Členovia starej politickej strany v USA GOP (Grand Old Party) pod taktovkou prezidenta Donalda Trumpa opakovane zosmiešňovali denníky The New York Times, Washington Post a CNN. Ako skupina, ale dôverujú mainstreamovým stránkam, ktoré sú ešte horšie ako stránky s falošnými správami alebo dokonca priveľmi sympatizujú s takými stránkami ako sú Breitbart a InfoWars.

Tieto výsledky vyplynuli zo štúdie Yale University, ktorá priamo odzrkadľovala metodiku, ktorú používa Facebook na identifikáciu „dôveryhodných“ lokalít. Informáciu zverejnil politico.com.

Podobný nejasný pohľad ako majú republikáni, majú aj demokrati na spravodajský web Fox News, no stále ho hodnotia dôveryhodnejšie ako väčšinu falošných a extrémne prívrženeckých stránok.

Štúdia Yale University, ktorej autormi sú David Rand a Gordon Pennycook naznačuje spôsob akým Facebook realizuje svoje vlastné prieskumy, ktorých cieľom je pomôcť masívnej sociálnej sieti zviditeľniť svoje vlastné spravodajské kanály a hlavné mediálne organizácie, aby mohli získať podporu proti falošným a vysoko prívrženeckým webovým stránkam.

Zistenia dvoch psychológov naznačujú, že spoločnosť Facebook mohla vyvinúť vysoko efektívny nástroj na odstránenie falošného alebo zámerne zavádzajúceho obsahu. K tomu, aby mohli s istotou povedať ako Facebook používa tento nástroj, majú, ale málo informácií. Na základe verejne dostupných informačných zdrojov vo svojej štúdií uvádzajú, že spoločnosť Facebook môže mať v tomto smere nesprávny prístup.

V polovici januára 2018 generálny riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg oznámil na sociálnej sieti, že v rámci zvýšenia kvality zdrojov príspevkov, ktoré sa zobrazujú v informačnom kanáli news feed, sa bude sociálna sieť používateľov pýtať na ich názor o dôveryhodnosti rôznych spravodajských smerov.

Ide napríklad o jednoduchú otázku v podobe „Poznáte nasledujúce webové stránky? a potom by nasledovala otázka „Ako veľa dôverujete každej z týchto domén? Na výber by bolo päť možností, od úplne až po vôbec.

Podľa autorov štúdie problém spočíva v tom, že spoločnosť Facebook bude započítať hodnotenia dôvery používateľov len na stránkach, o ktorých povedali, že o nich počuli.

Jednoducho povedané, ak bude odpoveď na prvú otázku, teda či pozná webovú stránku záporná, k ďalšej otázke sa používateľ nedostane. Tento spôsob opytovania nie je príliš dobrý, pretože falošná informácia je často distribuovaná na stránkach, ktoré nie sú až také známe. Znamená to teda, že ak používateľ stránku nepozná, môže to byť signál, že nie je dôveryhodná.

Psychológovia Rand a Pennycook vo svojej štúdii požiadali viac ako tisíc ľudí, aby posúdili dôveryhodnosť 60-tich spravodajských stránok, z toho 20 mainstreamových, 20 extrémne prívrženeckých ako napríklad Breitbart, InfoWars a Daily Kos a 20 stránok s falošnými správami.

Sú to webové stránky, ktoré vo svojich prieskumoch využíva aj spoločnosť Facebook. Štúdia, ktorá ešte nie je recenzovaná, bola vykonaná prostredníctvom spoločnosti Amazon Mechanical Turk, ktorá je často využívaná na vykonávanie akademických prieskumov.

Z výsledkov štúdie vyplynulo, že hodnotenia dôveryhodnosti falošných a extrémne prívrženeckých stránok boli výrazne nižšie ako mali mainstreamové webové stránky, samozrejme, pokiaľ boli zahrnuté všetky hodnotenia dôvery, bez ohľadu na to, či respondent o stránke počul alebo nie.

Naopak, keď sa počítali iba hodnotenia tých, ktorí poznali webové stránky, 30% mainstreamových webových stránok ako Salon, The Guardian, Fox News, POLITICO, Huffington Post a Newsweek mali nižšie skóre dôveryhodnosti než falošné spravodajské weby ako napríklad news4ktla.com.

Ak Facebook naozaj bude robiť opytovanie takýmto spôsobom, je to zlé.

Hovorca na Facebooku spochybnil záver psychológov vyplývajúci zo štúdie.

„Ľudia môžu dôverovať zdroju, iba ak ho poznajú. Urobiť alternatívu by vytvorilo možnosť, že daný zdroj získa väčšiu distribúciu kvôli tomu, že má dôveru, hoci ľudia, ktorí mu ju dali, nepoznajú tento zdroj,“ pre politico.com povedal hovorca Facebooku.

Spoločnosť Facebook prezradila len veľmi málo informácií o tom, ako plánuje používať informácie z prieskumu, hoci hovorca pre politico.com objasnil, že jeho cieľom nie je uprednostňovať jeden dôveryhodný zdroj nad druhým.

Napríklad, ak používatelia odpovedia, že The New York Times je dôveryhodnejší ako The Washington Post, to neznamená, že The New Times sa objaví v informačných kanáloch používateľov častejšie. V celej tejto problematike, ide o odstránenie zlých zdrojov.

Jeden z psychológov priznáva, že nie je možné presne vedieť, ako spoločnosť Facebook používa informácie z prieskumov. Aj preto existuje možnosť, že spoločnosť zvažuje odpovede tak, aby pomocou nich efektívnejšie oddelila dobré webové stránky od tých, ktoré zverejňujú falošné správy.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu