Prieskum Aký bol reklamný trh na Slovensku v minulom roku 2014 - infografika
> po kliknutí sa info grafika zväčší na celú stranu – Reklamný trh 2014 (zdroj: TNS Slovakia)

Reklamný trh vzrástol v roku 2014 o 4,7 percenta a výdavky do reklamy v offline médiách dosiahli 1,08 mld eur. Tempo rastu bolo najpomalšie od roku 2011. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia. Monitoring vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a agentúrne provízie.

Vzhľadom na takmer 70 percentný podiel televízie v mediamixe tradičných médií je nárast výdavkov o 5,5 percenta v tomto médiu najvýznamnejším akcelerátorom medziročného vývoja celého reklamného trhu.

Pozitívny vývoj zaznamenali aj investície do reklamy v rádiu (5,7 percenta) a outdoore (6,3 percenta).

Aj keď výdavky na reklamu v kinách zaznamenali najväčšiu mieru rastu (9,3 percenta), podiel kinoreklamy na celkovom mediamixe zostáva stále pod úrovňou 1 percenta.

S medziročným nárastom 0,6 percenta reklama v printe stagnovala – kým noviny v roku 2014 mierne poklesli (-0,3 percenta), časopisy si medziročne polepšili (1,4 percenta).

Prehľad výdavkov do reklamy:

Prehlad vydavkov do reklamy
zdroj: TNS Slovakia

 

Celková dĺžka odvysielaných spotov v hodinách, resp. počet inzertných strán za obdobie 2014 vs. 2013:

Objem využitého reklamného priestoru sa v rôznych médiách vyvíjal odlišne. V celoštátnych televíziách sa zvýšil objem odvysielaného reklamného času o 10 percent, hoci výdavky do reklamy rástli iba polovičným tempom (5,5 percenta).

Hodnota reklamného času v rádiách v roku 2014 vzrástla, keď pri poklese odvysielaných reklamných minút (-6,3 percenta) zaznamenali rádiá nárast investícií do reklamy (5,7 percenta). Aj keď počet inzertných strán v printoch poklesol o 2,6 percenta, výdavky do reklamy v nich vzrástli o 0,6 percenta.

Celkova dlzka odvysielanych spotov a pocet inzertnych stran
zdroj: TNS Slovakia


TOP 5 kategórií 2014:

TOP kategóriou, na propagáciu ktorej minuli zadávatelia najviac peňazí, bola kategória Banky (vrátane stavebných sporiteľní a poskytovateľov pôžičiek v hotovosti). K prvenstvu bánk prispeli najvýraznejšou mierou zadávatelia Zuno, Raiffeisen bank a Consumer Finance Holding.

Prvých päť kategórií sa v TOP 5 nachádzalo aj v roku 2013, avšak kategórie Autá a Lieky si vymenili oproti roku 2013 pozície v rebríčku. Dvojmiestny nárast reklamných investícií zaznamenali kategórie Banky (21 percent) a Obchod (14 percent). Na podporu Telco služieb sa minulo o 10 percent menej. U Áut a Liekov bol pokles jednociferný (-3%, -5%).

Top 5 kategorii
zdroj: TNS Slovakia

 

TOP 10 zadávateľov 2014:

TOP 10 zadávateľov investovalo do reklamy 23 percent z celkového objemu reklamných výdavkov v roku 2014. Medziročne zvýšili TOP 10 zadávatelia svoje investície do reklamy o 1,5 percenta. 9 z 10 zadávateľov sa umiestnilo v tomto rebríčku aj v roku 2013.

Nováčikom v rebríčku TOP 10 je Prima banka, ktorá medziročne zvýšila výdavky do reklamy o 27 percent. Z TOP 10 vypadol zadávateľ Nestlé, ktorý sa prepadol na 21. miesto.

Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom, aj keď medziročne zredukoval svoje výdavky o 17 percent. Všetci traja zadávatelia z TOP 3 boli mobilní operátori.

Nováčikom v TOP3 je O2 Slovakia. Slovak Telekom a Orange sú na prvých 2 priečkach v rovnakom poradí už od roku 2011. Na rovnakých pozíciách zostali aj Unilever, Slovenská sporiteľňa a Poštová banka.

Lidl sa medziročne posunul nahor o 2 priečky na 4. pozíciu a Tesco sa posunulo z 9. na 8. pozíciu. Henkel znížil svoje reklamné výdavky a prepadol sa z 3. miesta na 6. miesto.

Top 10 zadavatelov
zdroj: TNS Slovakia

 

TOP 10 značiek 2014:

Poradie značiek, do propagácie ktorých investovali zadávatelia najviac peňazí, vedú rovnako ako v roku 2013 mobilní operátori. Lídrom je značka Telekom, nasledujú ju Orange a O2.

Hodnota reklamy značiek mobilných operátorov predstavuje takmer 10 percent celkových výdavkov do reklamy v roku 2014. 9 z 10 značiek bolo v TOP 10 aj rok predtým. Nováčikom v rebríčku je značka Billa, ktorá na 10.pozícii vystriedala značku Tatra banka.

V top 10 značiek sa okrem mobilných operátorov umiestnili aj 3 banky, 3 obchodné reťazce a 1 automobilka. Najvýraznejší medziročný nárast (33 percent) zaznamenala značka Lidl. V najväčšej miere poklesli výdavky na inzerovanie značky Orange (-21 percent).
 

Top 10 znaciek
zdroj: TNS Slovakia

Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie.

TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 130 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).

O TNS Ad Intelligence
TNS Ad Intelligence monitoruje všetky médiá – televíziu, rozhlas, tlač, internet, sociálne médiá, kiná a outdoor v 30 krajinách, 24 hodín denne, 7 dní v týždni a ponúka širokú škálu prehľadov a analýz. Poskytuje služby, ako napr. monitoring reklamných výdavkov, kreatívny monitoring, monitoring spravodajstva a meranie sponzoringu v médiách.

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu