Tretí hybridný model novej triedy S, S 500 PLUG-IN HYBRID, posúva vyššie latku hospodárnosti, komfortu pohonu a komfortu klímy. S emisiou 69 g CO2 na jeden kilometer (3 litre/100 km) dosiahla trieda S hodnotu spotreby, aká bola pre luxusný sedan ešte pred niekoľkými rokmi nepredstaviteľná. Elektropohon s výkonom 80 kW s externe nabíjateľným akumulátorom umožňuje jazdu bez emisií s jazdným dosahom približne 30 km. Tento pohon je kombinovaný novým 3,0 litrovým preplňovaným motorom V6. Značka Mercedes-Benz predstaví S 500 PLUG-IN HYBRID na výstave IAA vo Frankfurte. Na trh bude uvedený nasledujúci rok.

S 400 HYBRID mal v roku 2009 prvý sériový hybridný pohon s lítiovo-iónovým akumulátorom. Novou triedou S rozširuje značka Mercedes-Benz ponuku hybridov v tomto modelovom rade na tri modely: S 400 HYBRID, S 300 BlueTEC HYBRID a S 500 PLUG-IN HYBRID. Všetky hybridné pohony druhej generácie sa vyznačujú dokonalou integráciou do hnacieho ústrojenstva. Spaľovací motor možno kompletne odpojiť od elektromotora. Medzi ich ďalšie vlastnosti patria rekuperačný brzdový systém druhej generácie a predvídavý systém manažmentu energie Intelligent HYBRID.

„Modelom S 500 PLUG-IN HYBRID kladie značka Mercedes-Benz na základe našej modulárnej hybridnej stavebnice ďalší míľnik na ceste k mobilite bez emisií,“ vysvetľuje Prof. Dr. Thomas Weber, člen predstavenstva koncernu Daimler zodpovedný za výskum koncernu a vedúci vývoja divízie Mercedes-Benz Cars. „Trieda S tak bude pravým trojlitrovým autom s veľkou ponukou miesta a vynikajúcim komfortom pohonu.“

Novy Mercedes-Benz S-plug-in hybrid-obr.2

Zatiaľ čo akumulátory modelov S 400 HYBRID a S 300 BlueTEC HYBRID ako sebestačných hybridov sa dobíjajú počas brzdenia brzdou alebo motorom, alebo ich nabíja spaľovací motor, nový vysokonapäťový lítiovo-iónový akumulátor s desaťnásobne vyšším obsahom energie v S 500 PLUG-IN HYBRID možno nabíjať externe cez nabíjaciu zásuvku vpravo v zadnom nárazníku. Pomocou elektromotora (80 kW/340 Nm) možno triedu S poháňať čisto elektricky až do vzdialenosti približne 30 kilometrov.

Stlačením tlačidla si možno vybrať niektorý zo štyroch hybridných režimov prevádzky:
• HYBRID
• E-MODUS: čisto elektrická jazda
• E-SAVE: vozidlo udržiava naplno nabitý akumulátor,
aby neskôr mohlo jazdiť čisto elektricky
• CHARGE: akumulátor je nabíjaný počas jazdy.

V aktuálnych podmienkach certifikačného predpisu trieda S ako full hybrid produkuje emisie 69 g CO2 na jeden kilometer. So spotrebou v prepočte 3 litre na 100 kilometrov dosiahla trieda S hodnotu spotreby, aká bola pre luxusný sedan ešte pred niekoľkými rokmi nepredstaviteľná. Tieto rekordné hodnoty dosahuje bez kompromisov na úkor výkonu, cestovného komfortu alebo jazdného dosahu a prostredníctvom funkcií predklimatizácie ponúka vysoký klimatický komfort.

 

Najdôležitejšie parametre S 500 PLUG-IN HYBRID:

• výkon 245 kW zo spaľovacieho motora plus 80 kW z elektromotora a krútiaci moment 480 Nm zo spaľovacieho motora plus 340 Nm z elektromotora
• celková emisia / spotreba (NEFZ) 69 g CO2/km / 3,0 l/100 km
• jazdný dosah v elektrickom režime jazdy približne 30 km
• maximálna rýchlosť 250 km/h, z 0 na 100 km/h za 5,5 s
• Intelligent HYBRID: predvídavý systém manažmentu energie
s optimálnym využitím spätného získavania energie pri spomaľovaní
• individualizácia vďaka kombinácii jazdných programov a štyroch režimov hybridnej prevádzky – HYBRID, E-MODUS, E-SAVE a CHARGE.
• haptický akceleračný pedál na suverénnu kontrolu nad vozidlom: tlakový bod na plynovom pedále poskytuje informáciu o okamihu zapnutia spaľovacieho motora a pomáha pri dávkovaní výkonu pohonu.
• rýchle nabitie vysokonapäťového trakčného akumulátora z externého zdroja
• predklimatizácia vnútra vozidla

Intelligent HYBRID: predvídavý systém manažmentu energie

Hybridné triedy S druhej generácie sú vybavené predvídavým systémom manažmentu energie a zlepšujú tak energetickú hospodárnosť. Prevádzková stratégia hybridného pohonu zohľadňuje nielen aktuálny stav jazdy a požiadavky vodiča, zároveň zohľadňuje očakávaný priebeh trasy (úseky stúpania a klesania, zákruty alebo obmedzenia rýchlosti) na vzdialenosť najbližších osem kilometrov.
Systém Intelligent HYBRID používa navigačné údaje systému COMAND Online na riadenie nabíjania a vybíjania vysokonapäťového akumulátora. Systém napríklad pred očakávanou jazdou dolu kopcom využije energiu akumulátora na pohon, aby sa v úseku klesania opäť dobila rekuperáciou.

Rekuperačný brzdový systém: elektromotor ako generátor

Najväčší potenciál zníženia spotreby v prípade hybridného pohonu ukrýva maximalizácia spätného zisku energie vo fázach brzdenia motorom a fázach brzdenia prevádzkovou brzdou. Pri zošliapnutí brzdového pedála vozidlo najskôr spomaľuje elektromotor, nie kotúčová brzda. V novej triede S je prvý raz použitý systém brzdenia s rekuperáciou (RBS) druhej generácie. Systém zaručuje prepínanie medzi bežným mechanickým brzdením a elektrickým brzdným výkonom elektromotora v režime generátora, ktoré vodič vôbec nepostrehne.

Požiadavka vodiča na brzdenie je snímaná pomocou snímača dráhy brzdového pedála. Spomalenie je nezávislé od jazdného stavu a je rozdelené na brzdný moment rekuperácie a brzdný moment realizovaný brzdou kolesa. Brzdný tlak na zadnej náprave reguluje systém RBS v závislosti od aktuálneho rekuperačného potenciálu hnacieho mechanizmu.

Navyše, počas všetkých fáz brzdenia motorom sa vypína spaľovací motor a jeho vlečný moment počas jazdy zotrvačnosťou je nahradený elektromotorom, ktorý brzdí rekuperáciou. Bez stlačenia brzdového pedálu sa však nevyvinie žiaden ďalší moment spomalenia, určený na dobitie akumulátora, vozidlo tak stále má možnosť „plachtiť“. Spaľovací motor má slúžiť na nabíjanie akumulátora čo najmenej, a keď už, tak iba počas vhodných, čo najefektívnejších prevádzkových bodov.

Hybridný priekopník v luxusnej triede

Už v roku 2009 debutoval hybrid z dielne Mercedes-Benz ako prvý sériový hybridný pohon s lítiovo-iónovým akumulátorom na svete: S 400 HYBRID bol dlhý čas najúspornejším luxusným sedanom so zážihovým motorom. A najúspornejší hybrid vo svojom segmente: približne 20 000 záujemcov na celom svete sa rozhodlo pre kúpu S 400 HYBRID.

Novou triedou S značka Mercedes-Benz pokračuje vo svojej komplexnej hybridnej ofenzíve. V modeloch S 400 HYBRID a S 300 BlueTEC HYBRID budú v prvom roku novej triedy S na výber už dva hybridy:

• Nový S 400 HYBRID spotrebuje v (kombinovanom) cykle NEFZ iba 6,3 litra na 100 kilometrov. V porovnaní s predchodcom je to zníženie o 20 percent. Hodnota emisí CO2 147 gramov na kilometer predstavuje v tomto automobilovom segmente opäť nový rekord. Tieto vynikajúce hodnoty sú spojené so suverénnym potenciálom výkonu: benzínový motor vyvinie výkon 225 kW (306 k) – k tomu sa pridáva ešte 20 kW (27 k) z elektromotora. Krútiaci moment predstavuje 370 Nm zo spaľovacieho motora plus 250 Nm z elektromotora.
• Na S 300 BlueTEC HYBRID kombinuje značka Mercedes-Benz 2,2-litrový štvorvalcový dieselový motor s výkonom 150 kW (204 k) a hybridný modul s výkonom 20 kW (27 k) a s vysokým krútiacim momentom. Maximálny krútiaci moment spaľovacieho motora 500 Nm sa dopĺňa o maximálny krútiaci moment 250 Nm elektromotora.

S 300 BlueTEC HYBRID má v kombinovanom jazdnom cykle spotrebu iba 4,4 litra na 100 km (CO2: 115 g/km) a spĺňa kritériá triedy energetickej úspornosti A+. Značka Mercedes-Benz tak v priebehu desiatich rokov znížila spotrebu v triede výkonu 150 kW takmer na polovicu.

 

Iľja Majda

Zdroj: Mercedes-Benz/Daimler

REKLAMAadv.: