Budúci rok to bude už 120 rokov odkedy sa mechanik Václav Laurin a kníhkupec Václav Klement zatvorili do svojej dielne v Mladej Boleslavi. Ako nadšených cyklistov ich viac ako motorizovaný koč zaujala myšlienka motorizovaného bicykla.

Po obrovskom úspechu motocyklov sa páni Laurin a Kliment s chuťou pustili do výroby automobilu. Značka, ktorú založili je dnes jednou z najobľúbenejších značiek automobilov nielen v strednej Európe.

Predstavujeme značku Škoda Auto - obr.1

Laurin a Klement začali v roku 1895 opravou a výrobou vlastných bicyklov. Prvý motocykel, lepšie povedané „motocykletu“ preslávili bratia Wernerovci. Laurin a Klement ich výrobok vylepšili a už v roku 1898 vyrábajú prvé motocykle v Rakúsko Uhorsku.

Na vylepšeniach sa podieľal najmä Laurin, keď navrhol, aby rám skonštruovali okolo motora a všetky ovládacie prvky umiestnili na riadidlá, aby ich mal vodič v dosahu. Len desať rokov po otvorení dielne z nej vychádza nové vozidlo – dvojsedadlový Voiturette A.

Už tento automobil vyšiel pod spoločnou značkou Laurin & Klement. Táto rýchlo upevnila svoje postavenie na trhu a ešte pred parížskym autosalónom v roku 1907 naštartovali štvorsedadlové typy B a C a štvorvalcový typ F. Na spomínanom autosalóne prezentovali typ FF – štvorsedadlový osemvalec, jeden z prvých na svete. Z rodinného podniku sa stala akciová spoločnosť L&K.

Predstavujeme značku Škoda Auto - obr.2

Značka sa zamerala okrem iného na export a automobily z Mladej Boleslavy sme mohli stretnúť na cestách Veľkej Británie, Ruska, ale i Japonska či Nového Zélandu. Hoci ich luxusnými modelmi nepohrdli ani princovia, továreň vyrábala aj úžitkové vozidlá, omnibusy a stacionárne motory.

Tieto skúsenosti zužitkovali počas prvej svetovej vojny, kedy namiesto automobilov výrobné linky opúšťali najmä sanitky a nákladné autá. Firma sa sústredí na objednávky zbrojnej a vojenskej techniky a po vojne sa len ťažko vracia k úspešnej produkcii automobilov.

V roku 1918 je najúspešnejším produktom motorový pluh Excelsior.  Na prianie vlády sa L&K venuje leteckým motorom. Finančné ťažkosti spolu s požiarom v roku 1924 donútil značku L&K k fúzii so strojárenskou firmou Škoda v Plzni. Práve toto spojenie dala dnešným automobilom znak okrídleného šípu.

Predstavujeme značku Škoda Auto - obr.3

Vďaka zjednoteniu výrobných procesov je výroba unifikovaná, typizovaná, no najmä modernizovaná. Prechádza sa na novodobú pásovú výrobu, ktorá umožňuje vyrobiť až 85 automobilov za deň, a továreň opúšťajú staršie ale aj úplne nové modely.

Reorganizácia firmy priniesla svetu novú značku ASAP (Akciová spoločnosť pre automobilový priemysel), ktorá ostáva pod patronátom Škody Plzeň. Čoskoro po jej vzniku však musí bojovať so svetovou hospodárskou krízou. Pokusom o jej prekonanie má byť nová koncepcia Škoda 420 Standard, resp. jej mladšia sestra Škoda 418 Popular.

Tesne pred druhou svetovou vojnou automobilka opäť získava svoje dominantné miesto na trhu. Model Popular dokonca pokoril hranicu 5000 vyrobených áut jednej rady. Viac o tomto type sa môžete dočítať  > TU.

Zo zahraničia tiež prichádzajú len pochvalné hlasy. Druhá svetová vojna ovplyvnila výrobné plány tak ako tá prvá a hlavným odberateľom sa stávajú okupanti- Nemecko. Na konci vojny je továreň zbombardovaná.

Predstavujeme značku Škoda Auto - obr.4

Automobilka je po vojne znárodnená a premenovaná na AZNP (Automobilové závody národní podnik). Výroba sa vracia k medzivojnovým modelom  a prvý povojnový model je predstavený až v roku 1952. Od týchto rokov až do štátneho prevratu ovplyvňuje smer socialistická garnitúra.

Napriek plánovanému hospodárstvu  si firma udržala veľmi dobrý štandard. Tradičné výrobné postupy a úspešná minulosť  jej umožnila zažiariť aj modelovou radou Favorit tesne pred pádom režimu.

V marci roku 1991 firma podpisuje zmluvu s Volkswagenom, ktorá jej zabezpečí silného zahraničného partnera. Vracia sa aj k takmer pôvodnému názvu – Škoda, automobilová akciová spoločnosť.

Predstavujeme značku Škoda Auto - obr.5

K automobilovej výrobe neodmysliteľne patria preteky. Práve tu sa testujú najnovšie technológie a limity vozidiel. Už v roku 1908 na pretekoch v Semmeringu víťazí závodná verzia L&K typu F vo všetkých kategóriách v ktorých štartuje.

Na vrchole ďalšieho úspešného obdobia, v roku 1936 získava Škoda 2. miesto na Rallye Monte Carlo s vtedy najobľúbenejším modelom Popular v modifikácii Sport. Ďalšie roky prinesú tomuto modelu víťazstvá na rallye v Afrike, na Balkáne aj v Uruguayi.

V Uruguayi získava v ďalšej dekáde Škoda pohár prezidenta na 1000 km pretekoch Montevideo-Melo-Montevideo. Škoda v rallye dominuje doteraz o čom nás presvedčil aj nedávny úspech tímu Lappi/Ferm.

Predstavujeme značku Škoda Auto - obr.6Predstavujeme značku Škoda Auto - obr.7

Škoda má dnes v ponuke množstvo modelov, ktoré uspokoja potreby každého zákazníka. Autá od najmenších a najekologickejších mestských približovadiel ako napríklad Citigo cez terénne auta s pohonom 4 kolies (Yeti) až po konkurenta pre nemecké limuzíny, Superb.

Montážne linky automobilov, ktorých otcovia pochádzali z Mladej Boleslavi sú dnes napríklad v Rusku, Číne a Indii. Kto si kúpi auto značky Škoda má istotu, že bude vlastniť moderné a spoľahlivé vozidlo.

Idle Berry

Predstavujeme značku Škoda Auto - titulka

 

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu