Posudzovanie dôveryhodnosti každej informácie je pre ľudí náročné. Informácií je veľa a preto ľudia hľadajú jednoduchší spôsob ako sa v nich zorientovať.

Ľudia sú zaplavení nekonečným množstvom informácií, ktoré sa na nich hrnú každý deň. Zorientovať sa v spleti rôznorodých textov je pre publikum čoraz ťažšie.

Aj preto sa ľudia čoraz častejšie spoliehajú na dôveryhodnosť a reputáciu jednotlivých médií, ktoré informácie zverejňujú.

Množstvo informácii, ktoré sú dnes pre ľudí dostupné, paradoxne nerozvíja ich samostatnosť. Naopak táto skutočnosť spôsobuje, že ľudia sa stávajú závislejší na hodnoteniach, ktoré o informáciách usudzujú iní ľudia. Informáciu priniesli Fast Company.

Spôsob, akým ľudia vyhodnocujú pravdivosť informácií sa mení. Z obdobia „informačného veku“ smeruje ľudstvo k „obdobiu reputácie“.

Znamená to, že informácie budú mať hodnotu iba vtedy, ak už budú preverené, vyhodnotené a okomentované inými ľuďmi.

Vo svetle týchto skutočností sa reputácia stáva základom dnešnej kolektívnej inteligencie. Reputácia je bránou k vedomostiam, od ktorej kľúč majú pevne v rukách rôzny ľudia.

Ibaže tento spôsob neumožňuje ľuďom rozpoznať predpojatosť úsudkov iných ľudí, teda ľudí, na ktorých reputáciu sa spoliehajú.

V nastupujúcom „období reputácie“ bude dôležité, aby ľudia vedeli zhodnotiť informáciu od jej počiatku. No nielen to. Ľudia by mali vedieť vyhodnotiť zámer tých, ktorí informáciu zverejnili a posúdiť dôveryhodnosť orgánov, ktoré túto pravdu podporujú.

V „období reputácie“ by kritické hodnotenie nemalo byť zamerané na obsah informácií, ale na sociálnu sieť vzťahov, ktorá formovala tento obsah a dala mu v systéme poznatkov určité hodnotenie.

Civilizovanosť kybernetického sveta sa bude odvíjať od toho, či ľudia vedia kriticky hodnotiť reputáciu informačných zdrojov. Ľudia sa budú musieť naučiť posúdiť sociálnu hodnotu každej informácie, ktorá sa k nim dostane.