• Elektrický smart je s 983 registráciami v prvom polroku na čele
• Odbyt v porovnaní s rovnakým obdobím v predchádzajúcom roku vzrástol približne o 80 percent
• Daimler má na cestách celosvetovo najširšiu paletu modelov lokálne bezemisných vozidiel

Aj v roku 2013 obhájil Daimler AG svoje prvenstvo na trhu elektrických motorových vozidiel v Nemecku. V prvom polroku 2013 dosiahli elektricky poháňané modely značiek Mercedes-Benz a smart trhový podiel 42 percent. Na absolútnom vrchole sa pritom nachádza elektrický smart, ktorý s 983 registráciami a trhovým podielom 40 percent vedie zoznam registrácií elektromobilov. V porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka tak podnik zvýšil svoj obrat elektricky poháňaných modelov v Nemecku približne o 80 percent.

Profesor Dr. Thomas Weber, člen predstavenstva spoločnosti Daimler AG, zodpovedný za koncernový výskum a vývoj v divízii Mercedes-Benz Cars, zdôrazňuje: „Pre nás je budúcnosť mobility už dlho v znamení elektrifikácie. Celkovo deviatimi lokálne bezemisnými vozidlami s pohonom na batérie alebo palivové články má Daimler AG už dnes na cestách celosvetovo najširšiu paletu elektrických vozidiel. Veľmi nás teší, že naši nemeckí konkurenti vnesú svojimi prvými elektrickými modelmi do elektromobility viac pohybu.“

Daimler-biely smart fortwo electric drive kabriolet
Smart fortwo electric drive kabriolet

smart – priekopník elektromobility

smart fortwo electric drive, ktorý sa stal medzičasom automobilovou ikonou s elektropohonom, si podmaňuje cesty okolo celého sveta svojím lokálne bezemisným pohonom už od roku 2007. So šprintérskym výkonom 35 – 55 kW, maximálnou rýchlosťou 125 km/h a dojazdom 145 km je dokonalým sprievodcom pri takmer všetkých scenároch mobility v meste a podľa aktuálnych výsledkov odborného časopisu sa navyše považuje za čelného predstaviteľa elektromobilov vo veci prevádzkových nákladov. Reakcia zákazníkov hovorí sama za seba: 93 percent všetkých vodičov elektrických smartov vozidlo bez ďalších námietok odporúča. Od roku 2012 jazdí elektricky poháňané dvojmiestne auto po Nemecku navyše úplne bez emisií. So spustením sériovej výroby tretej generácie vozidla pripojil Daimler AG do siete veternú elektráreň. Jej výkon 2,3 megawattu ročne postačuje na trvalé generovanie prúdu pre všetky modely smart fortwo electric drive predané v Nemecku.

Variant modelu electric drive, prerobený úpravcom vozidiel BRABUS, prináša do sveta elektrických smartov ešte viac dynamiky. Vďaka výkonu zvýšenému na 60 kW, maximálnemu krútiacemu momentu 135 Nm a maximálnej rýchlosti 130 km/h sa dvojmiestne auto správa na cestách ešte razantnejšie. Z nuly na 60 km/h uplynie presne 4,4 sekundy, po 10,2 sekundách ukazuje tachometer 100 km/h.

Elektrické portfólio značky smart dopĺňa elektromobilita na dvoch kolesách. 250-wattový motor v zadnom náboji značky Bionx podporuje jazdca na elektrobicykli smart ebike až do rýchlosti 25 km/h. Energia na dojazd až 100 kilometrov sa ukladá do lítiovo-iónovej batérie s kapacitou 423 Wh. Kým pri ebike-u sa musí šliapať do pedálov, ďalší dvojkolesový zástupca z dielne smart si vystačí úplne bez sily svalov: smart scooter.

Lokálne bez emisií s hviezdou

V USA oslavoval najnovší prírastok elektrickej modelovej palety značky Mercedes-Benz svoju svetovú premiéru až tento rok. Trieda B Electric Drive s trhovým uvedením od roku 2014 presviedča lokálne bezemisným potešením z jazdy bez kompromisov a s typicky vysokou úrovňou bezpečnosti a komfortu značky Mercedes-Benz až pre päť osôb. Trieda B Electric Drive dosahuje vrcholový výkon viac ako 100 kW a zrýchlením z nula na 100 km/h za menej ako desať sekúnd ukazuje, že elektricky poháňané vozidlá nie sú vôbec „nudné“, ale naopak majú absolútne dynamické črty. Maximálna rýchlosť dosahuje 160 km/h, dojazd približne 200 kilometrov.

Čistú fascináciu elektrickou mobilitou stelesňuje Mercedes-Benz SLS AMG kupé Electric Drive. Celosvetovo najvýkonnejšie elektrické superšportové vozidlo, predstavené na autosalóne v Paríži v roku 2012 ako limitovaná sériová verzia, si medzičasom začali objednávať zákazníci a v neposlednej rade ohromuje špičkovými technickými hodnotami: výkon 552 kW, maximálny krútiaci moment 1 000 Nm, ktorý je ako pri všetkých elektromotoroch k dispozícii od úplného štartu, a zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,9 sekundy. Dojazd sa pohybuje okolo 250 kilometrov. Severný okruh Nürburgringu prešiel superšportiak za 7:56,234 minúty, čím stanovil rekord vo svojej triede.

Ako pionier v oblasti technológie palivových článkov vyrobil Daimler AG v Rastatte prvých zhruba 200 exemplárov triedy B F-CELL (100 kW/136 k, dojazd 380 kilometrov, maximálna rýchlosť 170 km/h) už v roku 2009. Na podujatí Mercedes-Benz F-CELL World Drive 2011 dokázala táto technológia pôsobivým dojmom svoju zrelosť na ceste okolo sveta dlhej viac ako 30 000 kilometrov. Od predstavenia prvých prototypov v roku 1994 sa podnik rovnako pevne drží tejto sľubnej technológie na ceste k trvale udržateľnej mobilite. Vôľu podniku priviesť túto technológiu na trh podčiarkuje aj partnerstvo s Fordom a Nissanom. Od roku 2017 majú byť celoplošne dostupné prvé konkurencieschopné sériové modely s pohonom na palivové články.

Hybridný pohon pre triedu E a S

Ponuku elektrifikovaných pohonov Mercedes-Benz dopĺňajú žiadané hybridy. Pri modeli E 300 BlueTEC HYBRID, ktorý kombinuje štvorvalcovvý dieselový motor (150 kW/204 k) s elektromotorom (20 kW/27 k), sa spotreba pohybuje už len na úrovni 4,1 l/100 km, čo zodpovedá emisiám CO2 na úrovni 107 g/km. Tieto hodnoty zabezpečujú elektrickému hybridu vrcholovú pozíciu vo svojom segmente. Okrem toho dokazujú aktuálne výsledky odborného časopisu výhodné prevádzkové náklady. V kombinácii s voliteľnou 80-litrovou nádržou dosahuje E 300 BlueTEC HYBRID pri dôslednom využívaní výhod hybridného pohonu dojazd 1 900 kilometrov, čím úplne nanovo definuje pojem „vozidlo na dlhé trasy“. Na trhoch, na ktorých hrajú dieselové motory vedľajšiu úlohu, je dostupná trieda E s benzínovým hybridným pohonom. Hybridný systém značky Mercedes-Benz má modulárnu a stupňovitú konštrukciu a dá sa preniesť do množstva konštrukčných radov. V nasledujúcich rokoch z toho vznikne, podľa kadencie zavádzania modelov, množstvo hybridných modelov. Modulárna stavebnica hybridov rozohráva svoje silné stránky aj v spojení s rôznymi pohonmi. Radové štvorvalce (benzínové a dieselové) sa dajú rovnako hybridizovať ako napríklad benzínový šesťvalec V6.

Nová trieda S demonštruje, ako sa luxus a trvalá udržateľnosť zjednocujú na doteraz nepoznanej úrovni. Popri benzínových a dieselových pohonoch s optimalizovanou spotrebou sú v ponuke aj modely hybrid a plug-in hybrid. Okrem S 400 Hybrid sa v najbližších rokoch postaví na štart aj model S 300 BlueTEC HYBRID ako prvé štvorlitrové auto v luxusnom segmente. A s modelom S 500 PLUG-IN-HYBRID stanoví taktiež v nasledujúcich rokoch nové štandardy v luxusnom segmente trojlitrové auto. Kým S 400 HYBRID spĺňa kritériá pre triedu účinnosti A, S 300 BlueTEC HYBRID bolo ako jediná luxusná limuzína zaradená do triedy A+.

Elektropohon aj pre úžitkové vozidlá

Okrem osobných vozidiel ponúka Mercedes-Benz aj paletu elektricky poháňaných úžitkových vozidiel. Už v roku 2010 sa napríklad spustila sériová výroba modelu Vito E-CELL. Elektricky poháňané Vito sa medzičasom bude ponúkať v 15 európskych krajinách. Dodávka je poháňaná motorom s výkonom 60 kW (krútiaci moment 280 Nm). Lítiovo-iónové akumulátory s kapacitou 36 kWh boli umiestnené pod ložnú plochu, aby nedošlo k obmedzeniu nákladného priestoru a aby tvorili dodatočnú záťaž len 850 kilogramov. Maximálna rýchlosť obmedzená na 89 km/h umožňuje dojazd 130 kilometrov. Aj Fuso Canter E-CELL je súčasťou portfólia elektrovozidiel koncernu Daimler. Poháňané je elektromotorom s výkonom 70 kW a disponuje dojazdom 120 kilometrov. Oceňovaný mestský autobus Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid, ktorý ponúka bezemisné služby MHD v európskych mestách od roku 2011, navyše ukazuje, že technológia palivových článkov je vhodná aj na používanie vo veľkých vozidlách. Freightliner v USA ponúka model Custom Chassis MT E-CELL All Electric.

Iľja Majda

 

Zdroj: Daimler, Mercedes-Benz Slovakia

REKLAMAadv.: