Národnú cenu za produktový dizajn získal Michal Staško. Pozrite si kompletné výsledky súťaže-autor-foto-Tomáš-Niščák
Michal Staško (autor foto: Tomáš Niščák, zdroj: M. S., archív masmedialne.info)

Slávnostné vyhlásenie výsledkov súťaže Národná cena za produktový dizajn 2015 sa uskutočnilo ku koncu mája v Hurbanových kasárňach na Kollárovom námestí v Bratislave.  Zároveň bola otvorená aj výstava Národná cena za produktový dizajn 2015, ktorá prezentuje práve výsledky súťaže. Výstavu v bratislavskej galérii dizajnu Satelit v Hurbanových kasárňach si môžete prísť pozrieť až do 12. júla 2015. Najvyššie ocenenie Národnú cenu za produktový dizajn 2015 získal dizajnér Michal Staško za svoju realizovanú dizajnérsku prácu krbových keramických kachlí NOX.

Po prvýkrát v histórii súťaže sa organizátori rozhodli organizovať súťaž každý rok a hodnotiť striedavo samostatne produktový a komunikačný dizajn. NCD 2015 bola v tomto zmysle zameraná na profesionálny a študentský produktový dizajn. Pre súťažiacich pribudla nová kategória – Experimentálny produktový dizajn, do ktorej sa mohli prihlásiť profesionáli aj študenti.

Zmena sa týkala aj vyhodnotenia súťaže – prihlásené dizajny posúdila len 7 členná porota s medzinárodným zastúpením. Súťažiaci mohli získať aj viac ocenení.

Do súťaže sa zaregistrovalo celkovo 134 prihlášok, z toho autori predložili porote na posúdenie 121 prác; 58 v kategórii profesionálny produktový dizajn, 44 v kategórii študentský produktový dizajn a 19 v novej kategórii experimentálny produktový dizajn.

Prihlásené dizajny hodnotila sedemčlenná medzinárodná porota v zložení: Anton Bendis, dizajnér – predseda poroty, členovia – Pavel Masopust, dizajnér, Lenka Žižková, teoretička dizajnu, pedagogička, ČR, Ferdinand Chrenka, dizajnér a pedagóg, Peter Paliatka, dizajnér, pedagóg, Zuzana Šidlíková, dizajnérka, teoretička dizajnu, Bibiána Laluhová, riaditeľka Odboru medzinárodných aktivít Slovak Business Agency.

Pozrite si výsledky súťaže:

Národná cena za produktový dizajn 2015

NOX cervene, firma Athenika, foto Erik Duris
dizajn Michal Staško, NOX červené, firma Athenika, autor foto: Erik Duriš, zdroj: SDC

Krbové keramické kachle Nox
Dizajn Michal Staško
Výrobca Athenika, s. r. o., Piešťany

Krbové keramické kachle Nox zaujali spojením minimalistického racionálneho tvarovania so silným emotívnym účinkom – ktorým je nostalgia bez sentimentálnosti. Jednoduchý vlnovkový keramický profil v hre odleskov a tieňov okolitého sveta dômyselne skrýva delenie jednotlivých kachlíc.

Produkt je modulárnou stavebnicou, ale pôsobí dojmom monolitu, ktorý vyžaruje teplo. Stavebnicové riešenie je vhodné pre výrobcu, skladovanie ale aj samotnú funkciu ohrievacieho telesa.

Zvlnený profil zväčšuje povrch pre vyžarovanie tepla a zároveň brzdí konvektívny vzdušný prúd pri ich povrchu a tým eliminuje prašnosť. Horný uzatvárací segment s priehlbinami, na ktorých je možné ohriať kamienky z Váhu a tak „ukradnúť“ kúsok tepla je nielen poetickým zakončením celého krbu ale aj dobrou ilustráciou toho, ako dizajnér rozumie použitému keramickému materiálu a technológii jeho spracovania.

Vtipné detaily otvárania dvierok, premyslené technické riešenie a aj to, že sa vďaka svojmu dizajnu krbové kachle Nox „znesú“ s rozmanitými typmi interiérov im dáva aj zaujímavý komerčný potenciál. Je to ukážkový príklad toho, k čomu môže viesť spojenie osvieteného investora a šikovného dizajnéra.

[message_box title=““ color=“grey“]

Prečítajte si náš skorší rozhovor:

> Michal Staško: Umenie je veľmi subjektívne, ale dizajn je racionálny, a tým objektívnejší[/message_box]

Národná cena za experimentálny produktový dizajn 2015

Hasiaci dron-Dizajn-Adam Tóth
dizajn Adam Tóth, Hasiaci dron (zdroj: SDC)

Hasiaci dron
Dizajn Adam Tóth
Škola STU Bratislava, Ústav dizajnu
Pedagóg Tomáš Nagy

Porota ocenila koncepciu nového spôsobu hasenia, estetickú kvalitu produktu a komunikatívnosť prezentácie. Súčasný trend lietajúcich hračiek a kamerových systémov v oblasti hry a zábavy dostal navrhovanou víziou hasiaceho dronu nový rozmer.

Experiment nie je kategóriou neuskutočniteľných snov, ale môže byť inšpiráciou a impulzom pre vznik reálneho produktu.

Hasiaci dron je experimentom alebo víziou v dizajne. Ide o zaujímavý problém, ktorý sa snaží autor vyriešiť netradičným spôsobom. Téma záchrany ľudí a majetku pri požiari lietajúcim dopravným systémom ovládaným diaľkovo takúto predstavu naplňuje. Produkt nemá ambíciu vyriešiť všetky problémy spojené s hasením. Autor logicky definuje problematiku a rozsah účelnosti navrhovaného prístroja a jeho predpokladané parametre. Dizajn je podriadený funkcii a reprezentuje výtvarne citlivého autora.

 

Cena ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR za študentský produktový dizajn

tehotenský a ovulačný test pre nevidiace ženy-Dizajn-Nikoleta Čeligová
Dizajn Nikoleta Čeligová, tehotenský a ovulačný test pre nevidiace ženy (zdroj: SDC)

SHE, tehotenský a ovulačný test pre nevidiace ženy
Dizajn Nikoleta Čeligová
Škola Vysoká škola výtvarných umení Bratislava
Pedagóg Ferdinand Chrenka

Porota ocenila profesionálne a príkladne citlivé riešenie veľmi intímneho problému nevidiacich žien a dievčat, ktoré pre svoj hendikep nie sú schopné opticky zistiť začínajúce tehotenstvo alebo menštruáciu.

Tento produkt prispieva k zvýšeniu ich sebavedomia, dôstojnosti a samostatnosti i v najsúkromnejších ľudských záležitostiach. Súčasne je indikátorom svetla, tmy a farieb.

Tehotenský a ovulačný test SHE je hapticky príjemný trojuholníkový predmet, ktorý žena môže uložiť aj do dámskej kabelky. Jeho nevidiacej majiteľke prináša niekoľko významných informácií – funguje na báze senzoru svetla, tmy a indikátoru farieb a preto aj ako jednouchý tehotenský a ovulační test (bez asistencie vidiaceho človeka) ako aj  indikátor príchodu a odchodu menštruácie.

Prístroj komunikuje s majiteľkou zvukovými signálmi. Je hermeticky uzatvorený, ľahko umývateľný a hygienický.
Podobne sofistikovaný multifunkčný produkt nie je v ponuke ani v hospodársky vyspelých krajinách, ktoré poskytujú nevidiacim pre zvýšenie životného komfortu najnovšie materiálové a technologické novinky.

Cena za produktový dizajn 2015

COLORCODE 2015-odevná kolekcia-Dizajn Lenka Sršňová
Dizajn Lenka Sršňová, odevná kolekcia COLORCODE 2015 (zdroj: SDC)

COLORCODE 2015, odevná kolekcia
Dizajn Lenka Sršňová
Spoluautori: Michaela Bednárová, Ondrej Jób
Výrobca Lenka Sršňová

Aktuálna odevná kolekcia Colorcode 2015 pokračuje v tendencii predchádzajúcich kolekcií autorky, so šťavnatým rukopisom pestrosti, vďaka ktorému je značka jednoducho zapamätateľná.

Väčšie farebné bloky sa striedajú s drobnými štruktúrami, drobné štruktúry s jednofarebnými odevnými časťami. Vzniká tak dynamický, avšak vyvážený celok.

Kolekcia je mladistvá, neprehliadnuteľná, zároveň pohodlná a nositeľná. Vo výsledku sa pozitívne odrazila najmä spolupráca odevnej dizajnérky s textilnou.

Michaela Bednárová navrhla dezény, ktoré sa uplatnili na šatách, kabátoch, overaloch a nohaviciach. Spolupráca umožnila prepojiť motív s konkrétnym strihom odevu, kruhy a kocky či ich prieniky opticky rozohrali kolekciu.

V dezénoch je zakomponované aj samotné logo kolekcie, ktoré graficky spracoval dizajnér Ondrej Jób.

 

 

Cena za produktový dizajn 2015

SPIKER svietidlo-Dizajn Anton Zetocha
Dizajn Anton Zetocha, SPIKER svietidlo (zdroj: SCD)

SPIKER svietidlo
Dizajn Anton Zetocha
Výrobca OMS s. r. o., Dojč

Klinovitý tvar svietidla SPIKER pripomínajúci ostrie, prekvapivo nevzbudzuje strach, skôr príjemné pocity.

Úsporné, skoro asketické použitie rovinných a cylindrických plôch nie je samoúčelné. Nie je to len obal modernej LED technológie. Každá jeho časť má svoju funkciu – pre priame alebo nepriame osvetlenie.

Citlivo riešené detaily technologických spojov a zavesenia lampy ešte zvýrazňujú silný účinok dizajnu. Je silný a zároveň akosi samozrejmý a nevtieravý, neodvádza zbytočne pozornosť od toho najdôležitejšieho – od svetla.

Cena poroty

Flowers for Slovakia-Lost & Found by Vitra - obr.1
Dizajn Mária Pospíšilová, projekt Flowers for Slovakia (zdroj: SCD)

Flowers for Slovakia: Lost & Found by Vitra
Autor projektu Peter Olah
Spoluautor Lars Kemper
Škola STU Bratislava
Pedagogička Michala Lipková
Výrobca Vitra Koncept, s. r. o., Praha

Flowers for Slovakia je projektom Petra Olaha a Larsa Kempera, ktorí v spolupráci s Ústavom dizajnu FA STU od roku 2009 podporuje kolaboráciu študentov s renomovanými výrobnými podnikmi.

V rámci spolupráce sa vyzdvihuje remeselná tradícia a hľadanie určitých prejavov národnej identity.

Projekt Lost & Found by Vitra je výsledkom spolupráce študentov s firmou Vitra. Študenti z rôznych vysokých škôl prepájali estetiku tradičného ľudového nábytku s estetikou značky Vitra.

Výsledky workshopu boli prezentované na jedenástich výstavách doma i v cudzine. Projekt Flowers for Slovakia dáva príležitosť mladým talentom vstúpiť do reality výrobných parametrov a zároveň je prísľubom popularizácie domáceho dizajnu aj medzi laickou verejnosťou.

 

 

 

 

Cena poroty, aj Cena novinárov

MEMONIK-hmatová spoločenská hra nielen pre nevidiacich-Dizajn Nikoleta Čeligová
Dizajn Nikoleta Čeligová, MEMONIK-hmatová spoločenská hra nielen pre nevidiacich (zdroj: SCD)

MEMONIK, hmatová spoločenská hra nielen pre nevidiacich
Dizajn Nikoleta Čeligová
Výrobca Nikoleta Čeligová

Porota pozitívne ohodnotila iniciatívu autorky, ktorá úspešne dopracovala pôvodne študentský koncept, využila medzeru na trhu, podnikateľský inkubátor a start-up program, čím koncept posunula do finálneho produktu pripraveného pre užívateľa.

V súčasnosti je vyrobených a pripravených do predaja 100 ks hier.
MEMONIK je hmatová spoločenská hra na princípe pexesa, ktorú môžu hrať vidiaci, ako aj nevidiaci hráči.

Rozvíja sústredenosť, priestorovú orientáciu, hmatovú pamäť, jemnú motoriku, ale aj tímového ducha. Obohacuje hráčov o nové podnety, ktoré spoločne objavujú a popritom si cvičia svoju sústredenosť.

To všetko v rozmanitej škále farieb, 18-tich rôznych materiálov a dezénov, čo je v súčasnosti najväčšia ponuka v rámci spoločenských hier.

Hra je atraktívna nielen pre hendikepovaných, ale aj vidiacich užívateľov, keďže odhaľuje ďalšiu, im neznámu dimenziu a takto pomáha prepájať dve paralelné vnímania jedného sveta a ľudí v ňom.

Zvláštna cena ministra kultúry SR

Štefan Klein
Štefan Klein (zdroj: SCD)

Štefan Klein
za šírenie dobrého mena slovenského umenia a vzdelávania v oblasti dizajnu

Dizajnér, konštruktér, pedagóg, zakladateľ a vedúci Ateliéru transport dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení. Počas 20 rokov fungovania ateliéru inicioval množstvo úspešných projektov s renomovanými svetovými automobilovými značkami (VW, Audi, Ford, BMW, Renault, Škoda…)

Úspešné spolupráce sú najlepším dôkazom toho, že ateliér transport dizajnu má na Slovensku svoje opodstatnenie. Dnes spolu študuje v ateliéri okolo 30 študentov, ktorí zvyčajne pracujú na jednom alebo dvoch projektoch Veľa absolventov našlo svoje uplatnenie práve u týchto svetových značiek a desiatky ďalších dizajnérov pracujú v automobilovom priemysle na rôznych pozíciách alebo v iných odvetviach.

Zásluhou Štefana Kleina získal ateliér rešpektované postavenie a jeho povesť už dávno presiahla rozmer stredoeurópskeho regiónu..

V roku 1997 získal Národnú cenu za dizajn za motorový rušeň R 755 (spolu s Ivanom Čobejom), v roku 1999 Baničovu cenu (za ľahký elektrický automobil). V roku 2015 získal cenu Krištáľové krídlo v kategórii výtvarné umenie za AeroMobil a vyznamenanie Rad Ľudovíta Štúra II. triedy.

Profesijne sa venuje dizajnu dopravných zariadení. V súčasnosti robí úspešný výskum v oblasti alternatívnych dopravných prostriedkov – lietajúce auto- AeroMobil. Lietajúce auto je viac ako 20 rokov jeho reálnym autorským projektom, ktorý sa snaží systematicky vyvíjať a priviesť do praktického života.

Štefan Klein pokračuje  v dlhej rodinnej tradícii a roky sa pohybuje v oblasti letectva, automobilov, dizajnu i konštrukcie.
Žije v Nitre.

 

Zvláštna cena ministra hospodárstva SR

Novesta, a. s., Partizánske
Novesta, a. s., Partizánske (zdroj: SCD)

Novesta, a. s., Partizánske

V súčasnosti je firma NOVESTA, a. s., Partizánske vedúcim výrobcom gumovej a textilnej obuvi v Európe, jej značka je považovaná za producenta vysoko kvalitnej módnej obuvi. V posledných dvadsiatich rokoch sa spoločnosť zameriavala hlavne na výrobu pracovnej obuvi, keď však v roku 2010 pridala do svojho portfólia líniu „fashion”, ukázalo sa to ako veľmi úspešný a vizionársky krok.

Novú éru naštartoval aj zrod vlastného dizajnérskeho a marketingového oddelenia a zastrešenie úplne novým logom. Slovenský výrobca obuvi Vulkan Partizánske, a. s., kúpil českú spoločnosť Novesta Zlín v roku 2010. Značka Novesta, ktorá vznikla v roku 1992, zaujímala na českom trhu významné miesto, čo firma Vulkan využila a rozhodla sa pod týmto názvom ponúkať kvalitnú certifikovanú obuv.

Zhodou okolností odkúpenie značky a spúšťanie novej línie módnej obuvi sa uskutočnilo v približne rovnakom čase. Prvý model, ktorý sa začal vyrábať pod značkou Novesta, bol model s názvom STAR – čo bol redizajn česko-slovenskej športovej klasiky, ktorý bol nepochybne najúspešnejším modelom textilnej obuvi vyrábanej v bývalom Československu.

V súčasnosti je kolekcia značky Novesta rozdelená do troch línií: Fashion, Hobby a Professional. Všetky modely sa vyznačujú špičkovou kvalitou a originalitou, využívajú prírodné materiály ako kaučuk, bavlna, ľan. Pre spokojnosť zákazníkov sa Novesta, a.s. snaží o sústavnú inováciu modelov – hlavne zo zameraním na model STAR, ktorý sa ukázal ako nosný produkt fashion línie.

Dizajn a kvalita produktov Novesty presvedčili nielen na domácej pôde. Viac ako 95 % vyrobenej obuvi končí na zahraničných trhoch vo viac ako 40 krajinách sveta, s najsilnejšími odberateľmi v štátoch Francúzsko, Dánsko, Fínsko. Novesta prostredníctvom premysleného marketingu, strategických krokov a inovácií na poli dizajnu, sa neprestajne snaží udržiavať pozornosť aj slovenských a českých zákazníkov.

Cena za trvalo udržateľný dizajn – neudelená

Prečítajte si stanovisko poroty súťaže:

Porota mala v roku 2015 možnosť udeliť Cenu za trvalo udržateľný dizajn. V súťaži síce boli prihlásené práce spĺňajúce parciálne kritériá pre takéto ocenenie, celkový dojem bol však rozpačitý a rozporuplný. Niekedy vznikol dojem, že rozsiahle podporné texty k jednotlivým výrobkom s nimi vôbec nesúvisia.

Preto sa porota rozhodla cenu neudeliť. Tým samozrejme nechce nikoho znechutiť, je treba akceptovať každého, kto sa odhodlal ísť s „kožou na trh“. Niektoré práce môžu byť určite prínosom napríklad v didaktickej oblasti. Do budúcnosti by mohlo pomôcť, ak by sa podarilo motivovať ekonomicky silné spoločnosti, ktoré by v rámci svojho PR mohli spolufinancovať projekty s týmto zameraním.

V súvislosti s chýbajúcim kandidátom na udelenie Ceny za trvalo udržateľný dizajn vznikla otázka: Je táto nepochybne aktuálna téma marketingovo taká slabá, že spadá do témy utópie?

Prirodzenou ašpiráciou mnohých dizajnérov je zanechať na svete za sebou „stopu“. Už dlhší čas, paradoxne, je známe, že „stopa“, konkrétne ekologická stopa po dizajnérom navrhovaných produktoch by mala byť čo najmenšia. Z dizajnéra, tvorcu túžob vlastniť a používať ním navrhovaný produkt, sa stáva človek zodpovedný za celý životný cyklus výrobku.

Prehnane povedané. Má totiž množstvo spolupáchateľov – nielen on sám roztáča koleso spotreby. V neposlednom rade sú to aj sami zákazníci, ktorí svojou voľbou pri kúpe zdôvodňujú zmysel a oprávnenie existencie daného produktu. Peniaze, za ktoré sa nakupuje je možné „natlačiť“, zdroje, z ktorých sa produkt vyrába, sú však obmedzené.

Vieme, že cena je výsledkom istej rovnováhy medzi dopytom a ponukou. Pozornosť zákazníka je ovplyvňovaná nielen cenou, ale tiež rôznymi marketingovými stratégiami, jednou z nich je aj komunikácia s potenciálnym zákazníkom. Často jednostranná, niekedy zavádzajúca. Preto také časté používanie (a zneužívanie) slov: „eko“, „bio“, „enviro“…, nálepiek z recyklačnými znakmi,  stromami, dúhami atď.

Cena internetového hlasovania

Popular A3, elektrónkový zosilňovač, dizajn Maroš Ďurík, Augustín Zubo
dizajn Maroš Ďurík, Augustín Zubo, Popular A3, elektrónkový zosilňovač (zdroj: SCD)

Popular A3, elektrónkový zosilňovač, dizajn Maroš Ďurík, Augustín Zubo, Popular / Michal Rafaj, výrobca RMC, s. r. o., Nová Dubnica

 

 

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu