Quattro je Audi a Audi je Quattro – značka a technológia patria nerozlučne k sebe. K 30. narodeninám modelu Sport quattro predstavil Audi na frankfurtskom autosalóne 2013 jeho legitímneho nástupcu. Štúdia Audi Sport quattro concept pokračuje vo veľkej tradícii quattro – pôsobivým dizajnom kupé a pohonným ústrojenstvom Plug-in hybrid so systémovým výkonom 515 kW (700 k).

Quattro je viac ako technológia – Quattro je filozofia. Tento pojem symbolizuje vysokú mieru aktívnej bezpečnosti a športový charakter, technickú kompetenciu a dynamický životný pocit. Od debutu prvého športového kupé Audi quattro v roku 1980 dodalo Audi zákazníkom vyše 5 miliónov automobilov s permanentným pohonom všetkých kolies, viac ako ktorýkoľvek iný výrobca premium na svete. Už vyše tri desaťročia presviedčajú výhody koncepcie quattro a jej úspechy v automobilovom športe.

K legendárnym klasikom od Audi patrí model Sport quattro predstavený na frankfurtskom autosalóne v roku 1983. Bol koncipovaný ako homologačný model, tvoriaci základ súťažného špeciálu pre majstrovstvá sveta (rallye). S výkonom 225 kW (306 k) a mnohými technickými inováciami predstavoval superšportový automobil tej doby. Krátky rázvor zvyšujúci obratnosť dodával modelu Audi Sport quattro nezameniteľný vzhľad. Súťažný špeciál sa zapísal do histórie motoristického športu – Walter Röhrl s ním v roku 1987 s veľkou prevahou zvíťazil v najťažších pretekoch do vrchu na svete Pikes Peak v štáte Colorado/USA.

Vonkajší dizajn: Energický a pregnantný

Štúdiou Audi Sport quattro concept prináša značka so štyrmi kruhmi túto veľkú tradíciu do súčasnosti. Pri tom využíva idey, ktoré sa pred troma rokmi objavili pri štúdii Audi quattro concept. Kupé spája gény prvého modelu Audi quattro s emocionálnou eleganciou. Stojí energicky a vysoko koncentrovane na ceste, jeho karoséria tesne obopína 21-palcové kolesá. Previsy karosérie sú krátke, proporcie vyvážene športové: pri rázvore 2.784 milimetrov má dĺžku 4.602 milimetrov. Dvojdverová karoséria má veľkú šírku 1.964 milimetrov a nezvyčajne malú výšku 1.386 milimetrov.

Novy koncept Audi Sport Quattro-obr.2
Audi Sport Quattro concept

Rovnako ako niekdajšie Audi Sport quattro aj štúdia Audi Sport quattro concept vznikla v duchu automobilového športu. Nijaký prvok dizajnu nie je samoúčelný – každý má technickú funkciu. Niektoré elementy predstavujú hommage na modely quattro zo začiatku 80. rokov dvadsiateho storočia. Zmienku si zaslúžia hranaté, ploché zadné stĺpiky karosérie a pravouhlé zdvojené reflektory – konštruktéri Audi ich vytvorili pomocou inovatívnej technológie Matrix LED zo svietiacich diód, ktorá bude ešte tohto roku k dispozícii v modernizovanej limuzíne Audi A8.

Vo vnútri reflektorov sa dajú rozoznať dve veľmi ploché telesá. Denné svetlo po obvode spolu s centrálnymi jednotkami tlmeného svetla a Audi Matrix LED dodáva prednej časti karosérie športový, rozhodný výraz. Pri reflektoroch a zadných skupinových svetlách bola téma ľahkej konštrukcie nanovo interpretovaná: Reflektory nemajú vnútorné dekoračné kryty a odhaľujú pohľad na chladiace telesá diód LED, pri zadných svetlách je krycie sklo a teleso zredukované na  minimum.

Pri nových reflektoroch Audi Matrix LED diaľkové svetlo tvorí množstvo malých jednotlivých svietiacich diód. Jednotlivé LED s vlastnými šošovkami a reflektormi poskytujú za každých okolností vynikajúce osvetlenie cesty; podľa situácie riadiaca jednotka samostatne vypína alebo tlmí jednotlivé diódy, čím sa dosahuje rozličné rozdelenie svetla. Vďaka veľkému počtu LED, ich usporiadaniu, ako aj dizajnu a veľkosti reflektorov nová technológia vytvára fascinujúce možnosti.

Ďalšou dizajnovou reminiscenciou sú tzv. blistre – hrany nad rozšírenými blatníkmi. Dizajnéri Audi tieto línie interpretovali nanovo a výrazne ich vymodelovali. Tieto prvky dodávajú karosérii viac emocionality a „široké ramená“. Na celej karosérii ostré kontúry ohraničujú energicky napnuté plochy – hrou konvexných a konkávnych oblín definujú blatníky, kapota motora a bočné plochy  atletický charakter štúdie Audi Sport quattro concept.

Nové detaily: Jednodielna maska chladiča

Na prednej časti štúdie dominuje šesťuholníková jednodielna maska chladiča s novou, plastickou mriežkou – typickým prvkom z automobilového športu. Spodná časť masky je takmer zvislá, horná časť prilieha ku kapote motora. Nízko uložená maska vizuálne zvýrazňuje šírku automobilu.

Rozmerné otvory na vstup vzduchu do motorového priestoru v nárazníku na každej strane delia dve veľké vertikálne lamely, ktorá formálne nadväzujú na hrany v kapote motora. Vodorovná lamela predného spojlera (tzv. splitter) z uhlíkového laminátu je rovnako ako pri pretekovom automobile posunutá vysoko hore. Maska je prvkom novej filozofie dizajnu Audi a poskytuje náhľad na budúci dizajn športových sériových modelov.

Novy koncept Audi Sport Quattro-obr.6
Audi Sport Quattro concept

Proporcie zadnej časti karosérie determinuje kombinácia plochej zasklenej časti kabíny a širokého pontónu karosérie. Veľkú šírku karosérie vizuálne zvýrazňuje spojler na spodnom okraji zadného okna. Ďalším dominantným prvkom na zadnej časti karosérie je vysoko dohora vytiahnutý difúzor z uhlíkového laminátu. Jeho horná časť má – rovnako ako maska chladiča – mriežku so šesťuholníkovou štruktúrou včelieho plástu, spodná časť difúzora obopína dve veľké oválne koncovky výfuku. Zadné skupinové svetlá, uložené na čiernej podložke z uhlíkového laminátu, majú ako typický citát quattro pravouhlý tvar a zvýrazňujú šírku karosérie. Pri vysokej rýchlosti jazdy sa z veka batožinového priestoru vysunie spojler. Batožinový priestor má objem 300 litrov.

Precízne vypracované detaily dopĺňajú dynamický vzhľad Audi Sport quattro concept. Aerodynamické nástavce na prahoch karosérie sú vyrobené z uhlíkového laminátu, zapustené vonkajšie kľučky dverí sa elektricky vysúvajú po priblížení ruky. Štyri kruhy dekorujú prednú a zadnú časť karosérie, výstupné otvory vzduchu za prednými kolesami a zadné stĺpiky karosérie. Disky kolies z ľahkej zliatiny s piatimi dvojitými lúčmi majú centrálne matice.

Novy koncept Audi Sport Quattro-obr.3
Audi Sport Quattro concept

Interiér: Automobilový šport sa stretáva s eleganciou

V kabíne Audi Sport quattro concept s veľkorysými rozmermi pokračuje línia elegantnej športovosti – s tmavosivým interiérom a presnými líniami.

Kokpit je orientovaný na vodiča. Volant, digitálny združený prístroj a projekčný Head-up displej ležia v bezprostrednom zornom poli vodiča. Línia, prebiehajúca pod predným oknom a prechádzajúca až do dverí, obopína vodiča i spolujazdca a obsahuje všetky ergonomické funkcie, ako napríklad vnútorné kľučky dverí.

Novy koncept Audi Sport Quattro-obr.4
Audi Sport Quattro concept

Pre Audi typická ľahká konštrukcia sa premieta aj do dizajnu interiéru a výberu materiálov. Štíhly prístrojový panel pri pohľade zhora pripomína krídlo vetroňa.

Karbónová mušľa tvorí nosnú štruktúru prístrojového panelu a slúži súčasne ako odkladacie priestory vo dverách. Takéto prvky vizualizujú ľahkú konštrukciu karosérie.

Pod priebežnou stredovou konzolou prebieha kĺbový hriadeľ pohonu quattro k diferenciálu zadnej nápravy. Športové škrupinové sedadlá so zvýraznenými bočnými časťami a integrovanými opierkami hlavy vpredu a dve plnohodnotné sedadlá vzadu poskytujú štvorčlennej posádke optimálny komfort. Nastupovanie na zadné sedadlá uľahčuje sklopná mechanika. Robustná priečna výstuha v batožinovom priestore za zadnými sedadlami zvyšuje torznú pevnosť karosérie.

Pri výbere materiálov a ich vypracovaní sa prejavuje tradičná veľká láska dizajnérov Audi k detailom. Multifunkčný športový volant poskytuje náhľad na budúce športové sériové modely.

Aj koncepcia ovládania sa koncentruje na vodiča. Všetky dôležité informácie sa zobrazujú v plne digitálnom združenom prístroji. Virtuálne informácie v trojrozmernom zobrazení sa dajú prepínať podľa želania vodiča na multifunkčnom športovom volante.

Na výber je napríklad režim Race s centrálnym otáčkomerom, informáciami o pretekovej trati a ovládaním stopiek alebo režim Setup s detailnými informáciami o rozličných pretekových okruhoch. Okrem toho typický terminál Audi MMI umožňuje pohodlné zadávanie údajov prostredníctvom kombinovaného otočného ovládača Touchwheel s dotykovou plôškou.

Ďalšiu dizajnovú lahôdku predstavuje inovatívne ovládanie klimatizačnej sústavy, ktoré je integrované priamo vo vzduchových dýzach na prístrojovom paneli. Umožňuje nastavovať teplotu, intenzitu a prúd vzduchu jedným tým, istým ovládacím prvkom. Displej na vzduchových dýzach ukazuje podľa zvolenej funkcie ovládania dôležité informácie multimediálneho systému alebo nastavenie klimatizačnej sústavy.

Vynikajúce jazdné výkony: Pohon Plug-in hybrid

So svojim pohonným ústrojenstvom  Plug-in hybrid je Audi Sport quattro concept automobilom s dynamikou vyrážajúcou dych. Systémový výkon pohonu je 515 kW (700 k), systémový maximálny krútiaci moment 800 Nm. Tento vysoký výkonový potenciál sa prenáša prostredníctvom modifikovanej 8-stupňovej automatickej prevodovky tiptronic na systém pohonu všetkých kolies quattro, doplnený športovým diferenciálom zadnej nápravy.

Podľa aktuálnej normy merania spotreby platnej v EÚ sa štúdia priemerne uspokojí s 2,5 litra benzínu na 100 kilometrov – čo zodpovedá ekvivalentu emisie CO2 iba 59 gramov na kilometer.

Základom pohonného ústrojenstva je benzínový motor V8 s objemom 4,0 litra vybavený prepĺňaním biturbo. Dosahuje výkon 412 kW (560 k) a maximálny krútiaci moment 700 Nm. Systém cylinder on demand (COD), ktorý pri čiastočnom zaťažení deaktivuje štyri valce a systém Štart-Stop prispievajú k zvýšeniu účinnosti a zníženiu spotreby zvučného osemvalca.

Medzi motorom 4.0 TFSI a prevodovkou je namontovaný prstencový elektromotor, ktorý poskytuje výkon 110 kW a krútiaci moment 400 Nm. Elektrickú energiu dodáva kvapalinou chladená lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 14,1 kWh, uložená v zadnej časti vozidla. Batéria štúdie sa nabíja cez tzv. Audi-Wallbox, ktorý svojim inteligentným manažmentom nabíjania zabezpečuje optimálnu dodávku energie. Pri jazde s výlučne elektrickým pohonom môže Audi Sport quattro concept prejsť maximálne 50 kilometrov. Inteligentný elektronický manažment koordinuje súhru motorov podľa potreby, vodič môže zvoliť rozličné režimy pohonu.

Podľa prevádzkových podmienok a preferencií vodiča môže Audi Sport quattro jazdiť v rozličných režimoch, ktoré mu udeľujú rozdielne vlastnosti. Na výber sú tri základné režimy. Režim EV je určený pre jazdu rýdzo s elektrickým pohonom, hybridný režim je koncentrovaný z na maximálnu účinnosť a režim Sport je zameraný na dosahovanie maximálneho výkonu.

V režime EV vozidlo poháňa iba elektromotor. S maximálnym výkonom 110 kW (v prepočte 150 k) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm umožňuje dynamickú jazdu v meste i mimo mesta. Prostredníctvom aktívneho pedála akcelerátora systém signalizuje vodičovi prechod do hybridného režimu, takže vodič môže túto zmenu režimu vedome ovládať.

S využitím informácií o polohe vozidla a údajov o trase jazdy môže hybridný režim optimálne kombinovať použitie elektromotora a spaľovacieho motora pre dosiahnutie čo najnižšej spotreby paliva. Pri aktívnom navádzaní sa celá trasa jazdy k zvolenému cieľu optimalizuje pre maximálnu účinnosť. V tomto režime má vodič navyše možnosť individuálne vplývať na prevádzkovú stratégiu pohonu.

Ak si vodič želá zachovať určitý zostatkový dojazd pre elektrický pohon alebo chce určité úseky trasy prejsť s elektrickým pohonom, môže si nastaviť pomocou funkcií Hold alebo Charge stav nabitia batérie aj bez nabíjania z vonkajšieho zdroja.

V režime Sport riadiaca jednotka pohonu volí stratégiu zameranú na maximálny výkon a jazdnú dynamiku. Funkcia Boost podporuje elektromotorom spaľovací motor pri všetkých jazdných situáciách. Energetický manažment pri tom vždy zabezpečuje dostatočnú úroveň nabitia batérie.

Keď spaľovací motor V8 a elektromotor pracujú súčasne, Audi Sport quattro concept zrýchli za 3,7 sekundy z pokoja na tempo 100 km/h – podobne ako kedysi výkonné súťažné špeciály od Audi. Maximálna rýchlosť štúdie je 305 km/h. K tejto dynamike významnou mierou prispieva aj koncepcia ľahkej konštrukcie karosérie. Kabína posádky je vyrobená z kombinácie oceľových plechov vysokej pevnosti a štrukturálnych prvkov odliatych z hliníka. Dvere a blatníky sú vyrobené z hliníka, strecha kabíny, kapota motora a veko batožinového priestoru z laminátu spevneného uhlíkovými vláknami (karbónu). Vďaka tomu je prázdna hmotnosť vozidla vrátane kompletu akumulátorovej batérie iba 1.850 kilogramov.

Podvozok štúdie suverénne zvláda sily výkonného pohonu – jazdné vlastnosti sú rovnako dynamické ako stabilné. Prednú nápravu tvorí päť ramien na každej strane, zadná náprava využíva osvedčenú lichobežníkovú konštrukciu Audi s riadenou zbiehavosťou. Tvrdo vyladené pružiny a tlmiče pruženia udržiavajú  Audi Sport quattro concept bezpečne na ceste. Dynamické riadenie má premenlivý prevodový pomer podľa rýchlosti jazdy. Veľkoryso dimenzovaná brzdová sústava využíva vpredu i vzadu kotúče z keramického materiálu vystuženého uhlíkovými vláknami, pneumatiky majú formát 285/30 R 21.

Andrej Gerstner

Zdroj: AUDI/Porsche Slovakia
Poprvý krát publikované už 4.9.2013

REKLAMAadv.: