Televízor s plochou obrazovkou už v ČR vlastní väčšina domácností už i nižších socio-ekonomických skupín. Tie však stále zaostávajú vo vlastníctve napr. notebookov alebo digitálnych fotoaparátov. Najviac sa však vyššie sociálno-ekonomické skupiny od tých nižších odlišujú v penetrácii tabletov a smartfónov.

Vlastníctvo dvoch a viac televízorov, video či DVD prehrávača/rekordéra je doménou predovšetkým stredných tried. Vyplýva to z údajov prvých troch kvartálov kontinuálneho výskumu Projektu elektronického merania sledovanosti televízie roka 2014 a použitie novej sociálno-ekonomickej klasifikácie slovenských domácností ABCDE vyvinuté spoločnosťou MEDIARESEARCH.

Vlastníctvo televízora s plochou obrazovkou (LCD, LED alebo plazmovou) sa v ČR pomaly stáva štandardom. Podľa výsledkov kontinuálneho výskumu, ktorý MEDIARESEARCH realizuje pre Asociáciu televíznych organizácií ako súčasť peoplemetrového merania, vlastní taký televízor bezmála 71% českých domácností.

Že televízor s plochou obrazovkou už nie je možné považovať za technologickú novinku, dokladá aj pohľad na novú sociálno-ekonomickú klasifikáciu ABCDE – aj v najnižšej kategórii E ho vlastní už bezmála polovica domácností.

Za zenitom nielen z hľadiska časového vývoja penetrácie, ale aj sociálno-ekonomického profilu, sa nachádza video prehrávač/rekordér. Ten nájdeme najčastejšie v domácnostiach radených do povedzme „nižšej strednej triedy“ (C3 a D1), a to v 20% prípadov.

V najvyššej kategórii A už len v 17% domácností. O niečo lepšie je na tom DVD prehrávač/rekordér. Vlastníctvo dvoch a viac televízorov tiež nie je znakom vyššieho socio-ekonomického statusu, ale súvisí skôr s počtom osôb žijúcich v domácnosti.

Prieskum Plochý televízor je už v českých domácnostiach štandardom - obr.1

Aktuálnym hitom na poli mediálnych zariadení sú mobilné zariadenia, predovšetkým chytré mobilné telefóny (smartfóny) a tablety. Percento českých domácností vlastniacich tabliet sa za posledný rok zdvojnásobilo, z 6,4% na viac ako 13%.

Chytrý mobilný telefón nájdeme dokonca už vo štvrtine českých domácností. Práve vlastníctvo tabletu alebo chytrého telefónu možno označiť ako príznak príslušnosti k vyššej sociálno-ekonomickej skupine.

Tablet resp. smartphone vlastní v skupine A celých 23% resp. 53% domácností, zatiaľ čo v dvoch najnižších kategóriách D2 a E len 4%, resp. 8% domácností. Podobne strmý profil, podľa sociálno-ekonomického rebríčka má ešte vlastníctva televízorov s modernými funkciami (Smart TV, 3D televízia, time-shift). Nižšie socio-ekonomické skupiny tiež stále zaostávajú napr. vo vlastníctve notebookov a digitálnych fotoaparátov.

Technické novinky sa vyznačujú nielen v čase dynamicky rastúcej penetrácii, ale tiež špecifickej štruktúre svojich vlastníkov (užívateľov). Ako prvý si ich kupujú domácnosti s najvyšším sociálno-ekonomickým statusom, tj. domácnosti najviac postavené z hľadiska vzdelania, pracovného postavenia a príjmov.

Preto u týchto predmetov pozorujeme najvyššiu penetráciu v najvyšších sociálno-ekonomických skupinách A a B (podľa novej klasifikácie ABCDE so skupinami A, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E) a táto penetrácia pomerne prudko klesá smerom k najnižším skupinám D a E.

[message_box title=“Viac o klasifikácii ABCDE:“ color=“red“]Nová sociálno-ekonomická klasifikácia ABCDE bola vyvinutá v roku 2012 spoločnosťou MEDIARESEARCH v spolupráci s ATO. Premenná poskytuje segmentáciu českých domácností do ôsmich rovnako veľkých skupín (A – najvyššia, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E – najnižšia) podľa ich hospodárskeho, sociálneho a vzdelanostného kapitálu. Používaná je napr. pre cielenie reklamných kampaní. Viac informácií o novej ABCDE klasifikácii môžete nájsť  > TU[/message_box]

REKLAMAadv.:

ZANECHAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu