes-Benz od 18. júna do 3. novembra 2013.

Adresa:
Mercedes-Benz Museum
Mercedesstr. 100
70372 Stuttgart

Srdečne Vás pozývame!

Iľja Majda

 

Zdroj: Daimler/Mercedes-Benz Slovakia

REKLAMAadv.: