Situácia na slovenskom televíznom trhu sa v posledných troch rokoch takmer nemení. Najväčší hráči si tu s malými výkyvmi udržujú svoju pozíciu. Ukazujú to čísla spoločnosti PMT, ktorá na Slovensku realizuje elektronické meranie sledovanosti prostredníctvom peoplemetrov.

Skupina Markíza je stabilným lídrom a ovláda jednu tretinu trhu. Za rok 2013 zaznamenali jej kanály celkový celodenný trhový podiel 33,7 percenta. V roku 2012 to bolo 32,1 percenta a v roku 2011 bol jej celkový podiel 34,2 percenta.

Skupina okolo TV stanice JOJ mala vlani 23,1-percentný podiel na trhu. Rok predtým (2012) kontrolovala cez svoje kanály jeho štvrtinu (25,1 percenta). V roku 2011 bol jej podiel 23,9 percenta.

Kanály RTVS posledné tri roky mierne padali. Vlani mala verejnoprávna televízia celodenný podiel na trhu 11,2 percenta, predvlani 12,1 percenta a v roku 2011 zaznamenala 12,6 percenta.

Vyrovnané výkony sa televíziám darí udržiavať aj napriek zmenám na trhu. „V dôsledku digitalizácie pozemného terestriálneho vysielania došlo k postupnému rastu domácností, ktoré prijímajú TV signál cez satelit a káblových operátorov,“ vysvetlil výkonný riaditeľ PMT Slovakia Vladimír Fatika.

„Domácnosti tak získali prístup k ďalším kanálom, k čomu sa postupne prispôsobuje aj multikanálová stratégia najmä komerčných televízií,“ vysvetlil Fatika. Spoločnosť PMT monitoruje 120 kanálov, ktoré dnes na Slovensku môžu ľudia prijímať. Súkromné televízie dokážu podľa Fatiku čeliť zvýšenej konkurencii multikanálovou stratégiou, teda zväčšovaním portfólia kanálov. Tiež ponukou množstva vlastných formátov, seriálov a zábavy.

Mediálny analytik a výkonný riaditeľ Inštitútu pre verejné otázky Miroslav Kollár vysvetlil, že prechod na digitálne vysielanie na Slovensku sa síce realizoval spôsobom, ktorý nebol pre domácnosti najekonomickejší, priniesol však rapídny nárast multikanálových domácností.

„S tým zrejme súvisí aj kontinuálny pozitívny vývoj v sledovanosti na slovenskom trhu v posledných rokoch,“ naráža Kollár na fakt, že svoje podiely si televízie udržujú na trhu, ktorý je čoraz väčší. PMT eviduje v posledných rokoch kontinuálny rast disponibilných ratingov. V cieľovej skupine jednotlivcov vo veku od 4 rokov (Ind 4+) vzrástli ratingy za päť rokov o 8,86 percenta.

„Slovenskí vysielatelia sa s rastúcou konkurenciou vyrovnávajú s podobnou efektívnosťou,“ komentuje vývoj na trhu Kollár. Uviedol, že aj napriek občasným „sezónnym“ priblíženiam skupiny TV JOJ k skupine Markíza sa situácia roky zásadnejšie nemení.

Takýto stav by podľa analytika mohol pretrvať aj v najbližších rokoch s výnimkou RTVS, ktorá ako jediná z veľkých televízií nebola schopná zmeniť programovú stratégiu a vysiela na dvoch kanáloch. „Jej pozícia je bez zásadnejšej zmeny dlhodobo ťažko udržateľná,“ mieni Kollár. Bývalý šéf Rady RTVS je presvedčený, že bez zmeny financovania sa nové kanály v RTVS očakávať nedajú.

Fatika pripomenul, že nové kanály si RTVS vzhľadom na výšku svojho rozpočtu a dlhodobo nezmenenú výšku koncesionárskych poplatkov nemôže dovoliť. „Bude tak vystavený väčšiemu tlaku rozširujúceho sa počtu menších staníc komerčných televízií,“ doplnil.

Spomedzi jednotlivých kanálov si najväčší celodenný podiel na trhu za rok 2013 v univerzálnej cieľovej skupine Ind. 12+ udržala Markíza (24,2 percenta). Za ňou nasledujú TV JOJ (17,8 percenta), Jednotka (8,8 percenta), Doma (5,7 percenta), Plus (4,5 percenta), Dajto (2,9 percenta), Dvojka (2,4 percenta) TA3 (1,7 percenta), Fooor (0,9 percenta), Wau (0,7 percenta) a Senzi (0,1 percenta).

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu