Portál NiemanLab zverejňuje na začiatku roka názory najšikovnejších ľudí pohybujúcich sa v prostredí žurnalistiky a digitálnych médií.

Celeste Lecompte, Candis Callison, Mariana Moura Santos, Ole Reissman a mnohí ďalší odborníci na základe svojich skúseností vedia ako sa bude vyvíjať žurnalistika a digitálne média v roku 2019.

„V roku 2019 budú novinárske organizácie prostredníctvom moderných technológii robiť menej chýb a prípadne chyby budú schopné napraviť rýchlejšie a účinnejšie,” pre NiemanLab uviedla Salem Salomon, digitálna žurnalistka pre The Voice of America.

„Ovládať základné dátové zručnosti by malo byť presne také vzrušujúce, ako je možnosť odoslať e-mail alebo telefonovať. Len potom dátový žurnalisti stratia svoj mýtický status, čo umožní, že oblasť dátovej žurnalistiky sa stratí v oblasti žurnalistiky,“ pre NiemanLab uviedol Winny de Jong, dátový žurnalista pre holandského národného vysielateľa NOS.

„Strávili sme tak veľa času navrhovaním citovej odpovede. Teraz je čas na navrhnutie zodpovednosti. Keď sme zdemokratizovali publikačnú činnosť, dali sme ľuďom slobodu na vytvorenie názorov, ktoré nie sú filtrované redaktormi ani inými strážcami štvrtej moci, ktorá je v rukách tlačových a spravodajských médií. V roku 2019 musíme navrhnúť koncepciu pre zodpovednosť,” pre NiemanLab uviedol Rishad Patel, spoluzakladateľ Splice.

„Komunity budú v roku 2019 kľúčovou hodnotou pre redakcie. Redakcie už nebudú vytvárať komunity len preto, že je to pekné. Redakcie sa budú opierať o príležitosť spojiť sa s ľuďmi, ktorí čítajú a zdieľajú ich prácu, aby získali oddané publikum,“ pre NiemanLab uviedla Lauren Katz, senior manažérka pre Vox.

„Neziskové organizácie, verejné médiá a ľudia vyrastajúci v digitálnej dobe dokážu medzi sebou veľmi dobre spolupracovať. Naopak noviny, ktoré stále zamestnávajú veľké množstvo miestnych novinárov po celých Spojených štátoch, nevedia spolupracovať. Myslím, teda dúfam, že toto sa v roku 2019 zmení, pretože z miestnych novín sa dá prostredníctvom spolupráce veľa získať,” pre NiemanLab uviedla Stefanie Murray, riaditeľka the Center for Cooperative Media na Montclair State University.

Podľa Kjerstin Thorson z Michigan State University informačná nerovnosť nie je ničím novým a za jej vynájdete vôbec nezodpovedá spoločnosť Facebook. Nerovný prístup k správam majú tendenciu prehlbovať svojimi rozhodnutiami a výberom technológovia a tvorcovia sociálneho mediálneho obsahu.

Podľa Zuzanny Ziomecka, editorky pre NewsMavens v roku 2019 si vydavatelia uvedomia, že vďaka intenzívnemu zameraniu sa na vývoj produktov zanedbávajú ľudí zo spravodajstva, ktorí najviac prispeli k transformácii ich podnikania.

Podľa Meredith Artley, šéfredaktorky a senior viceprezidentky v CNN Digital Worldwide, v roku 2019 sa novinárske organizácie zamerajú na to, aby vlastné údaje mali vo svojich rukách a sami riadili ich využitie a použitie.

Okrem toho sa zvýši aj úsilie o transparentnosť novinárskych organizácii. No nielen to, novinári sa budú snažiť nadviazať s publikom osobnejšie vzťahy.

Digitálne programovanie a distribúcia bude iná, omnoho zábavnejšia. Keďže sa v roku 2019 budú konať viaceré dôležité voľby, investigatívna žurnalistika, spolu s novými ideami a inovatívnymi prístupmi vytvorí nové momenty v americkej a svetovej histórii.

Rodney Gibbs, produkčný riaditeľ v The Texas Tribune je presvedčený, že v roku 2019 aj naďalej porastie popularita zvukovej žurnalistiky.

Podcasty budú čoraz obľúbenejším formátom pre distribúciu správ a šikovní moderátori či hovorcovia budú „spiacimi obrami“ pre spravodajstvo.

„Dni, keď jedna spravodajská organizácia mala zdroje na to, aby dominovala miestnemu spravodajstvu, sú preč. Preč sú aj dni, keď viaceré spravodajské organizácie museli viesť konkurenčný boj, aby „skórovali“ na tom istom miestnom príbehu. Rok 2019 sa bude niesť v znamení lokálnej spolupráce,“ pre NiemanLab uviedol tím Knight Foundation .

Marie K. Shanahan z University of Connecticut si myslí, že miestne spravodajské organizácie by sa mali stať hnacou silou lepšieho verejného on-line diskurzu.

Svet žurnalistiky a digitálnych médií v roku 2019 prejde mnohými zmenami. Podiel na týchto zmenách budú mať nielen samotné mediálne organizácie, ale aj národné či nadnárodné sily, ktoré neustále tlačia na prísnejšiu zodpovednosť mediálnych a sociálnych organizácii voči dezinformovanosti a tendenčnosti.

- REKLAMA - adv.: