Porota vybrala 5. mája tie najlepšie práce, ktoré postúpia do finále. Tento rok súťažia v dvoch kategóriách – Cyber a Print. V kategórii Print postúpilo 10 najlepších prác z prihlásených 55 a v kategórií Cyber postúpilo 8 najlepších prác z prihlásených 29. Víťazi Young Lions budú vyhlásení počas slávnostného udeľovania cien súťaže Zlatý klinec v piatok 10. júna 2016 o 20.00 hod v bratislavskom Istropolise. Víťazný tím pocestuje do Cannes na festival reklamy Cannes Lions.

Zadanie znelo – vytvoriť kampaň určenú mladým ľuďom, vďaka ktorej sa môžu poučit z histórie a budú sa vyvarovať extrémizmu, propagovaniu neslobody a nespravodlivosti.

Pozrite si shortlisty:

Shortlisty kategórie PRINT

Soňa Podstupková, Barbora Rozložníková | Learn from bad history:

print-learn-from-bad-history-sona-podstupkova-barbora-rozloznikova

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov (zdroj: KRAS):

„Máme opakovať chyby, ktoré robili naši predkovia znova a znova? Dokonca aj keď sme videli, kam vedú a koľko životov bolo zničených nenávisťou? Budeme pokračovať v rovnakých šľapajach?

Touto grafikou chceme primäť mladých ľudí premýšľať o dôsledkoch ich podpory a zdieľania nenávisti proti skupine ľudí“.

Mária Hadzimová, Filip Lichtneker | Vyskoč z idúceho vlaku:

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Sociálne siete sú dnes plné nenávistných komentárov, v ktorých mladí ľudia používajú slovník z minulosti pri vyjadrovaní sa k súčasným témam ako utečenci, voľby, LGBTI, Rómovia a pod., pričom najčastejšie sa v nich objavujú frázy charakteristické pre holokaust. Vizuál prepája súčasnosť s históriou a využíva reálne neupravené komentáre ľudí vytiahnuté z diskusií na internete. Headline printu symbolizuje na jednej strane cestu, kam až nás takéto extrémistické správanie môže doviezť a jednak upozorňuje na dôležitosť budovania vlastných názorov založených na vedomostiach a nie na bezhlavom nasledovaní názorov iných ľudí. Chceme, aby si mladí uvedomili, kam to až môže smerovať a vystúpili z idúceho vlaku skôr než bude neskoro. Printy v podobe plagátu a špeciálnej skladačky umiestnime na stredné školy, do vlakov a MHD.“

Mima Balčáková, Dorotka Budziňáková | Fashion collection:

print-fashion-collection-mima-balcakova-dorotka-budzinakova

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Nenechajme históriu, aby sa opakovala. Vyrobili sme špeciálne módne kolekcie printov pre mladých ľudí pre spojenie historických udalostí v súčasnom kontexte.“

Lenka Palečková, Jozef Kyselica | THE END:

print-the-end-lenka-paleckova-jozef-kyselica-1
zdroj: KRAS
print-the-end-lenka-paleckova-jozef-kyselica-2
zdroj: KRAS

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Mladí ľudia majú tendenciu vyberať si nesprávne vzory a nasledovať ľudí s pomýlenými názormi. Extrémisti majú túto hranicu kritického myslenia posunutú ešte o pár úrovní nižšie. Vytiahli sme príklad z histórie, ktorý by mal byť varovním pred následkami ich činov a rozhodnutí. Ich pseudo-legenda je vrah a priniesol skazu sebe aj svojim nasledovateľom, nehovoriac o zvyšku sveta…

Vo vizuále sme použili nacistické farby, novogotické písmo a kľúčového predstaviteľa, Adolfa Hitlera. Idea je použiteľná s rôznymi „osobnosťami“, preto prikladáme ešte jednu verziu so známym slovenským extrémistom – Jozefom Tisom.“

Jaroslav Vígh, Jakub Gerhardt | Make Extremism Disappear:

zdroj: KRAS
zdroj: KRAS

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Problém: Ako mladým atraktívne povedať, že vzdelanie je kľúčom k tomu, aby sa extrémizmus zo spoločnosti nadobro vytratil, a že je nesmierne dôležité, aby boli voči jeho znakom a prejavom pozorní?

Idea: Ukážeme silu vzdelania a pozorného vnímania jednoduchým očným klamom. Stačí sa len zahľadieť na 5 sekúnd na ikonu knihy a stanete sa svedkom toho, že dobré vzdelanie a pozorné vnímanie dokáže odstrániť fašizmus, komunizmus i kotlebizmus zo spoločnosti.

Pozor: Pri nízkej kvalite tlače alebo projektoru očný klam nemusí fungovať.“

Michal Moravec, Ida Birova | NEVER HAPPY:

print-never-happy-michal-moravec-ida-birova
zdroj: KRAS

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Chceme ukázať mladým ľuďom, že byť radikálny znamená, mať veľmi smutný život.“

Martin Krafčík, Jakub Kuvik | Once Again / Odznova:

print-once-again-odznova-martin-krafcik-jakub-kuvik
zdroj: KRAS

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„V minulých režimoch mnohým zmizli kamaráti zo dňa na deň. Zo Slovenska bolo počas 2. svetovej vojny deportovaných vyše 160 000 občanov. Nedovoľme, aby sa história opakovala.“

Michal Roháček, Marek Sivy | Druhá strana:

print-druha-strana-michal-rohacek-marek-sivy-1a
zdroj: KRAS

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Inšpirovali sme sa skutočnými názormi mladých ľudí, ktorí si neuvedomujú hrozbu extrémizmu. V sérii printov im ukazujeme druhú stranu toho, čo si želajú.“

Michal Kopriva, Dominika Múdra | Buďme menejcenní:

print-budme-menejcenni-michal-kopriva-dominika-mudra-1
zdroj: KRAS

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Extrémistické názory v spoločnosti nevznikajú nikdy zo dňa na deň. Vždy ide o postupný nástup a vývoj týchto názorov. Pri ich samotnom zárodku vyzerajú neškodne, no hnané do extrému nenávisťou predstavujú v spoločnosti riziko. Náš návrh poukazuje práve na túto neschopnosť ľudí identifikovať nárast extrémistickej rétoriky v spoločnosti a následne sa voči nej vyhraniť. Koncept sa zameriava na porovnávanie minulosti na príklade nacistického Nemecka a súčasného diania na slovenskej politickej scéne. V printe sme využili zrkadlovú vizualizáciu, ktorá má našej cieľovej skupine evokovať a v mysli načrtať podobnosť výrokov Adolfa Hitlera s výrokmi súčasných popredných slovenských politikov. Využívame gradient princíp, ktorý spolu so zväčšujúcim sa písmom akcentujú nástup extrémizmu a dramatizujú vývoj udalostí. S rastúcou intenzitou farby a veľkosťou písma sa stupňuje aj sila výrokov. Zámerom je jasne ukázať prijímateľovi nášho printu kam až neidentifikované šírenie nenávisti v spoločnosti môže zájsť.“

Martin Štraus, Ľubomír Bercel | #sizabil:

print-sizabil-martin-straus-lubomir-bercel-1
zdroj: KRAS
print-sizabil-martin-straus-lubomir-bercel-2
zdroj: KRAS

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Boj proti systému a autoritám je u teenagerov považované za cool vec. Keď teenager povie super hlášku, alebo spraví niečo cool, parťáci mu povedia „Si zabil“. Zdá sa, že podporovať nacistov alebo komunistov je teraz cool, no práve vtedy naberajú slová „Si zabil“ úplne iný význam.

Headline je vo forme hashtagu, aby sa kampaň dala pohodlne preklopiť do online priestoru.“

 

Shortlisty kategórie CYBER

Zuzana Tvarošková, Maru Mitlíková | Takto sa učí dejepis v roku 2016:

cyber-takto-sa-uci-dejepis-v-roku-2016-zuzana-tvaroskova-maru-mitlikova-4
zdroj: KRAS

 

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Mladí stredoškoláci nevnímajú aktuálne dianie na Slovensku vedúce k extrémizmu ako hrozbu, pretože si nedokážu spojiť súvislosti a fakty z minulosti. Na dejepise sa učia nudnú teóriu a omáčky, vlastné názory si nerozvíjajú ďalším štúdiom, ale vďaka sociálnym sieťam, kde trávia všetok čas a ľuďom, ku ktorým vzhliadajú. Ak im chceme správu odovzdať, musíme to urobiť ich rečou a cez ľudí, ktorí formujú ich názory – internetoví influenceri.“

Pavol Eichler, Miroslava Biel | Social media censorship:

cyber-social-media-censorship-pavol-eichler-miroslava-biel-1
zdroj: KRAS

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„INSIGHT
Nikdy ste si naozaj nevážili svoju slobodu, kým vám ju nevzali.

NÁPAD
Strata slobody v ére sociálnych médií.

RIEŠENIE
Zážitky vašich rodičov z mladosti – cenzúra.
Spolupracovali sme s idolmi mladých a vytvorili malý prank. :) „

Michal Moravec, Ida Birova | Sad radical:

cyber-sad-radical-michal-moravec-ida-birova-11
zdroj: KRAS

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Chceme ukázať mladým ľuďom, že byť radikálny znamená, mať veľmi smutný život.“

Matúš Hliboký, Michal Minár | Real Answers (from History):

cyber-real-answers-from-history-matus-hliboky-michal-minar
zdroj: KRAS

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Židia, ktorí zažili Osvienčim (Rómovia, obete komunizmu….), budú naživo na Facebooku odpovedať na nezmyselné a nenávistné a zmätené komentáre.

Prečo?

Pretože reálne výpovede ľudí, ktorí si prešli peklom sú silnejšie a pochopiteľnejšie než čokoľvek iné.“

Daniel Vachuna, Kornélia Pazderková | History should be known with #nofilter:

cyber-history-should-be-known-with-nofilter-daniel-vachuna-kornelia-pazderkova-2

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Kampaň bude bežať na Facebooku, Instagrame a Snapchate.
Na každej sociálnej sieti ukážeme, že história by mala byť bez filtra, teda #nofilter.

Pretože internet nám ponúka skreslené informácie, z ktorých môžu plynúť aj nesprávne, extrémistické názory. A preto treba čítať knihy, v ktorých história nie je prikrášlená. #nofilter. Filtre sú neoddeliteľnou súčasťou sociálnych médii. Takmer všetky fotky, ktoré vidíme na sociálnych sieťach, boli nejakým spôsobom upravené.
Všetko je dnes trochu zmené aj história.

Ukážeme, že názory na históriu by upravené nemali byť. Použijeme sociálne média na udalosti, ktoré mladí vôbec nevnímajú a príjmajú len tie dobré veci o najhorších mužoch a činoch histórie. Vytvoríme unikátny hashtag #nofilterhistory. Pod kontom Filter history budeme pridávať fotky, ktoré sú z určitých historicky významných udalostí.

Fotky budú rozblurované, ale prejdené pekným filtrom, takže z fotky nie je jasné, čo sa stalo. Využijeme označovanie a priamo z fotky sa človek dostane na ďalšie konto – No filter history, kde ľudia nájdu fotky bez filtru. Z profilu #nofilter history budeme postovať obsah zameraný na rôzne dôležité udalosti z histórie, ktoré otriasli svetom.
Text príspevku bude písaný v dobrom duchu pre zlých ľudí. Následne vyzveme ľudí, aby si pozreli, ako sa táto správa časom filtrovala. To nájdu priamo v poste v Editing History. Týmto spôsobom ukážeme, ako môžu vznikať skreslené informácie.

Snapchat prepojíme s offline-om. V mestách rozvešáme plagáty, ktoré budú znázorňovať určitú historickú udalosť. Ktorá bude upravená, použijeme na nej filter alebo obrázok, ktorý fotografiu skresluje. Po odfotení v snapchate človek jednoducho prepne filtre až na náš #Nofilter, kde mu ukážeme, ako to v skutočnosti bolo.“

Martin Krafčík, Jakub Kuvik | Modern Warfare:

Deutschland, Baden-Württemberg, Emmendingen, ein alter Mann bedient ein Smartphone
zdroj: KRAS

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Doba si vyžaduje aby partizáni
opäť bojovali, no tentokrát na modernom bitevnom poli.“

„Pred 72 rokmi bojovala proti nemeckému Wehrmachtu a Jozefovi Tisovi povstalecká armáda SNP, ktorej členovia žijú dodnes. Paradoxne sa tak ešte počas svojho života dožili návratu fašistov, aj keď ich už raz porazili. Dnes sa však „vojna“ presunula na sociálne siete, kam partizáni pochopiteľne nechodia a nemôžu tak vyvrátiť klamstvá, polopravdy a idealizovanie nacistov. Preto prinesieme sociálne siete priamo k partizánom. Necháme ich prečítať si statusy, komentáre a vyjadrenia „Kotlebovcov“ a ich podporovateľov a dáme im možnosť uviesť veci na pravú mieru”.

“Globálny problém rozpoznávania pravdy na internete sme pretavili do silne lokálnej a aktuálnej témy. Partizánom sme umožnili znovu zabojovať proti fašizmu tým, že sme im dali priestor na modernom bojovom poli. Prepojili sme historické súvislosti s aktuálnymi komunikačnými platformami, ktoré môžu našej cieľovke otvoriť oči pri posudzovaní toho, čo ešte pravda je a čo už nie”.

Mima Balčáková, Dorotka Budziňáková | deathcollection.com

 

cyber-deathcollection-com-mima-balcakova-dorotka-budzinakova-1
zdroj: KRAS

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Šokujúca on-line kampaň zameraná na mladé publikum, aby si uvedomili, že veci, ktoré vyzerajú ako cool a módne, sú v skutočnosti výrobky z krvi trestných činov.“

Jaroslav Vígh, Juraj Pobjecký | Sharp Hill 1945

 

cyber-sharp-hill-1945-jaroslav-vigh-juraj-pobjecky-1
zdroj: KRAS

Stručná charakteristika práce slovami tvorcov:

„Background:
V roku 1945 nacisti zavraždili 64 obyvateľov obce Ostrý Grúň. O 71 rokov neskôr získala v parlamentných voľbách Kotlebova fašistická strana v tejto obci 16 % hlasov.

Challenge:
Ako upozorniť na historickú stratu pamäte, šokovať mladých a prinútiť ich sa zamyslieť nad týmto paradoxom?

Insight:
Mladých ľudí nebavia učebnice. Čoraz častejšie sa o histórii dozvedajú z videohier.

Idea:
Sharp Hill 1945 (odkaz na názov obce a rok nešťastia) – akčná strielačka z obdobia 2. svetovej vojny. Hráč za nemeckú armádu dobýva neznámu obec. Za plienenie a zabíjanie jej obyvateľov zbiera body. Po splnení úlohy sa dozvedá prekvapivú message.

Kampaň:
Hru predstaví v Let’s Play videu YouTuber.
Sharp Hill 1945 pustíme do predaja cez rôzne kanály. Zisk pôjde na podporu boja proti fašizmu. Na Facebooku šírime video o tom, ako sme v najväčšej slovenskej herni prekvapili hráčov našou hrou. Na Instagrame vyzývame ľudí, aby sa fotili s hashtagom #MisiaSplnena.“

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu