foto: pixabay.com

Žurnalistika bola v posledných rokoch poznačená mnohými negatívnymi javmi. Sociálne a politické narušenia ovplyvnili dôveru v žurnalistiku a v mnohých krajinách viedli k útokom na nezávislé spravodajské médiá.

Najbližšie roky budú v žurnalistike dominovať pokusy o obnovenie dôvery a užšie prepojenie s publikom. Aj naďalej bude pokračovať vývoj umelej inteligencie. To všetko na pozadí hospodárskej a politickej neistoty, ktorá vyvolá ďalšie výzvy pre udržateľnosť mnohých spravodajských organizácií. Informáciu priniesol Digital News Report.

V prieskume bolo zastúpených 32 krajín, medzi nimi boli napríklad USA, Austrália, Keňa, Mexiko, Argentína, Japonsko, Spojené kráľovstvo, Nemecko, Španielsko, Francúzsko, Rakúsko, Poľsko, Fínsko, Nórsko, Dánsko. V prieskume bolo dopytovaných 233 osôb, ktoré pôsobili na rôznych vedúcich pozíciách.

Až 85% respondentov v prieskume uviedlo, že médiá by sa mali viac usilovať o odhalenie lží a poloprávd. Mnohí z nich sa obávajú, že to nebude stačiť. Čoraz viac politikov bude nasledovať praktiky Donalda Trumpa, ktorá podkopáva tradičné médiá a pomocou sociálnych médií pretláča správy priamo k priaznivcom.

Vydavateľské domy si aj naďalej volia cestu financovania z príjmov predplatného. Len 35% vydavateľov si myslí, že príjmy z reklamy a predplatného budú pre nich rovnako dôležité a 14% sa spolieha na pokrytie svojej existencie iba z reklamy.

Väčšina respondentov je znepokojená z rastúcej sily technologických spoločností, no ich názory na reguláciu sú zmiešané. Väčšina z nich 56% si myslí, že regulačné zásahy nemajú účinok. Len 25% z nich sa domnieva, že zásahy skôr ubližujú žurnalistike a 18% si myslí, že regulácie sú účinné.

Výsledky prieskumu naznačujú aj pokračujúci vzostup podcastov. Vydavatelia hľadajú možnosti ako využiť rastúcu obľúbenosť tohto formátu, ktorá v žurnalistike otvára nové možnosti.

Pokračovať bude aj vývoj umelej inteligencie a tvorba automatizovaných
článkov, ktoré niektorí vydavatelia intenzívne v spolupráci s
technologickým spoločnosťami testujú.

Obavy z umelej inteligencie majú najmä menšie spoločnosti, ktoré nemajú toľko prostriedkov, aby si túto technológiu dovolili využívať.

V žurnalistike je veľkým problémom získanie a udržanie si talentovaných ľudí, ktorí vynikajú najmä v technológiách. Technologické spoločnosti a spotrebiteľské značky môžu týmto šikovným ľuďom ponúknuť vyššie platy, stabilnejšie zamestnanie a lepšie zamestnanecké podmienky.

Tvorcovia dezinformácií budú aj naďalej hľadať spôsoby ako prekonávať bezpečnostné opatrenia, ktoré musia robiť technologické giganty.

V najbližších rokoch sa bude rozširovať dostupnosť 5G siete, čo umožní rýchlejšie a spoľahlivejšie pripojenie smartfónov, čím sa uľahčí prístup k multimediálnemu obsahu kdekoľvek na cestách.

Rozvíjať sa budú aj služby v oblasti prepisu, automatizovaného prekladu, prevodu textu na reč a reči na text. Vydavateľom sa tým otvoria nové príležitosti a prekonanie jazykovej bariéry zotrie pomyslenú hranicu distribúcie obsahu.

Výsledky prieskumu naznačujú, že verejnoprávne média sú zo súčasného stavu a z budúceho smerovania žurnalistiky omnoho znepokojenejšie ako komerčné média.

Verejnoprávne médiá čelia problémom s klesajúcim počtom publika, s konkurenciou ako je Netflix a Spotify, no aj útokom zo strany populistických politikov či vlastníkov komerčných médií.

Vydavatelia aj naďalej veria, ž ich príjmy z predplatného sa budú zvyšovať. Už teraz redakčné domy lákajú čitateľov na bezplatnú registráciu, aby si prečítali vybraný obsah alebo vyskúšali rôzne funkcie.

V snahe zvýšiť svoj vplyv a postavenie sa budú vydavatelia aj naďalej spájať.

Prekvapujúco dopadli názory respondentov týkajúce sa hodnotenia technologických gigantov v boji proti dezinformáciám. Najlepšie recenzie získala sociálna sieť Twitter 41%, nasleduje Google 34%, Youtube 18% a Facebook 17%.

Aj v hodnotení, ktoré bolo zamerané na podporu žurnalistiky získala najviac dôvery spoločnosť Google 60%, nasleduje Twitter 33%, Apple 26%, Facebook 25%, Snapchat 12% a Amazon 7%.

Tento rok bude pre žurnalistiku, technologické spoločnosti, ale aj vlády a voličov náročný. V novembri sa konajú prezidentské voľby USA, ktoré sú už teraz terčom rôznych nekalých praktík.

Tieto praktiky sa budú s blížiacim sa termínom volieb stupňovať. Je veľmi pravdepodobné, že pred voľbami budú prijaté rôzne regulačné opatrenia.

Pomaly sa končí slobodná éra digitálneho sveta. Novodobý komunikačný prostriedok je čoraz viac kontrolovaný a sloboda prejavu týmto spôsobom je čoraz viac obmedzovaná.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu