Ilustračná fotografia: pixabay.com 

Celosvetové dáta, ktoré poskytla redakcii Mediahub.sk česká Asociace komerčních televizí ukazujú, v akom rozsahu teraz internetové firmy investujú do televíznej reklamy. V niektorých krajinách sa dokonca stávajú najväčšími zadávateľmi televíznej reklamy.

Údaje zhromaždené skupinou The Global TV Group – neformálnym zoskupením asociácií televíznych spoločností a media representative v Európe, USA, Kanade, Austrálii a Strednej Amerike – ukazujú, že od Brazílie po Nemecko si spoločnosti ako Amazon, Zalando, Netflix, Expedia a Airbnb budujú svoj imidž, povesť a zaisťujú predaj vďaka zásahu a vplyvu televízie.

Tento trend demonštruje silnú väzbu medzi televíziou a internetom, kedy majú diváci možnosť prostredníctvom svojich zariadení pripojených k internetu okamžite reagovať na televíznu reklamu.

Austrália
Niektorí z najväčších svetových technologických gigantov minuli v roku 2017 za televíznu reklamu znateľne viac peňazí. Podľa Nielsen Adex utratil Google za reklamu v televízii šesťkrát viac – celkom 11,3 miliónov austrálskych dolárov – rovnako tak Apple zvýšil svoje výdavky za televíznu reklamu o 17,4% na 20,2 miliónov austrálskych dolárov. Amazon podporil svoj štart v Austrálii investíciou do televíznej reklamy investíciou vo výške 3,2 miliónov austrálskych dolárov a Uber zvýšil svoje výdavky za TV prvou investíciou vo výške 3,4 miliónov austrálskych dolárov. Zdroj: (1)

Belgicko
V roku 2016 predstavovala televízia 62% mediálnych investícií internetových firiem. Skupina The Rocket Internet, druhý najväčší obstarávateľ, ktorý vlastní spoločnosti ako je HelloFresg a Home24, minul v roku 2017 za reklamu v televízii celkovo 6.072.463 Eur. (2)

Brazília
Výdavky internetových firiem za televíznu reklamu vzrástli medzi rokmi 2015 a 2017 o 17%. Ak sa započítajú internetové firmy vlastniace kamenné obchody, nárast činí takmer 20%. (3)

Kanada
Internetové spoločnosti predstavujú jeden z najrýchlejšie rastúcich sektorov v oblasti televíznej reklamy, v uplynulých 5 rokoch svoje výdavky za TV reklamu zdvojnásobili – v roku 2017 sa investície vyšplhali na 105 miliónov dolárov. (4)

Kolumbia
Výdavky internetových obchodníkov, ktorí zároveň vlastnia aj kamenné obchody, za televíznu reklamu predstavovali 10.610.000 amerických dolárov, čo je 20% nárast v porovnaní s rokom 2015. (5)

Česká republika
Od roku 2015 do roku 2017 online sektor zdvojnásobil svoje hrubé výdavky za televíznu reklamu a dosiahol sumu 47.4 miliónov Eur. (6)

Nemecko
Počas troch rokov (2015 až 2017) vzrástli výdavky spoločnosti Airbnb za televíznu reklamu o 44%. Spoločnosti Expedia a Amazon vykazujú ešte oveľa vyššie čísla – každá z nich investovala o 65% viac. (7)

Taliansko
Internetové firmy investovali v roku 2017 do TV celkových 95.653.000 Eur, čo v porovnaní s rokom 2015 predstavuje nárast o 10,7%. (8)

Holandsko
Internetoví obchodníci zvýšili v rokoch 2015 až 2017 svoje investície do TV reklamy, a stali sa tak štvrtou najväčšou kategóriou zadávateľov televíznej reklamy. 200 internetových obchodníkov investovalo v roku 2017 300 miliónov Eur (hrubého) do televíznej reklamy. Najväčším televíznym zadávateľom sa stala nemecká rezervačná služba Trivago s hrubou investíciou vo výške 25 miliónov Eur. (9)

Španielsko
Výdavky za televíznu reklamu spoločnosti Amazon vzrástli zo 106.990 Eur v roku 2015 na 11.006.360 Eur v roku 2017, čo je viac ako stonásobok investícií z roku 2015. Investície spoločnosti Google do televíznej reklamy stúpli zo 40.250 Eur v roku 2015 na 603.620 Eur v roku 2017, čo je pätnásťkrát viac. (10)

Švédsko
Výdavky za televíznu reklamu firmy FurnitureBox ‚s sa počas troch rokov päťnásobne zvýšili z 1.263.633 Eur v roku 2015 na 6.908.984 Eur v roku 2017. (11)

Švajčiarsko
Hrubá investícia do TV reklamy desiatich najväčších internetových obchodníkov sa medzi rokmi 2015 a 2017 takmer zdvojnásobila na celkovú hrubú sumu 84.878.635 Eur. (12)

Veľká Británia
Internetové firmy – vrátane značiek ako je Amazon, Trivago, Google alebo Purple Bricks – investovali do televíznej reklamy v roku 2017 celkovo 682 miliónov libier, oproti 590 miliónom libier v roku 2015. Napriek častým výdavkovým škrtom v dôsledku existujúcej ekonomickej neistoty, najväčší TV obstarávatelia z radov internetových firiem aj naďalej masívne investujú do televíznej reklamy. (13)

USA
V roku 2017 minuli firmy zrodené v digitálnej dobe – napr. Amazon, Expedia, Wayfair a eBay – cez 5,9 miliardy amerických dolárov za televíznu reklamu, čo znamená 10% nárast v porovnaní s rokom 2016. Medzi týmito investormi je skupina 50 nových, tzv. „direct-disruptor“ značiek – napr. Gwynnie Bee, Peloton alebo Leesa – ktoré začali do TV reklamy investovať až v nedávnej dobe, ale teraz za TV reklamu ročne minú dohromady vyše 1,3 miliárd amerických dolárov. (14)

Tento priaznivý trend má pokračovať aj v roku 2018, kedy čoraz viac internetových firiem z celého sveta veria, že televízna reklama posilní ich image, zvýši návštevnosť webových stránok a zisk, čo dokazujú aj nedávne televízne kampane spoločností Snapchat „A new kind of camera“, Amazon „Bedtime Blitz“ alebo „Be Together More“, Trivago „In the Mountains“ a Airbnb „Expletive-filled Interest“:

Jan Vlček – prezident, Asociace komerčních televizí, povedal:
„Televízna reklama dokáže e-commerce obchodníkom priniesť nielen veľmi pôsobivý okamžitý efekt, ale úplne nenahraditeľná je v budovaní a podpore značky a medzi ostatnými mediatypmi úplne vyniká aj svojim takmer 100% zásahom. Televízia tak pre veľké online spoločnosti zostáva ťažiskom ich mediálneho mixu a mnohé z nich svoje televízne investície kontinuálne navyšujú“.

„Dobre to ilustruje aj príklad najväčšieho českého televízneho obstarávateľa z radov internetových obchodníkov, spoločnosti Alza.cz. Tá podľa monitoringu reklamných investícií v posledných rokoch investovala do TV zhruba trikrát viac ako do online alebo tlačenej reklamy a svoje výdavky za internetovú reklamu medzi rokmi 2015 a 2017 takmer zdvojnásobila. Podobný trend vykazuje aj druhý najväčší zadávateľ, spoločnosť Invia.cz, ktorá v posledných rokoch vytrvalo znižuje výdavky do online reklamy a naopak masívne navyšuje investície do TV – od roku 2015 do televíznej reklamy investovala dokonca šesťkrát viac ako do online alebo printu.“

Vic Walia – Global Marketing VP, Expedia Group:
„TV nám skvele vyhovuje. Práve do nej investujeme značnú časť nášho marketingového rozpočtu pre reklamu. “

Katty Roberfroid – Director General, egta:
„TV robí značky virtuálneho sveta skutočnejšie. Televízna reklama vytvára okamžitý obrovský dojem. Navyše pomáha budovať a dlhodobo udržiavať značky profitabilné a dôveryhodné. Keďže internetové značky sú len minimálne alebo vôbec dostupné fyzicky, schopnosť televízie vytvárať emocionálne spojenie so širokým publikom po celom svete je zásadná.“

Sean Cunningham – President a CEO, Video Advertising Bureau:
„Od roku 2014 analyzujeme spoločnosti zrodené v digitálnej dobe. Došli sme k záveru, že tie firmy, ktoré začali spoliehať na televíznu reklamu na začiatku svojej firemnej histórie, na tom značne zarobili. Digitálne značky využívajúce TV zaregistrovali okamžité pozitívne obchodné výsledky, napr. návštevnosť webových stránok, počet vyhľadávaní, a predovšetkým nárast zisku. Firmy, ktorým záleží na výsledkoch, a ktoré chcú rásť, sa obracajú na TV. “

Kim Portrate – Chief executive of ThinkTV Australia:
„Je skvelé vidieť, že niektoré zo svetových, rýchlo rastúcich a najinovatívnejších spoločností investujú stále viac do televíznej reklamy, aby propagovali svoje značky. Sú to jedny z najikonickejších značiek našej doby využívajúce silu dnešnej televízie, zážitok, ktorý je možné sledovať kedykoľvek a na akejkoľvek obrazovke, pomocou ktorej môžu spotrebiteľa osloviť tým najkreatívnejším spôsobom. Najdôvtipnejším spoločnostiam je jasné, že televízia dosiahne k viac ľuďom rýchlejšie ako ostatné médiá, je pre značku bezpečná, najlepšie zvyšuje výnos a vzbudzuje najväčší záujem, čo sa priamo odráža na predaji. Televízia sa navyše výborne hodí ako partner k výhradne internetovým médiám.“

Aisling Finch – Director of marketing, Google Australia and New Zealand:
„Ako väčšina marketérov aj my používame kombináciu kanálov, aby sme dosiahli ciele svojich kampaní. Vieme, že rôzne publiká konzumujú obsah na rôznych platformách a v rôznych časoch, preto my musíme robiť to isté. Pri kampaniach, ako bolo napríklad spustenie služby Google Home, sme použili kombináciu reklamy v rádiu, televízii, kinách, printe, outdoore a online kanáloch vrátane vyhľadávania, YouTube a sociálnych sietí. V tejto kampani sme zistili, že kombinácia kontextových médií a kreatívy viedla k výraznejšiemu rastu.“

Richard Basil-Jones – Managing director of Ebiquity Asia-Pacific:
„Neexistuje žiadne médium, ktoré by dokonale vyhovovalo každému zadaniu, všetky médiá poznajú svoje silné stránky a aj tých ostatných. Najväčší svetoví e-commerce a online hráči si uvedomujú, čo im televízia ponúka a televízia je otvorená a dostatočne múdra, aby pochopila, že potrebuje online. Veľkí digitálny hráči uznávajú schopnosť televízneho vysielania rýchlo sa dostať k masovému publiku, generovať vyššiu návratnosť investícií (ROI) a predaj vďaka 100% viditeľnosti. “

Štúdie z celého sveta preukázali vplyv, ktorý má televízna reklama na online biznis. Napríklad:

• Štúdia vykonaná vo Francúzsku spoločnosťou SNPTV zistila, že prirodzená návštevnosť (organic traffic) webových stránok čisto online firiem sa počas televíznej kampane zvyšuje o 66%.

• Združenie Video Advertising Bureau z údajov spoločnosti comScore v USA zistili, že online spoločnosti zaznamenávajú okamžitý a významný nárast návštevnosti webových stránok ihneď po spustení svojich televíznych kampaní – údaje 14-tich online firiem ukázali, že nárast sa pohyboval od 11% do 1075%.

• V nedávnej štúdii zahŕňajúcej rôzne prípadové štúdie sa americká organizácia VAB zaoberala tým, ako televízia prináša obchodné výsledky pre digitálne značky, ktoré súhrnne nazýva ako „disruptor brands“. Napríklad expandujúce značky zaznamenali nárast vyhľadávania o 188% vo chvíli, keď zvýšili investície do TV reklamy. Rozhovory o úspešných príkladoch značiek Wayfair a Gwynnie bee sú k dispozícii na ich webových stránkach.

Zdroje:

(1) Nielsen Adex. Total market: Metropolitan TV 2017 A$3.577Billion
(2) MDB gross investments
(3) IBOPE Monitor Evolution
(4) Ad Dynamics, Internet related sites & services category + Expedia, inc. (Hotels.com) + Priceline Group + Wayfair LLC + Sunwing Travel Group + E-Harmony.com + Elite Singles + Indeed + Justfabulous LLC + Web.com
(5) IBOPE Monitor Evolution
(6) Nielsen Admosphere. Conversion from CZK 1,209,181,843. Source XE as of May 14th
(7) Nielsen 2018
(8) Nielsen
(9) Nielsen, 2018
(10) Arce Media
(11) TNS-Sifo Reklammätningar. Conversion from SEK12,906,000 and SEK70,563,000. Source XE as of May 22nd
(12) Media Focus WizzAd.Conversion from CHF 101,391,000. Source: XE as of May 14th
(13) Nielsen, 2017
(14) Nielsen, 2017
(15) Organic traffic represents the traffic from search engine results that is earned, not paid

Ilustračná fotografia: pixabay.com 

(ts, red)

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu