Po viacerých kritikách zo strany verejnosti aj zodpovedných medzinárodných, či národných orgánov sa spoločnosť Facebook rozhodla zmeniť svoje poslanie. Tento krok, ale nemusí mať výsledný efekt, aký očakáva.

Cieľom najväčšej sociálnej siete je vytvoriť pre 2,2-miliardy používateľov komunitu, ktorá ich bude bližšie spájať, napríklad aj prostredníctvom pasívnejšej konzumácie obsahu a väčšieho dôrazu na „zmysluplné“ spoločenské interakcie s priateľmi a rodinou.

Podľa novej štúdie od výskumnej spoločnosti Ypulse, môže fakt, že mladí ľudia budú vo veľkej miere obmedzení na pozeranie príspevkov od rodiny a rodinných príslušníkov viesť k tomu, že sa budú cítiť horšie a sklesnutejšie.

V prieskume, ktorý sa uskutočnil koncom februára 2018, sa realizátori pýtali 2100 ľudí v USA vo veku 13 až 35 rokov na to, ako sa cítia po návšteve a využití obľúbených sociálnych platforiem vrátane Netflix, YouTube, Reddit, Instagram, Twitter, Facebook, Spotify, Pinterest a Snapchat. Informáciu o výsledkoch štúdie zverejnil wired.com.

Zo štúdie vyplynulo, že čím viac „sociálnych“ prvkov má služba, tým je pravdepodobnejšie, že je pre používateľov depresívnejšia.

Na druhej strane, ak sa služba zameriava na zábavu a objavovanie, tým šťastnejší sú jej používatelia.

„Zábavné platformy poskytujú používateľom viac šťastia, okamžite zvyšujú náladu a menia konverzáciu, zatiaľ čo platformy, ktoré sú zamerané na sebaidentitu a osobnú značku, nie sú v tejto aréne víťazné,“ pre wired.com uviedla Jillian Kramer, viceprezidentka pre výskum na Ypulse.

Väčšina používateľov v prieskume uviedla, že potom ako strávili určitý čas na platformách zameraných iba na zábavu, vrátane Spotify a Netflix, ich pocity a nálada sa zlepšili.

Asi polovica používateľov sa cítila pocitovo lepšie po tom, čo strávili čas na stránkach, ktoré sa vo veľkej miere zameriavajú na profesionálny obsah, ako napríklad Pinterest a YouTube.

Menej ako polovica používateľov uviedla, že pociťovali zlepšenie nálady po návšteve sociálnych médií, vrátane Snapchat a Instagram, Reddit, Twitter a Tumblr.

Spoločnosť Facebook dopadla v prieskume najhoršie, pretože len 29% respondentov uviedlo, že cítilo zlepšenie nálady po interakcii na tejto platforme a 16% používateľov dokonca uviedlo, že sa po strávení určitého času na Facebooku cítili menej šťastní.

Výsledný pocit ľudí po tom, ako strávia čas na sociálnych platformách sa odzrkadľuje aj v tom, či si myslia, že čas strávený na danej platforme je dobre strávený alebo naopak premárnený.

Iba 1% používateľov platformy Spotify a 9% používateľov platformy Netflix si myslí, že čas strávený na týchto platformách je strata času a naopak väčšina zastáva opačný názor.

Pre sociálnu sieť Facebook nedopadli výsledky prieskumu príliš pozitívne. Podľa prieskumu 23% používateľov tejto platformy uviedlo, že čas strávený na platforme považujú za efektívne strávený čas, no 31% uviedlo, že čas strávený na Facebooku je strata času.

Spoločnosť Facebook podľa výsledkov prieskumu stráca aj na dynamike. Až 29% respondentov uviedlo, že v tomto roku na platforme trávi omnoho menej času.

Lepšie výsledky v počte návštevnosti a dĺžke stráveného času dosahuje dcérska platforma Instagram spoločnosti Facebook. No, čo sa týka pocitových vnemov, výsledky až také potešiteľné nie sú.

Po návšteve a strávení času na Instagrame pociťuje až 23% opýtaných používateľov depresiu, 20% pociťuje úzkosť a 24% pociťujú osamelosť.

Používatelia majú zo všetkých tých ľudí, ktorí zverejňujú svoje zážitky z cestovania, či z pracovných ciest, pocit, že ich život je v porovnaní s ich životom úplne bezvýznamný.

Výskumná spoločnosť Ypulse dospela prostredníctvom štúdie k záveru, že používatelia sú priťahovaní k platformám, ktoré im pomáhajú uvoľniť sa.

Ľudia sú šťastní, keď pasívne konzumujú zábavný obsah a naopak menej šťastní pri pohľade na osobný obsah od priateľov a rodiny.

Podľa štúdie Ypulse, snaha sociálnej siete Facebook o inovácie, ktoré povedú k tomu, že používatelia strávia na platforme svoj čas efektívnejšie, nemusí byť úspešná.

Facebook chce na svojej platforme viac zmysluplnej interakcie medzi priateľmi a rodinou, ale z výsledkov štúdie vyplýva, že takýto obsah je pre používateľov stresujúci.

ilustračná foto titulka: pixabay.com