foto: pixabay.com

Českí analytici zistili, že Kremľom kontrolované ruské média používajú vyjadrenia vysokopostavených európskych predstaviteľov, ktoré sú orientované protieurópsky a protizápadne, na legimitizáciu Putinovho režimu.

Informáciu o zisteniach českých analytikov z firmy Semantic Visions, ktorá ma sídlo v Prahe priniesol Index.

Českí analytici prišli po prešetrení 22 tisíc „rusky hovoriacich“ on-line zdrojov so zaujímavým zistením. Moskovská propaganda sa začala už dva roky pred vojenskou intervenciou v prípade Ukrajiny a v prípade Sýrie to bolo štyri týždne vopred. Najprv prišli novinári, potom tanky a bomby.

Od roku 2010 ruská armáda a jej vojenská spravodajská služba začali dominantne kontrolovať ruskú propagandu. Znamená to, že všetko čo je publikované v 90% na štáte závislých médií, je časťou Ruskej federatívnej vojenskej stratégie.

Pred vzostupom svojej moci, bol Viktor Orbán známy svojim protikomunistickým postojom počas prechodu na demokratický systém, ale aj silnou kritikou voči Rusku.

Zlom nastal v novembri 2009, keď Orbán cestoval do Petrohradu, aby sa zúčastnil kongresu Jednotného Ruska, kde absolvoval 15-minútový neformálny rozhovor s Putinom. Predmetom rokovania mal byť bývalý maďarský veľvyslanec v Moskve, Ernő Keskeny.

Čo sa stalo v priebehu diskusie doposiaľ nikto nevie, ale protiruský postoj Viktora Orbána a politickej strany Fidesz sa od tohto okamihu akoby vyparil.

Po svojom návrate z Petrohradu, na maďarskom verejnom spravodajskom kanáli MTV v relácii s názvom Dnes ráno (Ma reggeli), ktorá sa vysielala 25. novembra 2009, Orbán prakticky „predal“ rekonštrukciu jadrovej elektrárne Paks Rusom, s vysvetlením, že sa jedná o ruský typ zariadenia, čo znamená, že ju nemožno rekonštruovať bez Rusov, nemožno ich z toho vynechať, aj keď by Maďarsko chcelo postaviť novú.

Toto všetko bolo vyslovené roky predtým, než bol tento tender zverejnený, v skutočnosti ešte pred volebným víťazstvom Orbána v roku 2010.

Pozitívny postoj voči Rusku alebo prinajmenšom silne pragmatický postoj a opatrenia Orbánovej druhej a tretej vlády, sú dobre zdokumentované. Ako Orbán a jeho strana Fidesz a ich mediálne impérium zmýšľajú o Rusku je do značnej miery všeobecne známe, dá sa pochybovať iba o motívoch.

Najskôr novinári, potom tanky a bomby

Semantic Visions je spoločnosť sídliaca v Prahe, ktorá sa zaoberá posudzovaním rizík. Spoločnosť pracuje pre súkromné firmy, neziskové organizácie ako aj české štátne inštitúcie. Pre svojich klientov spracovávajú veľké objemy dát, ktoré analyzujú pomocou Open Source Intelligence (OSINT), na základe výsledkov sa následne snažia identifikovať trendy alebo rizikové faktory.

Výskum Semantic Visions zahŕňala viac ako 400 tisíc on-line zdrojov, z ktorých 22 tisíc predstavovali ruské zdroje. Množstvo vykonaných analýz, nepochybne dokazuje spojenie medzi ruskou propagandou a akciami ruskej armády.

Zemán, Orbán, Fico: Trójske kone Moskvy

Semantic Visions and European Values Think-Tank zmapovali akým spôsobom a ako často sú významní európski politici spomínaní v ruskej propagande. V období medzi 20. januárom 2014 a 15. májom 2016, analyzovali 59,983,045 dokumentov (články) z 22,463 rusky hovoriacich zdrojov.

Cieľom ruskej propagandy je využívať výroky niektorých európskych politikov na legitimovanie svojho vlastného autoritatívneho režimu, propagácia takýmto spôsobom slúži aj na podporu ruských bezpečnostných záujmov.

Veľká dátová analýza ruského mediálneho priestoru od Semantic Visions bez pochýb preukázala, že okrem českého prezidenta Zemana aj maďarský premiér Viktor Orbán a slovenský premiér Robert Fico sú v tejto „hre“ tiež široko zastúpení.

Orbán je obľúbencom Kremľa

V jednej z analýz sa Semantic Vision zaoberali skúmaním v súčasnosti úradujúcich hláv vlád V4, čiže v Poľsku, v Česku, na Slovensku a v Maďarsku a ich využívaním v rusky hovoriacich médiách. Maďarsko je jednoznačne krajinou, ktorú Putin navštívil najčastejšie, v otázke bilaterálnych rozhovorov navštívil Putin Budapešť v roku 2006, 2015 a 2016.

V Českej republike nebol Putin od roku 2006, v Bratislave bol raz a to v roku 2005 a v tom istom roku navštívil prvý a zatiaľ jediný raz aj Poľsko.

Výsledky výskumu poukazujú na fakt, že Orbán hral kľúčovú rolu v ruskej propagande už v roku 2014 počas ukrajinskej krízy, potom tam boli dve ďalšie veľké udalosti, konkrétne Putinova návšteva Budapešti vo februári 2015 a druhá návšteva počas utečeneckej krízy v septembri 2015, ktoré mali významnú úlohu v ruskej propagande.

Semantic Visions skúmal pozornosť venovanú premiérom V4 s ohľadom na rad rôznych tém vo vzájomnom porovnaní s ruským mediálnym priestorom. Ide o témy ako energia, krajná pravica, migrácia a kríza na Ukrajine. Niekto by si mohol myslieť, že Orbán je nadmerne zastúpený v ruských médiách kvôli migrácii a utečeneckej kríze, ale z výsledkov oddelenej analýzy je zrejmé, že s výnimkou jedného problému (krajná pravica) je na čele každej témy spomedzi premiérov krajín V4.

Aj maďarské inštitúcie vypracovali viaceré analýzy a priniesli vlastný pohľad na súčasný problém súvisiaci s ruskou propagandou a ich krajinou

Maďarské ministerstvo zahraničných vecí, KKM a inštitút pre zahraničné veci a obchod skúmali v nedávnej štúdii, zverejnenej v januári, ako bolo Maďarsko predstavované v ruských a ukrajinských médiách v minulom roku.

Záver analýzy je krištáľovo čistý, ruská propaganda nenapadá Maďarsko, ale používa krajinu v boji proti hodnotám EÚ a hodnotám západných krajín a navyše sa snaží vytvárať napätie v regióne s využitím tém spojených s Maďarmi.

Zo záveru maďarskej analýzy je zrejmé, že maďarský národ je pre ruské publikum súčasťou protieurópskej propagandy/NATO.

Okrem toho, maďarské analýza hovorí, že manipulácia s Maďarskom nie je prevládajúca, iba 7-8% z článkov sú naklonené k jednej strane, čiže na takomto základe nemožno situáciu vyhodnotiť ako informačný útok proti Maďarsku.

Maďarsko je v menšom záujme ruskej zahraničnej politiky v porovnaní s Poľskom a Rumunskom. V príbehoch určených pre západné publika je Maďarsko používané na útok na západné politické a kultúrne hodnoty.

Obyvatelia iných krajín v maďarskom regióne veľmi často píšu o témach týkajúcich sa Maďarska, ktoré podnecujú nenávisť a zvyšujú neistotu, viac ako 20% z článkov o Maďarsku sú nevyvážené, naklonené len k jednej strane. V tejto oblasti možno hovoriť o hroziacej informačnej vojne.

Informačné útoky smerované na Maďarsko, sú zamerané na malé množstvo bežne známych tém, môžu byť typizované, čo znamená, že je možné ich predvídať a tak je možné naplánovať obranu proti nim.

V regióne Maďarska existujú národy a verejnosť oveľa vážnejšie ovplyvnené informačnom útokom, z tohto dôvodu je vo všeobecnom záujme, spoločne zlepšiť regionálne spojenectvo proti tomuto fenoménu.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu