Ilustračná foto: pixabay.com

OECD je presvedčená, že vzdelávanie detí na tému falošné správy a ich hrozby, môže odvrátiť ich smerovanie k tomu, aby sa z nich stali extrémisti.

OECD (Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj) plánuje do svojich globálnych testov „globálne kompetencie“ pridať novú kategóriu, na základe ktorej bude možné posudzovať schopnosť mladých ľudí kriticky vyhodnocovať informácie, ktoré sa šíria po sociálnych médiách, ale aj odhaľovať medzi nimi podozrivé tvrdenia. O tomto zámere OECD informoval The Telegraph.

Tieto zmeny v globálnom teste OECD budú zamerané na prevenciu študentov voči tzv. vymývaniu mozgu a navodenie slepej dôvery napríklad v to, že musia ísť do Sýrie a bojovať za Islamský štát.

Andreas Schleicher, riaditeľ pre vzdelávanie a zručností pre The Telegraph naznačil, že sociálne média vytvárajú akúsi „hlasovú komoru“, kde užívatelia počujú len stanoviská podobné ich vlastným.

Schleicher tvrdí, že školy môžu zohrávať kľúčovú úlohu v tom, aby deti a mládež mali šancu prediskutovať rôzne názory, myšlienky, aby sa na veci vedeli pozrieť aj z inej perspektívy.

Problém spájania ľudí rovnakých názorov je úzko spojený so sociálnymi médiami, ktoré vďaka algoritmom spájajú podobne zmýšľajúcich ľudí, čo sa ukazuje ako nie príliš dobrá vec. Sociálne médiá by mali skôr vytvárať priestor pre rôznorodú diskusiu.

OECD už čoskoro oznámi podrobnejšie plány akým spôsobom chce testovať postoje mladých ľudí k riešeniu globálnych problémov, rozdielnych kultúr, ich analytické a kritické postoje a schopnosti komunikovať s ostatnými.

„Rozlíšiť medzi tým, čo je pravda a čo nie je, je v dnešnej dobe rozhodujúca zručnosť. Školy môžu v tejto veci urobiť veľa, môžu posilniť kognitívne schopnosti žiakov v analýze a odhaľovaní významu kultúrnych odlišností a podobne dôležitých vecí,“ vyjadril sa pre The Telegraph Andreas Schleicher.

Z informácii OECD je zrejmé, že výučba týmto zručnostiam by nemala fungovať ako samostatný predmet, ale učitelia by tie schopnosti v rozlišovaní pravdy a lži mali u svojich žiakov rozvíjať na každom predmete, od histórie až po vedu.

Nové testovanie v rámci testov „globálne kompetencie“ sa bude robiť u detí vo veku 15 rokov po celom svete a budú súčasťou testov čítania, matematiky a vedy, ktoré sa robia každé tri roky.

Výsledky tohto testovania a rebríček, v ktorom je asi 70 krajín a ekonomík sú pre mnoho vlád po celom svete považované za veľmi dôležité.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu