Prieskum: Až dve tretiny Slovákov strácajú počas Black Friday zdravý rozum

Ilustračná fotografia, zdroj: pixabay.com

Máte v pláne využiť zľavy, ktoré obchodníci ponúkajú počas Black Friday? Môžete patriť k dvom tretinám Slovákov, ktorí utrácajú svoje peniaze úplne zbytočne.

Ako ukázal prieskum značky Gambrinus, ktorá vo svojich kampaniach pripíja na zdravý rozum, ľudia míňajú svoje úspory na celý zástup vecí, ktoré nakoniec v skriniach či pivniciach zapadajú prachom. Práve takéto veci Gambrinus z recesie vystaví v bratislavskej pivárni Srdcovka Reduta.

Ak si pritom myslíte, že reč je najmä o ženách, ste na omyle! Muži mnohokrát nakupujú ešte nerozvážnejšie. Gambrinus preto pripomína, aby ste pri výpredajoch nepoľavili od zdravého rozumu, a peniaze radšej investovali na posedenie pri pivku s priateľmi.

Značka Gambrinus pri príležitosti Black Friday spúšťa v prevádzke Srdcovka Reduta netradičnú vernisáž s príznačným názvom – Výstava zdravého rozumu. Začína sa práve v deň, keď na Slovensku oficiálne spúšťa predvianočná nákupná horúčka, a to 23. novembra, a potrvá až do 7. decembra.

Na výstave budú predstavené „diela“ hneď niekoľkých „autorov“, ktorí s vidinou obrovskej zľavy siahali po produktoch, no nakoniec zostali v zabudnutí. Príkladom je fondue set kúpený so zľavou 40 % počas Black Friday 2014, ktorý doposiaľ neohrial žiaden syr či čokoládu. Uvidíte aj tenisky odpálené do autu, ktoré aj napriek zľave 55 % a odhodlaniu majiteľa odohrali len jeden set.

„Našim cieľom je, aby ľudia pochopili, že 80% zľava na vŕtačku či vaflovač v tvare srdca s doručením do 24 hodín im neprinesie taký zážitok, ako posedenie s priateľmi pri pive v Srdcovke,“ uviedol brand manažér značky Gambrinus Josef Jalůvka.

Prieskum, ktorý pre Gambrinus pri tejto príležitosti vypracovala agentúra MNForce, pritom ukázal, že 73 % ľudí viac preferuje práve posedenie s priateľmi, než nakupovanie počas výpredajov. Navyše, až 80 % Slovákov potvrdilo, že ľudia počas Black Friday strácajú zdravý rozum.

Dve tretiny Slovákov kupujú zbytočné veci

O ženách sa zvykne hovoriť, že sú nákupné maniačky. Ako však ukázal prieskum, bezhlavé nakupovanie počas výpredajov je blízke aj chlapom. Pri oboch pohlaviach sa totiž ukázalo, že spontánne siaha po rôznych ponukách v období najväčších zliav až 42 % opýtaných.

Drobný rozdiel medzi pohlaviami však môžeme vidieť v ochote stáť pre zľavu v dlhých radoch. Kým pri ženách ide len o tretinu, muži sú trpezlivejší a kvôli nižšej cene je ochotných počkať v zástupe ľudí 41 % respondentov.

To, že takmer polovica Slovákov necháva obsah nákupného košíka počas výpredajov na náhodu, sa viditeľne podpísalo na tom, koľko produktov nakoniec zostáva v našich domácnostiach zapadnutých prachom.

„Ako ukázal prieskum značky Gambrinus, pri oboch pohlaviach ide až o dve tretiny opýtaných, ktorí veci kupujú len kvôli vidine obrovskej zľavy,“ hovorí brand manažér značky Gambrinus Josef Jalůvka.

Rozum strácame pri oblečení a elektronike

Nakupovanie bez zdravého rozumu je vidieť najmä pri oblečení a elektrospotrebičoch. Až 53 % žien priznalo, že išlo práve o šaty či iné módne doplnky kúpené vo výpredajoch, ktoré nakoniec vôbec nenosili.

Takmer štvrtina nevyužíva ani zakúpenú kozmetiku a zhruba 10 % Sloveniek zbytočne nakúpilo elektroniku, rôzne spotrebiče či hračky pre deti.

Muži podľa prieskumu nakupujú oblečenie rovnako bezhlavo ako ženy. Väčší rozdiel však vidíme pri elektronike. Kým u žien je to len spomínaných 10 %, pri mužoch ide až o tretinu opýtaných, ktorí počas Black Friday siahli po spotrebičoch, ktoré im boli takpovediac nanič.
Chlapi sú však rozhodnejší pri kozmetike a takmer 90 % z nich nakupuje len tú, ktorú naozaj použije. Takmer pätina mužov však po Black Friday zavesí na klinec športové potreby.

Pri nežnejšom pohlaví ide len o 11 %. Obe pohlavia však s rozumom nakupujú knihy či rôzne učebné pomôcky. Iba necelá štvrtina Slovákov sa rozhodne tovar vrátiť späť do obchodu.

„Počas Black Friday by mal každý z nás zbystrieť. Pri slovách ako výpredaj, zľava či jedinečná šanca sa v nás aktivujú centrá v mozgu, ktoré sú zodpovedné za iracionálne správanie a riadime sa viac emóciami než racionálnymi úvahami. Prehnane reagujeme na podnety, ale zabúdame na zámer, ktorý je za nimi skrytý,“ vysvetľuje psychológ Robert Krause s tým, že ľudia často uprednostňujú okamžité uspokojenie pred dlhodobejším cieľom.

„Práve Black Friday nahráva emočným častiam nášho mozgu a odpája centrá zodpovedné za používanie zdravého rozumu. To, čo kupujeme je málokedy to, čo potrebujeme,“ dodáva Krause.

Po zľavách poľujú muži po 50-tke

Tento rok sa podľa prieskumu na obrovské výpredaje chystá 61 % Slovákov, pričom plány ušetriť majú viac ženy ako muži. Dominujú najmä mladšie vekové kategórie, no u mužov chcú najviac zliav využiť chlapi po päťdesiatke.

Očakávania Slovákov sú pritom naozaj vysoké. Takmer štvrtina ľudí si myslí, že im na nákupy bude stačiť 50 €. O niečo viac ako polovica opýtaných si však na výpredaje rezervuje 200 €. Necelá pätina siahne do peňaženky ešte hlbšie a na Black Friday si vyčlenila zhruba 350 €. Iba 3 % opýtaných očakáva, že svoju kreditku odľahčí o viac ako 500 €.

(ts)