Nekonečná opakujúca sa otázka či už na stretnutiach interných oddelení alebo brainstormingoch typu klient – agentúra, kde nikto nevie presne a s istotou odpovedať, ktorou cestou sa vydať a prečo.

Častokrát je uprednostnená jedna pred druhou už len kvôli pozitívnym alebo negatívnym skúsenostiam alebo výsledkom, ktoré môžu byť ako objektívne tak aj subjektívne. Ale dosť bolo filozofovania. Poďme si rozobrať oba smery a sami si napokon vyberiete tu správnu cestu…

Microsites

Zväčša ide o samostatnú stránku alebo sériu stránok, ktoré sú mimo hlavného doménového adresára hlavnej stránky – inak povedané sú umiestnené na samostatných doménach. Výhodou je, že poskytujú komplexnú kontrolu nad dizajnom a contentom, ktoré sa môžu úplne odlišovať od hlavnej stránky spoločnosti.

Takýto unikátne – imidžový dizajn a obsah môže byť výborne napasovaný na promovaný produkt alebo ponuku. Microsites sú teda veľmi vhodné na promovanie konkrétnej kampane zameranej na jeden produkt alebo produktovú radu a umožňujú veľmi dobre pracovať s dizajnom, obsahom a „call to action“ prvkami, ktoré priamo súvisia s kampaňou. Osobne v tom vidím aj výhody pri oveľa lepšej integrácii obsahu a dizajnu z printu alebo TV kampane.

Microsite alebo Landing page - Martin Hanula, ZUNO
Martin Hanula

Čo sa týka nákladov na tvorbu microsites, tie sú častokrát až nevyspytateľne oveľa vyššie, ako by sa mohlo zdať. Každá microsite je svojim spôsobom unikátna a málokedy sa dá použiť šablóna z predchádzajúcich verzií.

Preto sú náklady na tvorbu dizajnu, obsahu a systému, na ktorom microsite beží pomerne vysoké. Výnimkou môže byť využitie rôznych voľne dostupných nástrojov na tvorbu microsites, ktoré ale nie vždy splnia všetky potrebné požiadavky.

Záverom sa dá povedať, že microsites poskytujú dostatočne detailný, vhodný a flexibilný priestor na odpromovanie vášho produktu alebo služby. Takto zameraná stránka následne dokáže vyprodukovať oveľa viac konverzií ako korporátna stránka. Rovnako tak to ale dokáže aj landing page. Poďme sa teda pozrieť,o čom je landing page…

Landing page

Na rozdiel od microsite môžeme nazvať landing page (a.k.a landigovú stránku, a.k.a pristávaciu stránku, a.k.a ako len chcete…) úplne samostatnou stránkou bez akýchkoľvek “vyrušujúcich” prvkov ako navigácia, hlavička alebo pätička s množstvom obsahu, ktoré bývajú na korporátnych stránkach. Najčastejšie bývajú landingové stránky umiestnene v rámci webovej štruktúry spoločnosti pod korporátnou doménou.

Takáto minimalistická stránka je oveľa použiteľnejšia v prípade, že máme úplne jednoduchý cieľ ako môže byť zanechanie kontaktu, vyplnenie formuláru alebo registrácia do newslettra.

V týchto prípadoch nechceme návštevníka vyrušovať nadbytočnými linkami, tlačidlami, navigáciou a množstvom produktových informácií.

Ide nám len o náš konkrétny cieľ a teda o konverziu. Dizajnovo sa landingové stránky často dotýkajú korporátneho dizajnu spoločnosti – zväčša ide o hlavičku s logom a základnými kontaktnými údajmi a o zachovanie farebnej škály a prvkov, ktoré sú definovane v guidelines.  Prepojenie so spustenou kampaňou vie zabezpečiť zadefinovaný priestor, kde sa dá umiestniť obrázok alebo video a zabezpečiť tak konzistentnosť komunikácie v rámci kanálov.

Optimalizácia

Z hľadiska SEO majú microsites väčší potenciál na vybudovanie kvalitného organického trafficu. Výhoda spočíva v prepojení kvalitného contentu s unikátnym názvom domény, ktorý môže obsahovať práve názov produktu alebo služby, ktorej je celá microsite venovaná. Správnym linkbuildingom možno napokon dosiahnuť popredné výsledky v rámci organického vyhľadávania.

Samozrejme do tohto procesu vstupuje aj doba životnosti celej microsite – pri štvortýždňovej microsite, ktorá potom zanikne, nemôžeme hovoriť o zázračných číslach organickej návštevnosti. Kvalitný linkbuilding možno vybudovať aj v prípade landing pages, no nevýhodou je najmä ich umiestnenie v rámci štruktúry celého webu, ktorá je v mnohých prípadoch veľmi rozvetvená.

Druhou potenciálnou nevýhodou je samotný obsah – pre SEO je dôležité písať kvalitný obsah a je ideálne, ak ho máte na viac ako pol stránky, čo už môže pri landing page zasahovať do kvality.

Meranie

Pre oba prípady platí, že kľúčom k úspešnému splneniu cieľa je vedieť, čo presne sa na stránkach odohráva. A nemám na mysli meranie návštevnosti – koľko ľudí príde na stránky a koľko odíde. Ide o meranie každého detailu stránky, ktorý by mohol čo i len v malej miere ovplyvniť návštevníka vo vykonaní želanej akcie.

Tak napríklad – meriate vyplnenie jednotlivých políčok v rámci formuláru, aby ste vedeli, ktoré z nich spôsobuje návštevníkom problém vyplniť ho?

Ale späť k téme. Podľa môjho názoru landing page umožňuje oveľa jednoduchšie a rozšírenejšie možnosti A/B alebo Multivariate testingu ako microsite. Tým, že landing page používa vyladenú šablónu, v ktorej meníme hlavne content a dizajnové prvky ako obrázky a tlačítka, máme možnosť jednoduchšie testovať a vyhodnocovať dáta pri rôznych nasadených verziách.

Korporátne stránky

Ideálne by bolo, ak by všetky zadefinované ciele mohli plniť korporátne stránky. Mám dojem, že sa už stalo nepísaným pravidlom, že pri tvorbe každej novej kampane, sa musí vytvoriť landing page alebo microsite, pretože korporátna stránka by si s tým nevedela poradiť.

Otázka ale je – PREČO? Aký vplyv by mal na značku fakt, keby celá komunikácia smerovala na produktovú podstránku, ktorá dosahuje rovnako dobré výsledky ako landing page alebo microsite?

V rámci korporátnych stránok sa návštevníci správajú úplne odlišne, sú vo svete konkrétnej značky a ich návyky a spôsob čítania obsahu je odlišný. Pri správne “namiešanej” sade produktových podstránok a šikovne umiestnených cross-sell prvkoch, by značky dokázali predať návštevníkovi nie jeden produkt, ale celé produktové portfólio.

Možno je to nadnesené, ale cieľom je upozorniť nato, ako sú častokrát korporátne stránky zanedbané. Je to veľká škoda. Práve preto to v Zuno robíme inak. Snažíme sa dávať rovnako veľký dôraz na tvorbu  produktových podstránok, ako na samotné landing pages a úzko ich spolu prepájať.

Návštevníci, ktorých oslovilo menej obsahu konvertujú priamo z landing page a tí, ktorí potrebujú viac informácií, sa môžu prekliknúť na produktovú podstránku, ktorá ale zachováva princípy landing pages – a teda primárnym cieľom je konverzia.

Neexistuje správna odpoveď nato, či použiť microsite alebo landing page, pretože toto rozhodnutie ovplyvňuje až príliš veľa faktorov: budget, cieľ, cieľová skupina, obsah, interne procesy atď.…

Obe možnosti však majú svoje výhody a nevýhody a obe poskytujú výborný priestor na komunikáciu želaného cieleného obsahu a možnosť vykonania cielenej akcie.

By Martin Hanula

Ďalšie články zo ZUNO blogu môžete nájsť > TU

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu