AUDI AG vzhliada na pohnutú a obsiahlu históriu – jej tradícia automobilovej výroby a výroby motorov siaha až do 19. storočia. Na začiatku tejto histórie stál August Horch, jeden z nemeckých inžinierov priekopníkov výroby automobilov.

Ako absolvent strednej technickej školy v saskom meste Mittweida pôsobil najprv pri výrobe motorov, neskôr ako vedúci prevádzky vo výrobe motorových vozidiel u Carla Benza v Mannheime. V roku 1899 sa osamostatnil a 14. novembra nasledujúceho roku založil v Kolíne automobilový podnik Horch & Cie.

AUDI-HISTORIA-1AUDI-HISTORIA-2

V roku 1902 prišiel Horch do Saska, najprv do mesta Reichenbach, 1904 do Zwickau, kde sa firma zmenila na akciovú spoločnosť. Po nezhodách s predstavenstvom a dozornou radou opustil August Horch podnik v roku 1909. Avšak hneď nato založil v Zwickau druhý automobilový podnik. Keďže jeho meno už bolo použité a ako značka chránené, ako názov firmy si zvolil latinský preklad svojho mena: z „horch!“ sa stalo „audi!“ Idea, použiť latinský rozkazovací spôsob (imperatív) nemeckého slova „höre – horch“, pochádzal od syna jedného obchodného partnera Augusta Horcha, ktorý ako žiak s výučbou latinčiny sledoval hľadanie nového firemného názvu. V ďalšom období podpisoval August Horch svoju korešpondenciu aj s „Váš Audi-Horch“. V decembri 1914 nasledovala zmena Audi automobilových závodov GmbH na akciovú spoločnosť.

AUDI-HISTORA-3Ochranná značka Audi – štyri kruhy –symbolizuje zlúčenie štyroch dovtedy nezávislých výrobcov automobilov Audi, DKW, Horch a Wanderer, ku ktorému došlo v roku 1932. V roku 1969 došlo k fúzii Auto Union GmbH s NSU závodmi na výrobu motorov AG. Korene dnešnej spoločnosti AUDI AG, rekapitulácia:

Horch

Koncom 19.storočia existovalo už v Nemecku niekoľko firiem, ktoré vyrábali automobily. Jedna z nich sa volala August Horch & Cie., založená bola 14. novembra 1899 v Kolíne. August Horch bol jedným z inžinierov priekopníkov automobilovej techniky. Skôr ako sa osamostatnil, viedol okrem iného tri roky výrobu automobilov u Carla Benza v Mannheime. V roku 1904 presunul August Horch svoj podnik do Zwickau a zmenil ho na akciovú spoločnosť. No už v roku 1909 odišiel z podniku, ktorý sám založil. Od tej chvíle pôsobil pod značkou „Audi“.

Audi

16. júla 1909 Augustom Horchom novozaložená firma nesmela z obchodnoprávnych dôvodov niesť jeho meno. Ako firemný názov bolo zvolené označenie „audi!“ ako latinský preklad slova „horch!“. Od 25. apríla 1910 niesol druhý podnik založený Augustom Horchom názov Audi automobilové závody GmbH, Zwickau.

Wanderer

Obaja mechanici Johann Baptist Winklhofer a Richard Adolf Jaenicke prevádzkovali od roku 1885 v meste Chemnitz dielňu na opravu bicyklov. Krátko nato začali sami vyrábať vtedy žiadané bicykle, ktoré sa potom predávali pod značkou „Wanderer“. Od roku 1896 znel názov firmy Wanderer závody na výrobu bicyklov AG. V roku 1902 vyrobili vo firme Wanderer prvý motocykel. Myšlienku, rozšíriť produkciu aj o výrobu automobilov, uskutočnili v roku 1913. Malé dvojmiestne vozidlo s označením „Puppchen“ otvorilo desaťročia trvajúcu tradíciu výroby automobilov.

DKW

Podnik, ktorý bol v roku 1902 v meste Chemnitz pôvodne založený pod názvom Rasmussen & Ernst, bol v roku 1907 presunutý do mesta Zschopau v Krušných horách. Vyrábané a dodávané boli najprv separátor oleja z odpadovej pary pre parné elektrárne, blatníky a osvetlenie vozidla, vulkanizačné prístroje a centrifúgy všetkých druhov. V roku 1916 začal zakladateľ firmy Jörgen Skafte Rasmussen experimentovať s vývojom osobných automobilov poháňaných parou, ktorých označenie DKW si nechal registrovať. V roku 1919 sa podnik v Zschopauer premenovaný na závod na výrobu motorov zaoberal vývojom malých dvojtaktových motorov, ktoré od roku 1922 tvorili základ pre začiatok výroby úspešných motocyklov značky „DKW“. 1928 sa na trhu objavil prvý malý automobil DKW.

Auto Union AG, Chemnitz

29. júna 1932 sa z iniciatívy saskej štátnej banky zlúčili závody Audi, Horch a závod na výrobu motorov DKW v Zschopau do spoločnosti Auto Union AG. Zároveň bola so závodom Wanderer uzavretá kúpna a nájomná zmluva k prevzatiu automobilového sektoru. Sídlom nového koncernu sa stalo mesto Chemniz. Auto Union AG sa jej založením stala druhým najväčším koncernom na výrobu automobilov v Nemecku. Firemný znak prezentoval štyri vzájomne prepojené kruhy, ktoré mali symbolizovať nerozlučný celok štyroch základných firiem. Značky Audi, DKW, Horch a Wanderer boli zachované. Každej z týchto štyroch značiek bol v rámci koncernu priradený jeden špecifický segment trhu: DKW – motocykle a malé automobily; Wanderer – automobily strednej triedy; Audi – automobily vyššej strednej triedy; Horch – luxusné automobily vyššej triedy.

Auto Union GmbH, Ingolstadt

1945, po skončení druhej svetovej vojny, bola spoločnosť Auto Union AG, ktorá sa nachádzala v ruskej okupačnej zóne, vyvlastnená. Vedúci pracovníci podniku odišli z tohto dôvodu do Bavorska, kde bola v roku 1949 v Ingolstadte s Auto Union GmbH založená nová spoločnosť, ktorá pokračovala v tradícii výroby automobilov štyroch kruhov. Najprv to boli osvedčené produkty DKW – motocykle, osobné vozidlá a malé dodávky, ktoré boli opäť vyrábané pod znakom štyroch kruhov.

V roku 1965 sa prvýkrát po vojne objavil na trhu nový model Auto Union so štvortaktným motorom. Začala nová éra a tá si vyžadovala nové označenie produktov: Audi, názov bohatý na tradície, zažil jeho znovuzrodenie. O niečo neskôr opustili výrobné pásy v Ingolstadte posledné dvojtaktné výrobky DKW. Od tej chvíle sa tam vyrábali nové modely so štvortaktným motorom s označením Audi. Ale nová éra začala aj z iného hľadiska. Od roku 1965 patril podnik v Ingolstadte ku koncernu Volkswagen.

AUDI-HISTORIA-4

…pokračovanie nabudúce…

Zdroj: AUDI

REKLAMAadv.: